Koordynator: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
Linia 40: Linia 40:
* Gellert M., Nowak C. (2008), ''Zespół'', Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk
* Gellert M., Nowak C. (2008), ''Zespół'', Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk
* Grzegorczyk S., Wachowiak P. (2018), ''[https://ssl-kolegia.sgh.waw.pl/pl/KZiF/czasopisma/zeszyty_naukowe_studia_i_prace_kzif/Documents/117_I_05_Wachowiak.pdf Kompetencje kierowników zespołu projektowego]'',"Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów", nr 159  
* Grzegorczyk S., Wachowiak P. (2018), ''[https://ssl-kolegia.sgh.waw.pl/pl/KZiF/czasopisma/zeszyty_naukowe_studia_i_prace_kzif/Documents/117_I_05_Wachowiak.pdf Kompetencje kierowników zespołu projektowego]'',"Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów", nr 159  
* Kaczmarska-Krawczak J. (2013), ''[http://piz.san.edu.pl/docs/e-XIV-11-1.pdf Uwarunkowania kształtowania zespołu projektowego organizacji]'', "Przedsiębiorczość i Zarządzanie", nr 11
* Klimiuk J. (2009), ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BGPK-3205-2415/c/httpwww_bg_utp_edu_plartbtp2032009klimiuk.pdf Rola kierownika projektu oraz zespołu projektowego w zarządzaniu projektami]'', "Bezpieczeństwo i Technika Pożarnicza", nr 3
* Klimiuk J. (2009), ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BGPK-3205-2415/c/httpwww_bg_utp_edu_plartbtp2032009klimiuk.pdf Rola kierownika projektu oraz zespołu projektowego w zarządzaniu projektami]'', "Bezpieczeństwo i Technika Pożarnicza", nr 3
* Kaczmarska-Krawczak J. (2013), ''[http://piz.san.edu.pl/docs/e-XIV-11-1.pdf Uwarunkowania kształtowania zespołu projektowego organizacji]'', "Przedsiębiorczość i Zarządzanie", nr 11
* Kromer B., Jackiewicz M. (2015), ''[https://ezeszyty.wne.tu.koszalin.pl/index.php/zeszyty/article/download/20/20 Role pracowników w tworzeniu efektywnego zespołu]'', "Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych Politechniki Koszalińskiej", nr 19
* Trompenaars F., Hampden-Turner C. (2005), ''Zarządzanie personelem w organizacjach zróżnicowanych kulturowo'', Oficyna Ekonomiczna, Kraków
* Trompenaars F., Hampden-Turner C. (2005), ''Zarządzanie personelem w organizacjach zróżnicowanych kulturowo'', Oficyna Ekonomiczna, Kraków
* Żuraw P. (2011), [http://piz.san.edu.pl/docs/e-XII-3.pdf ''Skuteczny, rozsądny i etyczny menedżer, jako koordynator procesu zarządzania''], "Przedsiębiorczość i Zarządzanie", nr 3
* Żuraw P. (2011), [http://piz.san.edu.pl/docs/e-XII-3.pdf ''Skuteczny, rozsądny i etyczny menedżer, jako koordynator procesu zarządzania''], "Przedsiębiorczość i Zarządzanie", nr 3
[[Kategoria:Zarządzanie zasobami ludzkimi]]
[[Kategoria:Zarządzanie zasobami ludzkimi]]
{{a|Magdalena Węglarz}}
{{a|Magdalena Węglarz}}

Wersja z 15:25, 31 mar 2022

Bardzo istotnym kryterium doboru osób do zespołu są ich role zespołowe. Role zespołowe są to predyspozycje każdego z członków do pełnienia w zespole danych funkcji, rozwiązywania konkretnych zadań i określonego stylu pracy. Menedżerowie i liderzy często nie wyobraża sobie nie wyznaczenia ról w sowim zespole projektowym. Podczas koordynowania ról wśród członków zespołów ważne jest zarówno wykorzystywanie atutów każdego z nich, jak i również akceptowanie ich wad. Dzięki temu można realizować zadania w najskuteczniejszy sposób i osiągnąć balans w zarządzanym zespole (J. Kaczmarska-Krawczak 2013, s. 56-57).

Tworząc grupę, należy zachowywać kilka zasad dotyczących przyznawania ról zespołowych. Stanowisko lidera powinien objąć koordynator lub lokomotywa. Następne stanowisko zajmuje myśliciel, generujący nowe pomysły, a kolejne krytyk wartościujący, który jest równoważącą osobowością zespołu. Nie należy zapominać o pozostałych rolach zespołowych, ponieważ są one bardzo istotne, żeby zarządzać zespołem w satysfakcjonujący i produktywny sposób (M. Gellert, C. Nowak 2008, s. 22).

Podział ról w zespole

Podział ról w zespole udowadnia, że każdy z pracowników powinien być wybierany nie tylko poprzez sprawdzenie posiadanej wiedzy, doświadczenia i umiejętności. Bardzo istotne są cechy i predyspozycje osobowościowe każdego z członków. Przez brak właściwego zorganizowania obowiązków niemożliwe jest zrealizowanie danego zadania, a przez brak przyjaznej atmosfery niemożliwe jest znalezienie, sprawdzenie i wprowadzenie jakiegokolwiek usprawnienia (M. Belbin 2003, s. 40-41).

Charakterystyka koordynatora

Koordynator jest jedną z ról pełnionych w zespole, które zostały zdefiniowane przez M. Belbina. Umie on kierować zasobami ludzkimi i wykorzystywać w odpowiedni sposób. Koordynator jest osobą silnie dominującą, otwartą i również zrównoważoną. Posiada on predyspozycje do bycia naturalnym liderem grupy. Koordynator nie wymaga bezwzględnego posłuszeństwa członków zespołu. Dominuje on przez swój prestiż. Budzi też ogromny szacunek. Koordynator porządkuje cele w projekcie i nadaje im pierwszeństwo. Ustala plany do zrealizowania przez zespół oraz koordynuje pracę jego członków. Potrafi on słuchać przedstawianych mu uwag, a przekazanymi informacjami posługuje się głównie podczas procesu motywowania innych. Do ludzi i ich pracy podchodzi indywidualnie, dzięki czemu w zespole stawia na komunikowanie się. Zawsze uważnie słucha opinii i zdania współpracowników. W trakcie dyskusji zazwyczaj nie wysuwa własnych propozycji, najczęściej zadaje pytania. Koordynator często jest postrzegany jako zręczny manipulator. Interweniuje tylko w sytuacjach krytycznych (M. Belbin 2003, s. 94-95).

Cechy koordynatora

Do głównych cech koordynatora należy (M. Gellert, C. Nowak 2008):

  • efektywne wykorzystanie zasobów zespołu;
  • uważne słuchanie;
  • dążenie do celu;
  • entuzjazm;
  • pewność siebie;
  • opanowanie;
  • ufność.

Dopuszczalne słabości koordynatora

Do potencjalnych słabości koordynatora, które są dopuszczalne podczas pracy w zespole, należy (M. Belbin 2003, s. 38):

  • częsty brak ambicji;
  • czasowe lenistwo;
  • dominacja w zespole;
  • postrzeganie go jako manipulatora.

Niedopuszczalne słabości koordynatora

Jedną z najczęściej wymienianych słabości koordynatora, z którą można się spotkać, a zdecydowanie jest niedopuszczalna i może zarówno zaszkodzić jednostce, jak i całemu zespołowi, jest przekonanie koordynatora, że to jemu należą się wszelkie pochwały za pracę i wysiłek całego zespołu (M. Belbin 2003, s. 77).

Zadania koordynatora

Koordynator należy do jednej z ról, która jest ukierunkowana na ludzi. Jego rola podczas rozwoju zespołu i realizacji zadań jest ściśle określona. Do jego najważniejszych zadań należy (A. Trompenaars, C. Hampoler Turner 2005, s. 116-117):

  • budowanie zespołu;
  • mobilizowanie i motywowanie zespołu;
  • organizacja pracy;
  • nadzorowanie pracy.

Bibliografia

Autor: Magdalena Węglarz