Przegląd zarządzania: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
mNie podano opisu zmian
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}


'''Przeglądy zarządzania''' to spotkania, gdzie uczestniczy najwyższe kierownictwo organizacji, a zatem osoby, które nadzorują i kierują całą '''organizacją'''. ''[[Normy]]'' nie określają kto wchodzi w skład kierownictwa najwyższego. Nie ma także wzmianek o tym, jak takie przeglądy powinny trwać długo, a także jak często powinny być organizowane. Jedynym wymaganiem jest to, aby odbywały się ode w równych odstępach czasu.
'''Przeglądy zarządzania''' to spotkania, gdzie uczestniczy najwyższe kierownictwo organizacji, a zatem osoby, które nadzorują i kierują całą '''organizacją'''. ''[[Normy]]'' nie określają kto wchodzi w skład kierownictwa najwyższego. Nie ma także wzmianek o tym, jak takie przeglądy powinny trwać długo, a także jak często powinny być organizowane. Jedynym wymaganiem jest to, aby odbywały się ode w równych odstępach czasu.


''Przeglądy [[zarządzanie]]'' należy skrupulatnie przygotować. Przeglądy, aby mogły prawidłowo przebiegać niezbędne jest przygotowanie, zebranie oraz opracowanie zestawu informacji często określanych jako '''"dane wejściowe”'''. Należy on do zestawu minimalnego, który można wzbogacić.  
''Przeglądy [[zarządzanie]]'' należy skrupulatnie przygotować. Przeglądy, aby mogły prawidłowo przebiegać niezbędne jest przygotowanie, zebranie oraz opracowanie zestawu informacji często określanych jako '''"dane wejściowe”'''. Należy on do zestawu minimalnego, który można wzbogacić.
'''Przeglądy''' powinny służyć 2 powiązanych celów, aby były one zrealizowane.
'''Przeglądy''' powinny służyć 2 powiązanych celów, aby były one zrealizowane.
# ''Pierwszy'' nawiązuje do oceny funkcjonowania sformalizowanego systemu zarządzania
# ''Pierwszy'' nawiązuje do oceny funkcjonowania sformalizowanego systemu zarządzania
# ''Drugi'' dotyczy ustalenia, czy potrzebne jest dokonanie jakiś zmian w danym systemie zarządzania
# ''Drugi'' dotyczy ustalenia, czy potrzebne jest dokonanie jakiś zmian w danym systemie zarządzania
Po przeprowadzonej analizie oceny kierownictwo danej organizacji uzna, iż niezbędne będzie przeprowadzenie zmian w organizacji, to powinna zostać podjęta [[decyzja]] uruchamiająca odpowiednie działania.  
Po przeprowadzonej analizie oceny kierownictwo danej organizacji uzna, iż niezbędne będzie przeprowadzenie zmian w organizacji, to powinna zostać podjęta [[decyzja]] uruchamiająca odpowiednie działania.


'''Efektem''' takiego przeglądu zarządzania określa się w normach '''"danymi wyjściowymi”'''.<ref>Rogala P. ''[[Przegląd]] zarządzania jako mechanizm doskonalenia systemu zarządzania jakością ISO 9001'', s. 127-130</ref>.<br>
'''Efektem''' takiego przeglądu zarządzania określa się w normach '''"danymi wyjściowymi”'''.<ref>Rogala P. ''[[Przegląd]] zarządzania jako mechanizm doskonalenia systemu zarządzania jakością ISO 9001'', s. 127-130</ref>.<br>
Linia 33: Linia 31:
== Częstotliwość przeprowadzania ==
== Częstotliwość przeprowadzania ==


Należy zauważyć, iż wspomniana norma nie precyzuje jak często należy wykonywać przegląd zarządzania. Wskazuje jedynie, iż powinien on odbywać się w "zaplanowanych odstępach czasu"<ref name="ReferenceA"/>.  
Należy zauważyć, iż wspomniana norma nie precyzuje jak często należy wykonywać przegląd zarządzania. Wskazuje jedynie, iż powinien on odbywać się w "zaplanowanych odstępach czasu"<ref name="ReferenceA"/>.


W literaturze przyjmuje się, iż nie powinien on być przeprowadzany rzadziej niż raz do roku, ze względu na audity nadzoru organizowane przez jednostki certyfikujące<ref>Wawak S., ''Podręcznik''..., str. 87</ref>. Praktyczne korzyści można odnieść zdaniem S. Wawaka, jeśli przegląd zarządzania dokonywany jest minimum dwa razy w roku<ref name="ReferenceB">Wawak S., ''Podręcznik''..., str. 86 i 87</ref>.  
W literaturze przyjmuje się, iż nie powinien on być przeprowadzany rzadziej niż raz do roku, ze względu na audity nadzoru organizowane przez jednostki certyfikujące<ref>Wawak S., ''Podręcznik''..., str. 87</ref>. Praktyczne korzyści można odnieść zdaniem S. Wawaka, jeśli przegląd zarządzania dokonywany jest minimum dwa razy w roku<ref name="ReferenceB">Wawak S., ''Podręcznik''..., str. 86 i 87</ref>.


== Dane wejściowe do przeglądu zarządzania ==
== Dane wejściowe do przeglądu zarządzania ==
Linia 44: Linia 42:
# statusu działań zapobiegawczych i korygujących,
# statusu działań zapobiegawczych i korygujących,
# działań podjętych w następstwie wcześniejszych przeglądów zarządzania,
# działań podjętych w następstwie wcześniejszych przeglądów zarządzania,
# zmian, które mogą wpływać na [[system zarządzania]] jakością, i  
# zmian, które mogą wpływać na [[system zarządzania]] jakością, i
# zaleceń dotyczących doskonalenia"<ref name="ReferenceA"/>.
# zaleceń dotyczących doskonalenia"<ref name="ReferenceA"/>.


Linia 66: Linia 64:
* ocenę dostawców i partnerów handlowych organizacji,
* ocenę dostawców i partnerów handlowych organizacji,
* analizę poszczególnych procesów pod kątem występujących niezgodności, wypracowanie działań zapobiegawczych i korygujących,
* analizę poszczególnych procesów pod kątem występujących niezgodności, wypracowanie działań zapobiegawczych i korygujących,
 
<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>
 
* analizę [[koszt]]ów jakości w tym związanych z funkcjonowaniem systemu zarządzania jakością,
* analizę [[koszt]]ów jakości w tym związanych z funkcjonowaniem systemu zarządzania jakością,
* analizę oddziaływania organizacji na środowisko naturalne,  
* analizę oddziaływania organizacji na środowisko naturalne,
* analizę warunków bhp w organizacji,
* analizę warunków bhp w organizacji,
* analizę wpływu wprowadzonych i projektowanych zmian w przepisach prawa na funkcjonowanie organizacji,
* analizę wpływu wprowadzonych i projektowanych zmian w przepisach prawa na funkcjonowanie organizacji,
* ocenę zadowolenia klienta na podstawie przeprowadzonych badań i wypracowanie działań mających na celu zwiększenie zadowolenia klienta<ref name="ReferenceB"/>.
* ocenę zadowolenia klienta na podstawie przeprowadzonych badań i wypracowanie działań mających na celu zwiększenie zadowolenia klienta<ref name="ReferenceB"/>.


== Bibliografia ==
==Przypisy==
<references />
 
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Balon U., Kafel P. (2006).[http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000150047623?q=9fd552c5-a446-46ae-b5dd-02a096c123d0 Przegląd zarządzania''] Zeszyty Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Krakowie, nr 717, s. 5-21
* Balon U., Kafel P. (2006).[http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000150047623?q=9fd552c5-a446-46ae-b5dd-02a096c123d0 Przegląd zarządzania''] Zeszyty Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Krakowie, nr 717, s. 5-21
* Kleniewski A. (2010).[http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000168684691?q=9fd552c5-a446-46ae-b5dd-02a096c123d0 Przegląd zarządzania a wartość dodana''] Problemy jakości, nr 12, s. 12-15
* Kleniewski A. (2010).[http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000168684691?q=9fd552c5-a446-46ae-b5dd-02a096c123d0 Przegląd zarządzania a wartość dodana''] Problemy jakości, nr 12, s. 12-15
* PN-EN ISO 9001:2008 (2009). ''[[System]] zarządzania jakością: Wymagania'', [[Polski Komitet Normalizacyjny]], Warszawa
* PN-EN ISO 9001:2008 (2009). ''System zarządzania jakością: Wymagania'', Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa
* Rogala P. (2012). ''Przegląd zarządzania jako mechanizm doskonalenia systemu zarządzania jakością ISO 9001'', wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, s. 127-130
* Rogala P. (2012). ''Przegląd zarządzania jako mechanizm doskonalenia systemu zarządzania jakością ISO 9001'', wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, s. 127-130
* Wawak S. (2007). ''Podręcznik wdrażania ISO 9001: 2000'', wyd. HELIOT, Gliwice
* Wawak S. (2007). ''Podręcznik wdrażania ISO 9001: 2000'', wyd. HELIOT, Gliwice
* Wawak S. (2008).[http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000167919109?q=9fd552c5-a446-46ae-b5dd-02a096c123d0 Przegląd ogólnych modeli zarządzania jakością''] Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, nr 772, s. 207-220
* Wawak S. (2008).[http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000167919109?q=9fd552c5-a446-46ae-b5dd-02a096c123d0 Przegląd ogólnych modeli zarządzania jakością''] Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, nr 772, s. 207-220
</noautolinks>


== Przypisy ==
<references />
[[Kategoria:Normy systemów zarządzania]]
[[Kategoria:Normy systemów zarządzania]]
{{a|Przemek Gruchacz}}
{{a|Przemek Gruchacz}}


{{#metamaster:description|Przeglądy zarządzania to spotkania kierownictwa, oceniające i zmieniające system zarządzania. Normy ISO 9001 precyzują zasady przeprowadzania takich przeglądów.}}
{{#metamaster:description|Przeglądy zarządzania to spotkania kierownictwa, oceniające i zmieniające system zarządzania. Normy ISO 9001 precyzują zasady przeprowadzania takich przeglądów.}}

Wersja z 19:41, 28 paź 2023

Przegląd zarządzania
Polecane artykuły

Przeglądy zarządzania to spotkania, gdzie uczestniczy najwyższe kierownictwo organizacji, a zatem osoby, które nadzorują i kierują całą organizacją. Normy nie określają kto wchodzi w skład kierownictwa najwyższego. Nie ma także wzmianek o tym, jak takie przeglądy powinny trwać długo, a także jak często powinny być organizowane. Jedynym wymaganiem jest to, aby odbywały się ode w równych odstępach czasu.

Przeglądy zarządzanie należy skrupulatnie przygotować. Przeglądy, aby mogły prawidłowo przebiegać niezbędne jest przygotowanie, zebranie oraz opracowanie zestawu informacji często określanych jako "dane wejściowe”. Należy on do zestawu minimalnego, który można wzbogacić. Przeglądy powinny służyć 2 powiązanych celów, aby były one zrealizowane.

  1. Pierwszy nawiązuje do oceny funkcjonowania sformalizowanego systemu zarządzania
  2. Drugi dotyczy ustalenia, czy potrzebne jest dokonanie jakiś zmian w danym systemie zarządzania

Po przeprowadzonej analizie oceny kierownictwo danej organizacji uzna, iż niezbędne będzie przeprowadzenie zmian w organizacji, to powinna zostać podjęta decyzja uruchamiająca odpowiednie działania.

Efektem takiego przeglądu zarządzania określa się w normach "danymi wyjściowymi”.[1].

Zgodnie z definicją zawartą w pkt. 5.6 normy PN-EN ISO 9001:2008 przegląd zarządzania jest to przeprowadzany przez najwyższe kierownictwo organizacji przegląd systemu zarządzania jakością. Jak precyzuje dalej norma ISO przegląd ten powinien być przeprowadzany w zaplanowanych odstępach czasu, a to dla zapewnienia jego stałej przydatności, adekwatności i skuteczności. Przegląd zarządzania powinien swoim zakresem obejmować "ocenianie możliwości doskonalenia i potrzebę zmian w systemie zarządzania jakością, łącznie z polityką jakości i celami dotyczącymi jakości"[2].

TL;DR

Przeglądy zarządzania są spotkaniami najwyższego kierownictwa organizacji, mają na celu ocenę systemu zarządzania i decyzję o ewentualnych zmianach. Nie ma określonej częstotliwości przeprowadzania przeglądów, ale zaleca się, aby odbywały się co najmniej raz do roku. Dane wejściowe do przeglądu powinny zawierać informacje dotyczące wyników auditów, opinii klientów, funkcjonowania procesów i zgodności wyrobów, działań zapobiegawczych i korygujących oraz zaleceń dotyczących doskonalenia. Dane wyjściowe to decyzje i działania mające na celu doskonalenie systemu zarządzania jakością i wyrobów. Przeglądy zarządzania powinny być udokumentowane i zapisane na potrzeby przyszłych przeglądów i audytów. Zadania przeglądu obejmują m.in. ocenę procesów, realizację celów, ocenę dostawców, analizę kosztów jakości, analizę wpływu organizacji na środowisko i warunki BHP, oraz ocenę zadowolenia klienta.

Częstotliwość przeprowadzania

Należy zauważyć, iż wspomniana norma nie precyzuje jak często należy wykonywać przegląd zarządzania. Wskazuje jedynie, iż powinien on odbywać się w "zaplanowanych odstępach czasu"[2].

W literaturze przyjmuje się, iż nie powinien on być przeprowadzany rzadziej niż raz do roku, ze względu na audity nadzoru organizowane przez jednostki certyfikujące[3]. Praktyczne korzyści można odnieść zdaniem S. Wawaka, jeśli przegląd zarządzania dokonywany jest minimum dwa razy w roku[4].

Dane wejściowe do przeglądu zarządzania

Norma PN-EN ISO 9001:2008 dokładnie precyzuje jakie informacje powinny obejmować dane wejściowe do przeglądu zarządzania. Zgodnie z pkt. 5.6.2 normy są to "informacje dotyczące:

  1. wyników auditów,
  2. informacji zwrotnej od klientów,
  3. funkcjonowania procesów i zgodności wyrobu,
  4. statusu działań zapobiegawczych i korygujących,
  5. działań podjętych w następstwie wcześniejszych przeglądów zarządzania,
  6. zmian, które mogą wpływać na system zarządzania jakością, i
  7. zaleceń dotyczących doskonalenia"[2].

Dane wyjściowe z przeglądu zarządzania

Wspomniana wyżej norma wskazuje również na dane wyjściowe z przeglądu. Zgodnie z pkt. 5.6.3 tejże normy są to "wszelkie decyzje i działania związane z:

  1. doskonaleniem skuteczności systemu zarządzania jakością i jego procesów,
  2. doskonaleniem wyrobu w powiązaniu z wymaganiami klienta, i
  3. potrzebnymi zasobami"[2].

Zapisy

Podkreślenia wymaga, iż z każdy przegląd zarządzania powinien zostać udokumentowany, a zapisy utrzymywane i dostępne na potrzeby przyszłych przeglądów zarządzania oraz auditów.

Zadania przeglądu zarządzania

S. Wawak w "Podręczniku wdrażania ISO 9001:2000" trafnie wskazuje, iż przegląd zarządzania to coś więcej niż jedno z wielu spotkań poświęconych przedstawieniu "suchych" danych czy odczytaniu raportów. Zdaniem autora zadania przeglądu zarządzania są znacznie bardziej rozbudowane i powinny obejmować m. in.:

  • ocenę funkcjonowania poszczególnych procesów w ramach organizacji,
  • analizę stopnia realizacji celów i planów,
  • porównanie z najlepszymi organizacjami w klasie (branży) po uprzednim dokonaniu samooceny,
  • ocenę dostawców i partnerów handlowych organizacji,
  • analizę poszczególnych procesów pod kątem występujących niezgodności, wypracowanie działań zapobiegawczych i korygujących,
  • analizę kosztów jakości w tym związanych z funkcjonowaniem systemu zarządzania jakością,
  • analizę oddziaływania organizacji na środowisko naturalne,
  • analizę warunków bhp w organizacji,
  • analizę wpływu wprowadzonych i projektowanych zmian w przepisach prawa na funkcjonowanie organizacji,
  • ocenę zadowolenia klienta na podstawie przeprowadzonych badań i wypracowanie działań mających na celu zwiększenie zadowolenia klienta[4].

Przypisy

  1. Rogala P. Przegląd zarządzania jako mechanizm doskonalenia systemu zarządzania jakością ISO 9001, s. 127-130
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 PN-EN ISO 9001:2008 Systemy zarządzania..., str. 21
  3. Wawak S., Podręcznik..., str. 87
  4. 4,0 4,1 Wawak S., Podręcznik..., str. 86 i 87

Bibliografia

  • Balon U., Kafel P. (2006).Przegląd zarządzania Zeszyty Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Krakowie, nr 717, s. 5-21
  • Kleniewski A. (2010).Przegląd zarządzania a wartość dodana Problemy jakości, nr 12, s. 12-15
  • PN-EN ISO 9001:2008 (2009). System zarządzania jakością: Wymagania, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa
  • Rogala P. (2012). Przegląd zarządzania jako mechanizm doskonalenia systemu zarządzania jakością ISO 9001, wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, s. 127-130
  • Wawak S. (2007). Podręcznik wdrażania ISO 9001: 2000, wyd. HELIOT, Gliwice
  • Wawak S. (2008).Przegląd ogólnych modeli zarządzania jakością Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, nr 772, s. 207-220

Autor: Przemek Gruchacz