Portal moze zapisywać w przeglądarce uzytkownika informacje związane z logowaniem oraz statystykami oglądalności. Jeśli nie zgadzasz się z tym, opuść stronę.

Sterowanie jakością

Z Encyklopedia Zarządzania
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

Definicja

Sterowanie jakością to metody i działania podejmowane w celu spełnienia wymagań jakościowych (PN-ISO 3534-2:1994). Norma PN-ISO 8402:1994 precyzuje dodatkowo:

Sterowanie jakością obejmuje zarówno monitorowanie procesów (rozumiane jako stałe śledzenie i przekazywanie informacji), jak i eliminowanie przyczyn niezadowalającego wykonawstwa na wszystkich etapach cyklu istnienia wyrobu.

Sterowanie jakością jest realizowane podczas całego procesu produkcji i można je podzielić na dwa rodzaje: sterowanie off-line i on-line.

Obwody sterowania jakością

Sterowanie jakością może mieć różny zasięg

Statystyczne sterowanie procesem (SPC)

Często jest utożsamiane ze sterowaniem jakością. W rzeczywistości jest to sterowanie jakością z wykorzystaniem narzędzi statystycznych.

W statystycznym sterowaniu jakością najczęściej stosowane są metody należące do siedmiu podstawowych narzędzi sterowania jakością:

  1. Diagram procesu
  2. Karta kontrolna
  3. Arkusz analityczny
  4. Wykres Ishikawy
  5. Diagram Pareto
  6. Histogram
  7. Punktowy diagram korelacji

Patrz także: 7 narzędzi TQC.

Bibliografia

Autor: Jędrzej Jarecki

Oceń treść artykułu

Aktualna ocena artykułu: 86/100 (głosów: 5)
 Musisz włączyć JavaScript, aby głosować

Źródło „http://mfiles.pl/pl/index.php?title=Sterowanie_jakością&oldid=16977