Serwis

Z Encyklopedia Zarządzania

Etymologia słowa serwis jest różnoraka i może być rozpatrywana pod różnymi względami znaczeniowymi. Poniżej zamieszczono sześć znaczeń omawianego słowa.

  1. Serwis stołowy (fr. service de table) – komplet naczyń zastawy stołowej wykonany z tego samego materiału, o jednolitej formie i zdobieniach. Największy kunszt w wytwarzaniu bogato zdobionych serwisów porcelanowych osiągnięto w XVIII wieku. Wówczas to często, obok samych naczyń, w skład serwisu wchodziły różne ozdoby stołu takie jak figurki, wazoniki, świeczniki, serwetniki czy koszyczki ceramiczne .
  2. Serwis internetowy, witryna internetowa (ang. website) – grupa powiązanych ze sobą, w celu zwiększenia funkcjonalności, stron internetowych i innych dokumentów udostępnianych w internecie z jednego adresu domenowego za pośrednictwem usługi WWW. Serwisy internetowe, poza treścią statyczną, często mają sekcję wiadomości oraz oferują możliwość logowania się i zapamiętywania preferencji odbiorców w celu dostosowania treści do indywidualnych upodobań. W serwisie mogą występować obiekty interaktywne, na przykład formularze, aplikacje. Serwisy mogą być tematyczne, a więc poświęcone jednej dziedzinie lub kwestii, albo ogólne .
  3. Serwis informacyjny - program informacyjny – program telewizyjny albo audycja radiowa, której głównym celem jest przedstawienie bieżących wydarzeń, najczęściej politycznych i społecznych, ale także m.in. kulturalnych, sportowych, ekonomicznych, naukowych oraz prognozy pogody (w przypadku radia również informacji z dróg oraz muzycznych), które zazwyczaj prezentowane są w odrębnych wyspecjalizowanych serwisach prezentowanych po właściwym programie .
  4. Serwis techniczny - obsługa techniczna, również zespół, dział wyodrębniony do wykonywania tej obsługi, obsługa, naprawa, np. serwis gwarancyjny, serwis samochodów.
  5. Serwis, serw - wprowadzenie piłki lub lotki do gry, występujące w wielu dyscyplinach sportowych (m.in. w siatkówce, tenisie, tenisie stołowym badmintonie). Wykonuje się ją na początku gry i po każdej zmianie punktów (z wyjątkiem ostatniego zdobytego punktu) .
  6. Serwis restauracyjny - świadczenie usług gastronomicznych na rzecz gości w hotelach i restauracjach, wykazywanie się uwagą i zrozumieniem ich potrzeb i oczekiwań .

Serwis, jako usługa i działania marketingowe Ogólnie rzecz biorąc, marketing można podzielić na: • marketing towarów, • marketing usług. Wprawdzie, oprócz towarów i usług, marketer wprowadza na rynek osiem innych podmiotów, takich jak: • wydarzenia, • doświadczenia, • osoby, • miejsca, • nieruchomości, • organizacje, • informacje, • idee, to jednak zazwyczaj łączy się je razem i powszechnie nazywa towarami i usługami. Mmarketing usług zasadniczo zajmuje się produktami, które mają charakter niematerialny. Usługi powstają w wyniku bezpośredniej interakcji między usługodawcą a klientem. Usługa to dowolna czynność lub korzyść, którą jedna strona może zaoferować drugiej, która jest zasadniczo niematerialna i nie prowadzi do powstania własności czegokolwiek. Jej wytworzenie może, ale nie musi, być powiązane z produktem fizycznym. Usługi, to działalność gospodarcza, która tworzy wartość i zapewnia korzyści klientom w określonym czasie i miejscu w wyniku wywołania pożądanej zmiany u odbiorcy usługi lub w jego imieniu. Biznes usługowy to taki, w którym postrzegana wartość oferty dla nabywcy jest w dużej mierze określana przez świadczone mu usługi, a nie oferowane produkty. Obejmuje to działalność związaną z wszelkimi usługami niematerialnymi świadczonymi na rzecz klienta. Niektóre z usług materialnych, w których klientowi dostarczane są zarówno towary, jak i usługi, takie jak restauracje czy supermarkety, również wchodzą w zakres marketingu usług. Spektrum usług waha się pomiędzy stopniem niematerialności i namacalności oferty dostarczanej użytkownikowi. Niektóre oferty są wyraźnie usługami, np. oglądanie filmu, wystawy sztuki czy zawodów sportowych. Niektóre z ofert usługowych zawierają także komponent produktowy, np. zakup soczewek kontaktowych wymaga odpowiedniego badania wzroku i oceny parametrów widzenia, co stanowi ofertę usługową w tym procesie. Usługi są w całości lub w większości materialne. W niektórych przypadkach nie ma fizycznych dowodów na to, że transakcja miała miejsce, ale praca wykonana w celu jej przeprowadzenia jest materialna. Jako przykład można podać usługę świadczoną przez adwokata w zakresie przygotowania dokumentu testamentu jego klienta, ponieważ materialność może być postrzegana jako fizyczny dowód przygotowania dokumentu, natomiast praca mózgu wykonana w celu jego przygotowania może być niematerialna. Nierozłączność nabywcy i usługodawcy można zauważyć przy wielu okazjach podczas projektowania i świadczenia usług. Nazywa się to symultanicznością. Usług nie można przechowywać, magazynować ani w inny sposób utrzymywać w gotowości przez jakiś czas, gdy popyt na nie jest wysoki. Usługi są również wrażliwe na czas, ponieważ nie można ich zamawiać z wyprzedzeniem. Usługi są w dużej mierze zależne od potrzeb i wymagają natychmiastowej uwagi lub dostarczenia klientowi . Usługi lekarza są potrzebne, gdy są pacjenci. Niektóre usługi są świadczone w celu zabezpieczenia ryzyka, niezależnie od jego natychmiastowej potrzeby. Można tu przytoczyć przykład firmy ubezpieczeniowej, która obsługuje klienta do czasu jego ubezpieczenia na życie, nie szukając natychmiastowych lub krótkoterminowych korzyści. Ponieważ wiele usług ma charakter wysoce niematerialny, trudno jest zmierzyć i kontrolować ich jakość, a ponadto nie można ich standaryzować tak jak produktów. Utrudnia to klientowi ocenę jakości, a pracodawcy pomiar i kontrolę jakości. Jakość usług można ocenić w dużej mierze na podstawie wymiarów behawioralnych klientów i usługodawców. W związku z trudnościami w ocenie jakości usług, ich zakup jest zawsze ryzykowny dla klienta. Usługi są w dużej mierze świadczone zgodnie z zaleceniami klienta, w przeciwieństwie do produktów, które są często standaryzowane. Doradcy wnętrz, krawcy, restauracje itp. świadczą usługi dostosowane do potrzeb klienta. Istnieją jednak usługi, których dostawy są standaryzowane, np. usługi bankomatowe w bankach. Wiele usług to raczej procesy niż pojedyncze transakcje, a talenty i postawa osoby lub zespołu świadczącego usługę mogą znacząco zmienić wynik i poziom zadowolenia klienta. Usługi są głównym elementem i w pewien sposób zależą od motywów usługowych każdej firmy. Usługi są bardzo potrzebne do rozwoju i zabezpieczenia interesów klientów. Ponadto usługi są uzupełniającą i decyzyjną częścią marketingu.

Charakterystyka usług

Poniżej przedstawiono w skrócie cechy charakterystyczne usług : 1. Jest to podstawowy obszar, działalność lub zadanie przedsiębiorstwa, 2. Jest to główny element i oznacza równoległe rozmiary działalności, 3. Usługi mogą być działalnością poboczną i mieć charakter usług uzupełniających, wspierających podstawowy obszar działalności, 4. Usługa to czynność lub świadczenie oferowane przez jedną stronę drugiej, 5. Usługa jest czynnością lub świadczeniem oferowanym przez jedną stronę drugiej, jest ideologią, koncepcją lub podejściem opartym na orientacji na klienta, 6. Usługa to działalność gospodarcza, która tworzy wartości i zapewnia korzyści klientom, 7. Proces świadczenia usługi może być powiązany z produktem fizycznym, a świadczenie ma charakter przejściowy, 8. Usługi opierają się na koncepcji racjonalnego zachowania i normach wartości etycznych, 9. Usługi mogą być traktowane jako część filozoficzna w postaci sztuki oraz część systematyczna w postaci "nauki", 10. Jest to wybitne zadanie, aby służyć zarówno na etapie wejścia, jak i wyjścia w każdym procesie tworzenia wartości, 11. Służy jako dynamiczna platforma uwzględniająca postawy zawodowe, 12. Jest świadczona przez osobę, która przetwarza określone umiejętności, jakość, kompetencje i aspekty uczenia się, 13. Usługi charakteryzują się ciągłym procesem w ramach ich świadczenia, 14. Usługi można scharakteryzować jako niematerialne, nietrwałe, nietrwałe, heterogeniczne w swojej naturze i zazwyczaj nie prowadzą do powstania własności żadnego zasobu, 15. Usługi opierają się na różnych czynnikach środowiskowych.

Przypisy


Bibliografia

Autor: Joanna Żak