Rejestrator czasu pracy

Z Encyklopedia Zarządzania

Rejestrator czasu pracy – określa m.in godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy oraz wymiar przepracowanych godzin. Dzięki niemu pracodawca jest w stanie określić czas, w którym pracownik świadczy pracę na rzecz pracodawcy, odnotować ewentualne spóźnienia lub nieobecności w pracy czy też ilość jego godzi nadliczbowych (M. Trziszka 2015, s. 431-435).

Czaspracy pracownika

W myśl art. 149. § 1. Kodeksu pracy, każdy pracodawca prowadzi ewidencję czasu pracy pracownika. Jest ona konieczna do prawidłowego ustalenia wynagrodzenia jakie otrzyma pracownik oraz do innych świadczeń, które są związane z pracą. Na żądanie pracownika, pracodawca jest zobowiązany udostępnić prowadzoną ewidencję osobie, której ona dotyczy (Dz. U. 1974 Nr 24 poz. 141).

Ewidencję czasu pracy pracodawca powinien prowadzić także dla wszystkich członków zarządu, jeżeli tylko są zatrudnieni na podstawie umowy o pracę. Należy jednak zwrócić uwagę, że nie ma konieczności ewidencjonowania ich godzin pracy (I. Jaroszewska-Ignatowska 2020, s. 173). Zgodnie z art. 149. § 2. Kodeksu pracy pracownicy, którzy zarządzają zakładem pracy w imieniu pracodawcy, otrzymują ryczałt za godziny nadliczbowe lub za pracę w godzinach nocnych oraz ci, którzy są objęci systemem zadaniowego czasu pracy, nie podlegają ewidencji godzin pracy (Dz. U. 1974 Nr 24 poz. 141).

W myśl art. 193. Kodeksu pracy, czas pracy młodocianych pracowników musi być ewidencjonowany. Pracodawca ma obowiązek prowadzić ewidencję czasu pracy dla zatrudnionych młodocianych pracowników (Dz. U. 1974 Nr 24 poz. 141).