Potykacz reklamowy

Z Encyklopedia Zarządzania

Potykacz reklamowy Jest rodzajem reklamy zewnętrznej (z ang. outdoor, out of home - czyli na zewnątrz, „poza domem”) , której celem jest przekazanie krótkiej informacji przechodnią, potencjalnym lub stałym klientom. Ma na celu poinformować wizualnie o ofercie danej marki, promocji lub nowościach oraz jego zadaniem jest przyciągnięcie klientów. Przekazywana informacja może być kolorowa, zabawna oraz powinna rzucać się w oczy aby trudno było ją przegapić.

Potykacz reklamowy

Potykacz reklamowy (inaczej nazywany stojakiem, tablica kredowa, tablica stojąca) jest nośnikiem, którego z łatwością można przenieść w inne miejsce oraz w szybki sposób zmienić jego motyw. Ekspozycja jest niewielka, mieszczą się w rozmiarze od XS do XL, jej układ to połączone ze sobą na grzbiecie dwie płyty lub dwie tablice o płaskiej powierzchni. Przymocowane ze sobą przypomina kształtem literę A. Widnieje w różnych kształtach przypominających np. sztućce, narty, piwo, samochód. Umieszczane są w miejscach publicznych, w centrum miasta, drodze ruchu pieszych jak i również blisko danego przedsięwzięcia. Najlepiej eksponować w pobliżu lokali, sklepów, punktów sprzedaży. Wtedy staje się zachętą, która może zainteresować potencjalnych klientów. Tablice reklamowe mogą być umieszczane w innych przestrzeniach publicznych, w których porusza się wielu konsumentów.

Rodzaje potykaczy:

  • Potykacze plastikowe o jedna z najpopularniejszych form tego typu nośnika reklamy. Płyty z tworzyw sztucznych (np. PVC) są odporne na warunki atmosferyczne i defekty mechaniczne. Na płycie plastikowej można umieścić dosłownie każdy komunikat reklamowy. Płyty to standardowe wymiary A1, B2 i B1, ale istnieje możliwość wykonania innych rozmiarów na specjalne zamówienie. Oferuje również łatwą obsługę i umieszczanie. Plastikowa podstawa jest nowoczesnA i lekka, dzięki czemu można ją łatwo ustawić w dowolnym miejscu.
  • Potykacze drewniane są bardzo eleganckie. Projekt i wygląd drewnianej deski jest estetyczny. Modele z desek drewnianych mogą być wykonane ze specjalnym wygrawerowanym logo firmy. Deski drewniane są trwałe, a dzięki zastosowaniu specjalnych płynów są wodoodporne i ciężej je zniszczyć przez warunki atmosferyczne. Potykacz drewniany wykonywany jest z wysokiej jakości drewna, która jest odpowiednio zaimpregnowana co pozwala na dłuższy użytek właściciela.
  • Potykacze metalowe i aluminiowe - płyty tych potykaczy są najtrwalszymi z płyt.. Dzięki zastosowanym wysokiej jakości surowcom są odporne na ekstremalne warunki atmosferyczne oraz uszkodzenia mechaniczne. A dodatkowo wyposażone są w system ramek zatrzaskowych, dzięki czemu plakaty reklamowe lub inne treści reklamowe są dobrze zabezpieczone przed uszkodzeniami. Posiadają również antyrefleksyjną folię ochronną, która pozwala na czytelne wyeksponowanie treści.
  • Potykacze kredowe są szczególnie powszechną formą reklamy w branży restauracyjnej. Ten typ wyposażony jest w tablicę, którą można w każdej chwili zmienić, z aktualnymi informacjami o akcjach, promocjach i ofertach danej marki. Pozwala to codziennie przyciągać klientów nowymi ofertami bez konieczności dodatkowego drukowania. Tablice ogłoszeń to idealne rozwiązanie zarówno dla przedsiębiorców, których oferta stale się zmienia, jak i dla tych, którym zależy na nieprzerwanej aktualizacji informacji.
  • Potykacze podświetlane z korzyścią zachęcają klienta. Wyświetlanie treści marketingowych jest bardzo atrakcyjne gdyż widać je w dzień i w nocy. Nowoczesne wzornictwo, wysokiej jakości materiały oraz technologia oświetlenia, w której światło rozchodzi się równomiernie po całej powierzchni reklamy, sprawiają, że taki szyld jest nie tylko nośnikiem reklamy, ale również elementem wystroju pomieszczenia.
  • Potykacz informacyjny jego użyteczność zamyka się tylko do przekazu informacji . Kiedy myślisz o tablicach informacyjnych, od razu przychodzą na myśl znaki ostrzegające przed niebezpieczeństwem, na przykład: „Uwaga! Dziura!”, ale tutaj tak się nie dzieje. Tablice informacyjne są używane w urzędach do przekazywania ważnych informacji. W marketingu każdy z powyższych plakatów może być wykorzystany do przekazania ważnych informacji, np. informacje o firmie, aktualnych ofertach czy nowych produktach.

Treść na potykaczu reklamowym może promować wyłącznie:

  • osoby,
  • przedsiębiorstwa,
  • towary,
  • usługi,
  • przedsięwzięcia,
  • ruchy społeczne.

Zalety potykacza reklamowego:

  • łatwy i szybki przekaz
  • skuteczne dotarcie do klienta
  • nie wymaga żadnej interakcji od klienta
  • elastyczność
  • szeroki zasięg
  • bezpośredni kontakt z odbiorcami
  • ekonomiczność

Wady potykacza reklamowego:

  • brak zgody architekta na instalację nośniku
  • mała widoczność ze względu na rozmiary
  • brak wiedzy na temat odbioru
  • brak selektywności
  • mało wytrzymały na trudne warunki atmosferyczne
  • niestabilny

Bibliografia:

  • Altkorna J. (red.) (2004). Podstawy marketingu, wyd. IM, Kraków.
  • Ciechomski W., (2011), Reklama zewnętrzna jako instrument promocji “ZESZYTY NAUKOWE” nr 21.
  • Kall J. (1994). Reklama, PWE, Warszawa.
  • Szlachetko J. H., Olzacki K. (2022), Definicja legalna nośnika reklamowego i jego typów. Wnioski de lege lata i postulaty de lege ferenda., „Krytyka Prawa”, tom 14, nr 2.
  • Szymoniuk B., (2015) Promocja zrównoważonej konsumpcji w wybranych państwach europejskich, nr 13.


Autor: Angelika Kowalik