Organizacja projektów wielozespołowych: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
Linia 13: Linia 13:
'''Biuro projektu''' [Project Office (PO)] to struktura organizacyjna, która tworzona jest w celu wspierania kilku niezależnych zespołów projektowych w pracach nad jednym, tym samym projektem. Biuro projektu jest strukturą tymczasową, co oznacza, iż funkcjonuje ono wyłącznie od momentu rozpoczęcia do dnia ukończenia poszczególnego projektu<ref>R.K. Wysocki (2018), ''Efektywne zarządzanie projektami'', Helion, Gliwice, s. 548.</ref>.
'''Biuro projektu''' [Project Office (PO)] to struktura organizacyjna, która tworzona jest w celu wspierania kilku niezależnych zespołów projektowych w pracach nad jednym, tym samym projektem. Biuro projektu jest strukturą tymczasową, co oznacza, iż funkcjonuje ono wyłącznie od momentu rozpoczęcia do dnia ukończenia poszczególnego projektu<ref>R.K. Wysocki (2018), ''Efektywne zarządzanie projektami'', Helion, Gliwice, s. 548.</ref>.


Biuro projektu składa się m.in. z<ref>R.K. Wysocki (2018), ''Efektywne zarządzanie projektami'', Helion, Gliwice, s. 549.</ref>:
Biuro projektu składa się z<ref>R.K. Wysocki (2018), ''Efektywne zarządzanie projektami'', Helion, Gliwice, s. 549.</ref>:
* menedżera PO (ang. ''Project Office Manager''),
* menedżera PO (ang. ''Project Office Manager''),
* obsługi PO (w skład której może wchodzić zarówno jeden, jak i kilkunastu pracowników; zwykle są to osoby zajmujące stanowiska administracyjne bądź menedżerskie na poziomie juniorskim),
* obsługi PO (w skład której może wchodzić zarówno jeden, jak i kilkunastu pracowników; zwykle są to osoby zajmujące stanowiska administracyjne bądź menedżerskie na poziomie juniorskim),
* menedżera zespołu (ang. ''Team Manager'').
* menedżerów zespołów projektowych (ang. ''Team Manager'').


Zarówno menedżer PO, jak i członkowie obsługi PO są odpowiedzialni za<ref>R.K. Wysocki (2018), ''Efektywne zarządzanie projektami'', Helion, Gliwice, s. 549.</ref>:
Zarówno menedżer PO, jak i członkowie obsługi PO są odpowiedzialni za<ref>R.K. Wysocki (2018), ''Efektywne zarządzanie projektami'', Helion, Gliwice, s. 549.</ref>:
* zorganizowanie całego projektu oraz zarządzanie nim,
* opracowanie (wraz z menedżerami zespołów projektowych) wielowymiarowego planu projektu,
* zintegrowanie wszystkich planów projektów powstałych w ramach działalności każdego z niezależnych zespołów projektowych,


==Przypisy==
==Przypisy==

Wersja z 00:45, 29 kwi 2021

Projekt wielozespołowy (ang. multi-team project) definiowany jest jako "projekt, którego realizacja wymaga współpracy i zaangażowania co najmniej dwóch niezależnych zespołów"[1].

Wzrastająca liczba korporacji transnarodowych (zwanych również korporacjami międzynarodowymi) zarówno na rynku polskim, jak i na rynkach zagranicznych jest jedną z przyczyn postępującej globalizacji[2]. Globalizacja, a zatem zjawisko wzrostu współzależności firm odgrywa jedną z kluczowych ról w zarządzaniu projektami. Wówczas projekty wielozespołowe najczęściej spotykane są w dużych przedsiębiorstwach międzynarodowych, w których w realizację jednego projektu (przede wszystkim projektu o bardzo złożonym charakterze) często konieczne okazuje się być zaangażowanie nie jednego, a kilku zespołów projektowych[3].

Należy zauważyć, iż z reguły tego rodzaju struktura dotyczy takich projektów, których osiągnięte rezultaty mogą mieć realny wpływ na konkurencyjność poszczególnego przedsiębiorstwa na rynku globalnym oraz takich, które[4]:

  • są istotne pod względem realizacji strategii organizacji, tj. umożliwiają osiągnięcie przez organizację wcześniej wyznaczonych celów,
  • obejmują całe przedsiębiorstwo,
  • są skomplikowane, wymagające oraz ciężkie w realizacji.

Rola biura projektów w zarządzaniu projektami wielozespołowymi

Biuro projektu [Project Office (PO)] to struktura organizacyjna, która tworzona jest w celu wspierania kilku niezależnych zespołów projektowych w pracach nad jednym, tym samym projektem. Biuro projektu jest strukturą tymczasową, co oznacza, iż funkcjonuje ono wyłącznie od momentu rozpoczęcia do dnia ukończenia poszczególnego projektu[5].

Biuro projektu składa się z[6]:

  • menedżera PO (ang. Project Office Manager),
  • obsługi PO (w skład której może wchodzić zarówno jeden, jak i kilkunastu pracowników; zwykle są to osoby zajmujące stanowiska administracyjne bądź menedżerskie na poziomie juniorskim),
  • menedżerów zespołów projektowych (ang. Team Manager).

Zarówno menedżer PO, jak i członkowie obsługi PO są odpowiedzialni za[7]:

  • zorganizowanie całego projektu oraz zarządzanie nim,
  • opracowanie (wraz z menedżerami zespołów projektowych) wielowymiarowego planu projektu,
  • zintegrowanie wszystkich planów projektów powstałych w ramach działalności każdego z niezależnych zespołów projektowych,

Przypisy

  1. R.K. Wysocki (2018), Efektywne zarządzanie projektami, Helion, Gliwice, s. 538.
  2. M. Rewizorski (2011), Korporacje transnarodowe i globalizacja: rozważania o genezie i rewolucji przedsiębiorstw wielonarodowych do 1929 r., Studia Gdańskie, nr 29, s. 318.
  3. R.K. Wysocki (2018), Efektywne zarządzanie projektami, Helion, Gliwice, s. 537.
  4. R.K. Wysocki (2018), Efektywne zarządzanie projektami, Helion, Gliwice, s. 539.
  5. R.K. Wysocki (2018), Efektywne zarządzanie projektami, Helion, Gliwice, s. 548.
  6. R.K. Wysocki (2018), Efektywne zarządzanie projektami, Helion, Gliwice, s. 549.
  7. R.K. Wysocki (2018), Efektywne zarządzanie projektami, Helion, Gliwice, s. 549.

Bibliografia

  • Rewizorski M. (2011), Korporacje transnarodowe i globalizacja: rozważania o genezie i rewolucji przedsiębiorstw wielonarodowych do 1929 r., Studia Gdańskie, nr 29.
  • Wysocki R.K. (2018), Efektywne zarządzanie projektami, Helion, Gliwice.

Autor: Ewelina Wojtarowicz