Metodyka XPrince

Z Encyklopedia Zarządzania

XPrince (Extreme Programming in Controlled Environments) jest jedną ze zwinnych metodyk wytwarzania oprogramowania, której celem jest wyważenie między zwinnością i dyscypliną.[1] Bazuje na trzech innych metodykach takich jak XP, PRINCE2 oraz Rational Unified Process. Jest ona metodyką zwinną, zawierającą jednak elementy kontroli przedsięwzięcia (w aspektach jakości, ryzyka, pracy) oraz niezbędny poziom wymaganej dokumentacji (z wykorzystaniem niektórych diagramów UML).[2] Podobnie jak w metodyce PRINCE2 w XPrince do kontroli projektu dochodzi na różnych poziomach.

Historia

Twórcą metodyki XPrince jest prof. Jerzy Nawrocki z Instytutu Informatyki Politechniki Poznańskiej. W roku 2004 zostało założone Konsorcjum XPrince, którego celem jest rozwój i promocja tej metodyki. W skład konsorcjum weszła Politechnika Poznańska oraz grupa firm produkujących oprogramowanie.

Zespół

W metodyce XPrince istnieje zespół zarządzający projektem oraz zespół wykonawczy.

Zespół zarządzający projektem

  • Dyrektor - reprezentuje interesy inwestora
  • Główny użytkownik - kieruje końcowymi użytkownikami oraz jest odpowiedzialny za użyteczność programu
  • Główny dostawca - reprezentuje wykonawcę

Zespół wykonawczy

  • Kierownik - odpowiada głównie za środowisko pracy, jego zadaniem jest rozwiązywanie problemów personalnych oraz oraz budowanie i motywacja zespołu. Jego rola wzorowana jest na metodyce PRINCE2 połączonej z rolą trenera z metodyki XP, który zarządza zespołem.
  • Architekt
  • Analityk
  • Programiści
  1. M. W. Mastalerz, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Informatica, 2015, str.81
  2. M. Miłosz, M. Borys, M.Plechawska-Wójcik, Współczesne technologie informatyczne. Metodyki zwinne wytwarzania oprogramowania, Politechnika Lubelska 2011, str. 19