Kultura pracy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
'''Kultura pracy''' to połączenie słów kultura oraz praca, w słowniku języka polskiego jedną z definicji kultury jest „materialna i umysłowa działalność społeczeństw oraz jej wytwory” (SJP), natomiast wyjaśnienie pracy to „celowa działalność człowieka zmierzająca do wytworzenia określonych dóbr materialnych lub kulturalnych” (SJP). Do kultury pracy można więc zaliczyć '''pisane i niepisane zasady, dobra materialne i niematerialne''', czyli np.: atmosfera panująca w pracy, zachowania pracowników oraz ich nastawienie, cele, wartości, wygląd biura, sposób komunikacji, dress code, pakiety socjalne,  przerwy, a także spotkania integracyjne.  
'''Kultura pracy''' to połączenie słów kultura oraz praca, w słowniku języka polskiego jedną z definicji kultury jest „materialna i umysłowa działalność społeczeństw oraz jej wytwory” (SJP), natomiast wyjaśnienie pracy to „celowa działalność człowieka zmierzająca do wytworzenia określonych dóbr materialnych lub kulturalnych” (SJP). Do kultury pracy można więc zaliczyć '''pisane i niepisane zasady, dobra materialne i niematerialne''', czyli np.: atmosfera panująca w pracy, zachowania pracowników oraz ich nastawienie, cele, wartości, wygląd biura, sposób komunikacji, dress code, pakiety socjalne,  przerwy, a także spotkania integracyjne.  


Beata Jakimiuk twierdzi, że „Kultura pracy jest ważnym elementem funkcjonowania zawodowego, rozwija się bowiem podczas wykonywania pracy oraz przez umiejętność współpracy z innymi, co przyczynia się do rozpoznawania i rozwijania kompetencji emocjonalnych i społecznych, sprzyjających porozumieniu, komunikacji i współpracy z innymi, oraz właściwych wzorców zachowań, zwyczajów, norm i wartości, które warto wprowadzać w otoczeniu” (B. Jakimiuk 2016, s. 51). Różne relacje oraz sytuacje w życiu zawodowym pozwalają nam uczyć się od siebie, oraz pomagać innym. To znacząco może wpłynąć na kulturę pracy (obniżyć ją lub podnieść).  
Beata Jakimiuk twierdzi, że „Kultura pracy jest ważnym elementem funkcjonowania zawodowego, '''rozwija się bowiem podczas wykonywania pracy''' oraz przez umiejętność współpracy z innymi, co przyczynia się do rozpoznawania i rozwijania kompetencji emocjonalnych i społecznych, sprzyjających porozumieniu, komunikacji i współpracy z innymi, oraz właściwych wzorców zachowań, zwyczajów, norm i wartości, które warto wprowadzać w otoczeniu” (B. Jakimiuk 2016, s. 51). Różne relacje oraz sytuacje w życiu zawodowym pozwalają nam uczyć się od siebie, oraz pomagać innym. To znacząco może wpłynąć na kulturę pracy (obniżyć ją lub podnieść).  


Kultura pracy to też '''równowaga między pracą a życiem prywatnym''' i tutaj ważną rolę odgrywa Kodeks Pracy, w którym wyszczególniono artykuły regulujące np.: swobodę pracy, urlop, podstawowe obowiązki pracownika oraz poszanowanie jego dóbr, a także możliwość zrzeszania się pracowników oraz pracodawców (Kodeks Pracy).
Kultura pracy to też '''równowaga między pracą a życiem prywatnym''' i tutaj ważną rolę odgrywa Kodeks Pracy, w którym wyszczególniono artykuły regulujące np.: swobodę pracy, urlop, podstawowe obowiązki pracownika oraz poszanowanie jego dóbr, a także możliwość zrzeszania się pracowników oraz pracodawców (Kodeks Pracy).


Władysław Jacher wylicza trzy sfery kultury pracy:
Władysław Jacher wylicza trzy sfery kultury pracy:
„1) sferę osobowości człowieka – pracownika (cechy osobowe pracownika, system jego wartości, formy zachowań);  
 
2) sferę działania pracownika (sposób działania, styl pracy, formy organizacyjne czynności pracy);  
„1) sferę osobowości człowieka – pracownika ('''cechy osobowe pracownika, system jego wartości, formy zachowań''');  
 
2) sferę działania pracownika ('''sposób działania, styl pracy, formy organizacyjne czynności pracy''');  
 
3) sferę współżycia z innymi pracownikami, tj. to, co ogólnie nazywamy jakością stosunków międzyludzkich w zakładzie pracy” (W. Jacher 2009, s.27).”
3) sferę współżycia z innymi pracownikami, tj. to, co ogólnie nazywamy jakością stosunków międzyludzkich w zakładzie pracy” (W. Jacher 2009, s.27).”
Kultura pracy nieustannie rozwija się i zmienia dzięki nowym pracownikom, liderom, trendom oraz szkoleniom. Każdy człowiek wyznaje inne wartości oraz cele i wnosi do przedsiębiorstwa coś innego, dzięki temu każde miejsce pracy ma swoją niepowtarzalną atmosferę i kulturę pracy.  
Kultura pracy nieustannie rozwija się i zmienia dzięki nowym pracownikom, liderom, trendom oraz szkoleniom. Każdy człowiek wyznaje inne wartości oraz cele i wnosi do przedsiębiorstwa coś innego, dzięki temu każde miejsce pracy ma swoją niepowtarzalną atmosferę i kulturę pracy.  


Zbigniew Żechowski twierdzi, że „„kultura i „kultura pracy" w swym rozwoju podlegają uwarunkowaniom społeczno- historycznym, wykazując dużą zależność od:
Zbigniew Żechowski twierdzi, że „„kultura i „kultura pracy" w swym rozwoju podlegają uwarunkowaniom społeczno- historycznym, wykazując dużą zależność od:
a) charakteru formacji gospodarczo-społecznej danego społeczeństwa oraz etapu rozwojowego tej formacji;  
a) charakteru formacji gospodarczo-społecznej danego społeczeństwa oraz etapu rozwojowego tej formacji;  
b) dziedzictwa kulturowego danego społeczeństwa oraz jego klasowego i terytorialnego zróżnicowania, a także kontaktów zagranicznych ludności;  
b) dziedzictwa kulturowego danego społeczeństwa oraz jego klasowego i terytorialnego zróżnicowania, a także kontaktów zagranicznych ludności;  
c) infrastruktury instytucjonalnej kultury w danym kraju oraz prowadzonej przez rząd polityki kulturalnej” (Z. Żechowski 1974, s. 83).
c) infrastruktury instytucjonalnej kultury w danym kraju oraz prowadzonej przez rząd polityki kulturalnej” (Z. Żechowski 1974, s. 83).
Zdzisław Wołk dokonał podziału (Z. Wołk 2013, s. 22-23):  
 
1. Kultura pracy w szerszym ujęciu rozumiana jest jako dorobek pokoleniowy powiązany z pracą: narzędzia, organizacja pracy, sposób myślenia. Można wyszczególnić:  
Zdzisław Wołk dokonał podziału kultury pracy ze względu na ujęcie (Z. Wołk 2013, s. 22-23):  
kulturę techniczną,  
 
kulturę organizacji,  
1. '''Kultura pracy w szerszym ujęciu''' rozumiana jest jako dorobek pokoleniowy powiązany z pracą: narzędzia, organizacja pracy, sposób myślenia. Można wyszczególnić:
kulturę kierowania,  
kulturę techniczną, kulturę organizacji, kulturę kierowania, kulturę współżycia ludzi w procesie pracy i bhp, kulturę wypoczynku po pracy.  
kulturę współżycia ludzi w procesie pracy i bhp,  
 
kulturę wypoczynku po pracy.  
2. '''Kultura pracy w węższym ujęciu''' to cechy indywidualne każdego pracownika, dzięki którym on sam wyznacza sobie sposoby wykonywania pracy. W tym przypadku można wyodrębnić trzy, nierozłączne, wzajemnie przenikające się składniki:  
2. Kultura pracy w węższym ujęciu to cechy indywidualne każdego pracownika, dzięki którym on sam wyznacza sobie sposoby wykonywania pracy. W tym przypadku można wyodrębnić trzy, nierozłączne, wzajemnie przenikające się składniki:  
 
a. Wiedza o pracy, oparta na wiedzy ogólnej, dzięki której pracownik rozumie proces pracy, ocenia go i kształtuje
a. Wiedza o pracy, oparta na wiedzy ogólnej, dzięki której pracownik rozumie proces pracy, ocenia go i kształtuje
b. Intelektualne i manualne umiejętności, które umożliwiają racjonalne wykonywanie zadań zawodowych
b. Intelektualne i manualne umiejętności, które umożliwiają racjonalne wykonywanie zadań zawodowych
c. Postawa wobec pracy, czyli zaangażowanie oraz odpowiedzialność i ponoszenie konsekwencji.  
c. Postawa wobec pracy, czyli zaangażowanie oraz odpowiedzialność i ponoszenie konsekwencji.  



Wersja z 13:21, 1 gru 2022

Kultura pracy to połączenie słów kultura oraz praca, w słowniku języka polskiego jedną z definicji kultury jest „materialna i umysłowa działalność społeczeństw oraz jej wytwory” (SJP), natomiast wyjaśnienie pracy to „celowa działalność człowieka zmierzająca do wytworzenia określonych dóbr materialnych lub kulturalnych” (SJP). Do kultury pracy można więc zaliczyć pisane i niepisane zasady, dobra materialne i niematerialne, czyli np.: atmosfera panująca w pracy, zachowania pracowników oraz ich nastawienie, cele, wartości, wygląd biura, sposób komunikacji, dress code, pakiety socjalne, przerwy, a także spotkania integracyjne.

Beata Jakimiuk twierdzi, że „Kultura pracy jest ważnym elementem funkcjonowania zawodowego, rozwija się bowiem podczas wykonywania pracy oraz przez umiejętność współpracy z innymi, co przyczynia się do rozpoznawania i rozwijania kompetencji emocjonalnych i społecznych, sprzyjających porozumieniu, komunikacji i współpracy z innymi, oraz właściwych wzorców zachowań, zwyczajów, norm i wartości, które warto wprowadzać w otoczeniu” (B. Jakimiuk 2016, s. 51). Różne relacje oraz sytuacje w życiu zawodowym pozwalają nam uczyć się od siebie, oraz pomagać innym. To znacząco może wpłynąć na kulturę pracy (obniżyć ją lub podnieść).

Kultura pracy to też równowaga między pracą a życiem prywatnym i tutaj ważną rolę odgrywa Kodeks Pracy, w którym wyszczególniono artykuły regulujące np.: swobodę pracy, urlop, podstawowe obowiązki pracownika oraz poszanowanie jego dóbr, a także możliwość zrzeszania się pracowników oraz pracodawców (Kodeks Pracy).

Władysław Jacher wylicza trzy sfery kultury pracy:

„1) sferę osobowości człowieka – pracownika (cechy osobowe pracownika, system jego wartości, formy zachowań);

2) sferę działania pracownika (sposób działania, styl pracy, formy organizacyjne czynności pracy);

3) sferę współżycia z innymi pracownikami, tj. to, co ogólnie nazywamy jakością stosunków międzyludzkich w zakładzie pracy” (W. Jacher 2009, s.27).” Kultura pracy nieustannie rozwija się i zmienia dzięki nowym pracownikom, liderom, trendom oraz szkoleniom. Każdy człowiek wyznaje inne wartości oraz cele i wnosi do przedsiębiorstwa coś innego, dzięki temu każde miejsce pracy ma swoją niepowtarzalną atmosferę i kulturę pracy.

Zbigniew Żechowski twierdzi, że „„kultura i „kultura pracy" w swym rozwoju podlegają uwarunkowaniom społeczno- historycznym, wykazując dużą zależność od:

a) charakteru formacji gospodarczo-społecznej danego społeczeństwa oraz etapu rozwojowego tej formacji;

b) dziedzictwa kulturowego danego społeczeństwa oraz jego klasowego i terytorialnego zróżnicowania, a także kontaktów zagranicznych ludności;

c) infrastruktury instytucjonalnej kultury w danym kraju oraz prowadzonej przez rząd polityki kulturalnej” (Z. Żechowski 1974, s. 83).

Zdzisław Wołk dokonał podziału kultury pracy ze względu na ujęcie (Z. Wołk 2013, s. 22-23):

1. Kultura pracy w szerszym ujęciu rozumiana jest jako dorobek pokoleniowy powiązany z pracą: narzędzia, organizacja pracy, sposób myślenia. Można wyszczególnić: kulturę techniczną, kulturę organizacji, kulturę kierowania, kulturę współżycia ludzi w procesie pracy i bhp, kulturę wypoczynku po pracy.

2. Kultura pracy w węższym ujęciu to cechy indywidualne każdego pracownika, dzięki którym on sam wyznacza sobie sposoby wykonywania pracy. W tym przypadku można wyodrębnić trzy, nierozłączne, wzajemnie przenikające się składniki:

a. Wiedza o pracy, oparta na wiedzy ogólnej, dzięki której pracownik rozumie proces pracy, ocenia go i kształtuje

b. Intelektualne i manualne umiejętności, które umożliwiają racjonalne wykonywanie zadań zawodowych

c. Postawa wobec pracy, czyli zaangażowanie oraz odpowiedzialność i ponoszenie konsekwencji.

Bibliografia

  • Jacher W. (2009), Humanizacja pracy a kultura pracy, "Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu," nr 120, s. 27
  • Jakimiuk B. (2016), Środowisko pracy jako obszar budowania poczucia własnej wartości i relacjii z innymi, "Annales Universitatis Mariae Curie- Skłodowska Lublin- Polonia", vol XXIX, 4 sectio j, s. 51
  • "Kodeks Pracy" Kodeks Pracy
  • "Słownik Języka Polskiego PWN" (2022), Praca
  • "Słownik Języka Polskiego PWN" (2022), Kultura
  • Wołk Z. (2013), Człowiek i jego kultura pracy w realizacji drogi zawodowej, "Szkoła- Zawód– Praca", nr 5- 6, s. 22-23
  • Żechowski Z. (1974), Kultura pracy – pojęcie i podstawowe problemy, "Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny", nr 4, s. 83

Autor: Emilia Myszka

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.