Kompetencje menedżerskie: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
==Charakterystyka kompetencji==
Wyróżnia się '''cztery''' podstawowe kompetencje, które powinien posiadać menedżer:
• Wiedza
• Umiejętności
• Gotowość do nauki
• Postawa („Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości”)
==Typologie kompetencji menedżerskich==
''R.E. Boyatzis''
* Cele i zarządzanie zasobami - wydajność, produktywność
* Przywództwo - pewność siebie, umiejętność komunikacji, logiczne myślenie
* Zarządzanie zasobami ludzkimi - pozytywne nastawienie, zarządzanie grupą, właściwa samoocena
* Kierowanie zespołem – rozwijanie umiejętności pracowników, spontaniczność
* Zdolność do współpracy – samokontrola, obiektywność, wytrwałość, zdolność adaptacji
* Wiedza specjalistyczna – pamięć, wiedza
''L. M. Spencer, S.M. Spencer''
* Osiągnięcia i działanie - wywieranie wpływu na innych, świadomość organizacyjna, tworzenie relacji
* Wywieranie wpływu - wywieranie wpływu na innych, świadomość organizacyjna, tworzenie relacji
* Zarządzanie - rozwijanie umiejętności innych ludzi, bycie liderem, asertywność, współpraca
* Osobista efektywność - samokontrola, pewność siebie, elastyczność, zaangażowanie
* Pomoc i służenie ludziom - wyrozumiałość, orientacja na klienta
* Kompetencje poznawcze - myślenie analityczne/ koncepcyjne, fachowość
==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Kazak M., (2017), [https://www.google.com/search?q=Kompetencje+mened%C5%BCerskie+we+wsp%C3%B3%C5%82czesnej+organizacji&oq=Kompetencje+mened%C5%BCerskie+we+wsp%C3%B3%C5%82czesnej+organizacji&aqs=chrome..69i57j0i22i30l2j69i61.245j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8#:~:text=Kompetencje%20mened%C5%BCerskie%20we%20wsp%C3%B3%C5%82czesnej%20%E2%80%A6 ''Kompetencje menedżerskie we współczesnej organizacji''], "Journal of Modern Management Process"", nr 1(2).
* Kazak M., (2017), [https://www.google.com/search?q=Kompetencje+mened%C5%BCerskie+we+wsp%C3%B3%C5%82czesnej+organizacji&oq=Kompetencje+mened%C5%BCerskie+we+wsp%C3%B3%C5%82czesnej+organizacji&aqs=chrome..69i57j0i22i30l2j69i61.245j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8#:~:text=Kompetencje%20mened%C5%BCerskie%20we%20wsp%C3%B3%C5%82czesnej%20%E2%80%A6 ''Kompetencje menedżerskie we współczesnej organizacji''], "Journal of Modern Management Process"", nr 1(2).

Wersja z 20:41, 27 lis 2022

Charakterystyka kompetencji

Wyróżnia się cztery podstawowe kompetencje, które powinien posiadać menedżer: • Wiedza • Umiejętności • Gotowość do nauki • Postawa („Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości”)

Typologie kompetencji menedżerskich

R.E. Boyatzis

  • Cele i zarządzanie zasobami - wydajność, produktywność
  • Przywództwo - pewność siebie, umiejętność komunikacji, logiczne myślenie
  • Zarządzanie zasobami ludzkimi - pozytywne nastawienie, zarządzanie grupą, właściwa samoocena
  • Kierowanie zespołem – rozwijanie umiejętności pracowników, spontaniczność
  • Zdolność do współpracy – samokontrola, obiektywność, wytrwałość, zdolność adaptacji
  • Wiedza specjalistyczna – pamięć, wiedza

L. M. Spencer, S.M. Spencer

  • Osiągnięcia i działanie - wywieranie wpływu na innych, świadomość organizacyjna, tworzenie relacji
  • Wywieranie wpływu - wywieranie wpływu na innych, świadomość organizacyjna, tworzenie relacji
  • Zarządzanie - rozwijanie umiejętności innych ludzi, bycie liderem, asertywność, współpraca
  • Osobista efektywność - samokontrola, pewność siebie, elastyczność, zaangażowanie
  • Pomoc i służenie ludziom - wyrozumiałość, orientacja na klienta
  • Kompetencje poznawcze - myślenie analityczne/ koncepcyjne, fachowość

Bibliografia

Autor: Katarzyna Michalczyk