Efektywność zespołu: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 3: Linia 3:
==Istota efektywności==
==Istota efektywności==
Jak wyżej wspomniano '''efektywność''' jest pojmowana jako wydajność, produktywność organizacji. Należy jednak wziąć pod uwagę iż efektywność nie sprowadza się wyłącznie do wyniku, ale jest to również cecha czy stan. Z tego względu zjawisko powinno być analizowane różnorodnie by dostrzec wszystkie wymiary pojęcia oraz dostosować działania tak by osiągać oczekiwane efekty w firmie.  
Jak wyżej wspomniano '''efektywność''' jest pojmowana jako wydajność, produktywność organizacji. Należy jednak wziąć pod uwagę iż efektywność nie sprowadza się wyłącznie do wyniku, ale jest to również cecha czy stan. Z tego względu zjawisko powinno być analizowane różnorodnie by dostrzec wszystkie wymiary pojęcia oraz dostosować działania tak by osiągać oczekiwane efekty w firmie.  
Efektywność składa się z dwóch czynników, nie odnosi się wyłącznie do wyników, które przynoszone są przez określone działania, ale również do subiektywnych odczuć tego wyniku satysfakcji czerpanej z działań czy postawy wobec danego problemu (A. Pyszka 2015, s. 14).
Efektywność składa się z dwóch czynników, nie odnosi się wyłącznie do wyników, przynoszonych przez określone działania, ale również do subiektywnych odczuć, satysfakcji czerpanej z działań czy postawy wobec danego problemu (A. Pyszka 2015, s. 14).


Efektywność jest często sprowadzana do racjonalnego zarządzania posiadanymi zasobami w wariancie wydajności, która odnosi się do maksymalizowania efektów oraz w wariancie oszczędności, która jest minimalizacją nakładów pracy. Wzajemne relacje nakładów oraz efektów można zsumować trzema formułami (A. Rutkowska 2013, s 440) :
Efektywność jest często sprowadzana do racjonalnego zarządzania posiadanymi zasobami w wariancie wydajności, która odnosi się do maksymalizowania efektów oraz w wariancie oszczędności, która jest minimalizacją nakładów pracy. Wzajemne relacje nakładów oraz efektów można zsumować trzema formułami (A. Rutkowska 2013, s 440) :
* efektowność jako różnica efektów i nakładów dająca wynik większy od zera, efekt przekraczający nakłady
* efektowność jako różnica efektów i nakładów dająca wynik większy od zera, efekt przekraczający nakłady
* efektywność będąca ilorazem efektów i nakładów dająca wynik większy od jedności, nakłady za niższe od osiągniętych efektów
* efektywność będąca ilorazem efektów i nakładów dająca wynik większy od jedności, nakłady za niższe od osiągniętych efektów
* efektywność będąca ilorazem różnicy efektów i poniesionych nakładów, nazywana również stopą zwrotu inwestycji  
* efektywność będąca ilorazem różnicy efektów i poniesionych nakładów, nazywana również '''stopą zwrotu inwestycji'''


==Postrzeganie zespołu==
==Postrzeganie zespołu==

Wersja z 22:07, 1 gru 2022

Efektywność zespołu - jest zdolnością do osiągania strategii firmy oraz zamierzonych celów dzięki pracy i zaangażowaniu pracowników. Niektórymi z kluczowych aspektów są pozytywne wyniki, skuteczność danego przedsiębiorstwa jak i konkurencyjność organizacji na rynku (A. Pyszka, 2015, s. 13).

Istota efektywności

Jak wyżej wspomniano efektywność jest pojmowana jako wydajność, produktywność organizacji. Należy jednak wziąć pod uwagę iż efektywność nie sprowadza się wyłącznie do wyniku, ale jest to również cecha czy stan. Z tego względu zjawisko powinno być analizowane różnorodnie by dostrzec wszystkie wymiary pojęcia oraz dostosować działania tak by osiągać oczekiwane efekty w firmie. Efektywność składa się z dwóch czynników, nie odnosi się wyłącznie do wyników, przynoszonych przez określone działania, ale również do subiektywnych odczuć, satysfakcji czerpanej z działań czy postawy wobec danego problemu (A. Pyszka 2015, s. 14).

Efektywność jest często sprowadzana do racjonalnego zarządzania posiadanymi zasobami w wariancie wydajności, która odnosi się do maksymalizowania efektów oraz w wariancie oszczędności, która jest minimalizacją nakładów pracy. Wzajemne relacje nakładów oraz efektów można zsumować trzema formułami (A. Rutkowska 2013, s 440) :

  • efektowność jako różnica efektów i nakładów dająca wynik większy od zera, efekt przekraczający nakłady
  • efektywność będąca ilorazem efektów i nakładów dająca wynik większy od jedności, nakłady za niższe od osiągniętych efektów
  • efektywność będąca ilorazem różnicy efektów i poniesionych nakładów, nazywana również stopą zwrotu inwestycji

Postrzeganie zespołu

Za zespół uważa się dwie lub więcej osób, które podejmują się działań dążąc o zrealizowania wspólnego celu. Jedną z głównych cech zespołu jest poczucie odpowiedzialności za w wspólne zamierzenia. Działanie grupowe przynoszą lepsze efekty, a współpraca poszerza kompetencje członków grupy co przyczynia się do zwiększenia efektywności ich pracy (B. Kromer, 2008, s 89).

Warto zauważyć, że praca jest w zespole jest niezbędnym elementem budowania kultury prac y, w każdym przedsiębiorstwie, a realia współczesnego rynku pracy dążą do przejścia na pracę w grupach. Większość zadań i projektów jest często niemożliwa do wykonania pojedynczo, a współpraca staje się wymogiem wielu organizacji. Istotnym elementem pracy zespołowej jest również efekt synergii, który jest niczym innym jak zwiększoną skutecznością działania jednostek w grupie niżeli ich wyników pojedynczych. Wszystkie zdolności oraz wiedza członków zespołu powodują zwiększenie tego efektu oraz przyczyniają się do wykorzystania potencjału grupy. Nowe rozwiązania wprowadzane są natychmiastowo, a wiedza jednostek tworzy zbiorową mądrość grupy (M. Kamińska, 2021, s 6).

Czynniki efektywnej pracy

Pośród determinantów odpowiadających za efektywną prace znajduje się wiele czynników, które oddziałują na wykonywane obowiązki. Poniżej przedstawiony podział jest jedną z propozycji ich klasyfikacji (D. Gach, 2004, s. 88-89):

  • czynniki zewnętrzne: zaliczyć można do nich otoczenie przedsiębiorstwa, wszelakie uwarunkowania społeczno-polityczne, przepisy prawne oraz finansowe. Do danej kategorii przynależą również dostępność środków produkcji, ich jakość, cena, ilość i jakość siły roboczej oraz ich kwalifikacje. Znaczącymi determinantami są również pozycja przedsiębiorstwa względem innych firm jak i dopasowanie do rynku konsumenckiego i jego wymagań
  • czynniki wewnętrzne: są związane z organizacja przedsiębiorstwa oraz właściwościami jakie posiadają zespoły w nim występujące. Ściśle związanymi czynnikami z organizacją przedsiębiorstwa są również struktura produkcji, typ struktury organizacji, poziom technologii oraz system motywacyjny i organizacja pracy
  • czynniki indywidualne: są one zbiorem cech indywidulanych pracowników, które wnoszą oni do zespołu, zaliczyć do nich można miedzy innymi umiejętności, osobowość, percepcje, swoje nastawienie do pracy i innych współpracowników. Ważna determinantą są również możliwości fizyczne i umysłowe, zbyt duże obciążenie może prowadzić do szybkiego wypalenia zawodowego. Dlatego niezwykle istotnym jest zapewnienie właściwych warunków do pracy.

Bibliografia

Autor: Magdalena Mącznik