Outsourcing logistyczny
Określenie „outsourcing” pochodzi z języka angielskiego i pochodzi od słów: Outside -na zewnątrz, resource- zasób, using – korzystanie, co oznacza przekazywanie zasobów organizacji gospodarczej jednostce zewnętrznej (Chojnacka A.).
Logistyka od zawsze stanowiła dość obciążający aspekt dla wyniku finansowego. Aby w pewien sposób odciążyć ten problem, stawia się na outsourcing logistyczny (Stajniak M.).
Outsourcing logistyczny może służyć jako narzędzie wykorzystywane do podnoszenia efektywności przedsiębiorstwa. Dzięki outsourcingowi, firma może polepszyć swoje wyniki poprzez: redukcje kosztów, wzrost rentowności sprzedaży, poprawa płynności finansowej czy poprawy wskaźników obrotowości, a wszystko to w konsekwencji powoduje zwiększenie się skuteczności przedsiębiorstwa (Gąsowska K.).
„Decyzje o outsourcingu w dziedzinie logistyki najczęściej pociągają za sobą radykalną restrukturyzację całej firmy, a podyktowane są najczęściej względami redukcji kosztów (..) Outsourcing logistyczny dotyczy już nie tylko procesów związanych wyłącznie z transportem, magazynowaniem i przechowywaniem zapasów – początkowo głównej domeny logistyki – ale także obejmuje towarzyszące im przepływy informacyjne i finansowe” (Stajniak M.).
Jednak, jeżeli chodzi o najczęstsze formy jakie przybiera outsourcing logistyczny to jest to: • Całościowy outsourcing logistyczny – czyli oznacza to, że spedytor przejmuje wszystkie zadania logistyczne jakie posiada firma • Spedytor przejmuje magazyn zleceniodawcy • Zleceniodawca samodzielnie zarządza magazynem, lecz przesyłki dostarcza do systemu dystrybucyjnego spedytora (Stajniak M.). Zanim jednak podejmie się decyzję o outsourcingu logistycznym, należy przeprowadzić analizę kosztów, sprawdzić opłacalność – szczególnie przydatna może okazać się analiza finansowa (Stajniak M.).
Zalety i wady outsourcingu logistycznego
Do podstawowych zalet outsourcingu logistycznego należą:
- obniżenie kosztów
- powierzenie części organizacji firmy specjalistą, przewyższających wiedzą i doświadczeniem własnych pracowników
- zwiększanie wydajności firmy poprzez oddelegowanie czasochłonnych zadań na zewnątrz,
- ryzyko starzenia się technologii spada na barki firmy outsourcingowej (Stajniak M.)
- większa przewidywalność kosztów
- skupienie się na podstawowej działalności
- poprawa pozycji rynkowej firmy
- uzyskanie dostępu do specjalistycznej infrastruktury będącej w dyspozycji usługodawcy logistycznego
- możliwość kontrolowania poczynań usługodawcy
- brak ryzyka związanego z ewentualnym zwolnieniem pracowników w razie spadku sprzedaży (Kulińska E., Koziarska A.).
Do wad outsourcingu kapitałowego zalicza się przede wszystkim:
- utrata lub pogorszenie bezpośredniego kontaktu z klientem,
- ryzyko utraty poufnych danych i informacji
- „wyjście z wprawy” – czyli istniejące ryzyko zmniejszającego się doświadczenia w realizacji działań (Stajniak M.)
- ryzyko wyboru niekorzystnej oferty
- ryzyko nieporozumień pomiędzy zleceniodawcą a spedytorem (Kulińska E., Koziarska A.).
Bibliografia
- Chojnacka A., (2012), Outsourcing Usług logistycznych – zalety i wady, „Logistyka”, nr 3.
- Dyczkowska J., (2006), Outsourcing operatorów logistycznych, „Logistyka i Transport: zeszyty naukowe”.
- Gąsowska K., (2016), Outsourcing logistyczny jako narządzie doskonalenia efektywności przedsiębiorstwa, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej”.
- Grabowska J., (2012), Outsourcing Usług Logistycznych, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej”.
- Kulińska E., Koziarska A., (2017), Znaczenie i skutki outsourcingu procesów logistycznych – case study, „Ekonometria”, 1(55).
- Naspiński T., (2007), Outsourcing usług logistycznych w ramach zintegrowanego łańcucha dostaw, Studia Gdańskie, t. IV.
- Stajniak M., (2006), Outsourcing logistyczny szansą poprawy efektywności funkcjonowania firmy, „Logistyka”, t. 5.
Autor: Katarzyna Michalczyk