Zarządzanie transportem
Zarządzanie transportem jest zbiorem procesów logistycznych, które skutkują przewozem materiałów do celu. „Każdy proces transportowy stanowi element łańcucha logistycznego, którego rola i znaczenie zależy od masy i rodzaju ładunku oraz sposobu jego przemieszczania” (M. Gąsior, L. Mindur 2003, s.51). Zarządzając transportem, należy podejmować mnóstwo szybkich decyzji na podstawie zmieniających się nagle sytuacji. Fundamentalnym celem zarządzania transportem jest planowanie i realizacja przemieszczenia osób lub ładunków. Odpowiednio skorelowane elementy procesu transportowego skutkują niezawodnym i bezpiecznym transportem. Wachlarz czynności do zrealizowania jest szeroki i skomplikowany:
- Planowanie i projektowanie – wybór optymalnej trasy, termin dostaw
- Realizacja – nadzór i kontrola, bezpieczne przemieszczenie towaru/ludzi
- Analiza i ocena – ocena w celu doskonalenia usługi (M. Kaup, M. Chmielewska-Przybysz 2012, s. 847).
Narzędzia zarządzania transportem
Współczesne przedsiębiorstwa koncentrują się na jak najszybszym, bezkolizyjnym oraz najbardziej korzystnym przewozie. Spedytorzy i specjaliści ds. logistyki wykorzystują narzędzia i metody wspomagające. Najpopularniejsze z nich to elektroniczne giełdy transportowe, oprogramowania ERP oraz systemy zarządzania transportem TMS (W. Woźniak, R. Stryjski, J. Mielniczuk, T. Wojnarowski, 2018, s. 447-448).
Jak definiuje Lidia Bartczak „System zarządzania transportem TMS (ang. Transport Management System) to system informatyczny, którego głównym zadaniem jest wspomaganie spedytora lub koordynatora transportu w organizacji, realizacji i kontroli procesu przewozowego w transporcie morskim, lotniczym lub drogowym. Jest to podstawowe narzędzie pracy operatora transportu, umożliwiające między innymi rejestrację danych o przesyłce, planowanie trasy przewozu, wybór przewoźnika, wystawienie zlecenia przewozowego i dokumentów przewozowych oraz fakturowanie usługi” (L. Bartczak 2017, s. 19). System TMS umożliwia również realizacje wielu procesów jednocześnie oraz przechowywanie i porównywanie zgromadzonych danych. Ważnym aspektem używania TMS jest też redukcja liczby przejechanych „pustych” kilometrów, mniejsze zużycie paliwa, a co za tym idzie wpływ na środowisko oraz zmniejszenie wydatków na transport (P. Murphy, D. Wood 2010, s. 63).
Elektroniczne giełdy transportowe wykorzystują technologie informatyczne i działają w postaci platform interaktywnych. Dzięki nim przedsiębiorstwa wymieniają między sobą informacje na temat ładunków, wolnych pojazdów, wolnej przestrzeni oraz składają oferty. Elektroniczne giełdy transportowe działają zarówno offline, jak i online (B. Kos, 2011, s. 590).
Systemy informatyczne w transporcie
Kaup i Chmielewska – Przybysz wyszczególniają trzy grupy systemów informatycznych, które wspierają proces transportu i jego zarządzanie:
- systemy wspomagające zarządzanie przedsiębiorstwem transportowym – prezentują, wybierają i konsolidują dane z różnych źródeł
- systemy wymiany dokumentów – pomagają wyeliminować dokumenty w formie papierowej, zapewniają szybkość przesyłania dokumentów
- systemy nawigacji i pozycjonowania pojazdów – umożliwiają lokalizacje i nawigacje pojazdów poprzez działania oparte na GPS oraz dostępie do Internetu (M. Kaup, M. Chmielewska-Przybysz 2012, s. 850-851).
Dzięki wprowadzeniu technologii informatycznych Barbara Kos wylicza między innymi takie korzyści jak: usprawnienie i uporządkowanie procesu, poprawa bezpieczeństwa, większa elastyczność przedsiębiorstwa, skrócenie cyklu, dopasowanie się do klientów oraz indywidualizacja, lepsze wykorzystanie środków transportowych i zasobów finansowych (B. Kos 2010, s.56-57).
Bibliografia
- Bartczak L. (2017), Model diagnostyczny do oceny stopnia gotowości organizacji do wdrożenia systemu zarządzania transportem, "Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej", Tom z.117, s. 19
- Gąsior M., Mindur L., (2003), Zarządzanie transportem intermodalnym, "TTS Technika Transportu Szynowego", 10/2003, s. 51
- Kaup M., Chmielewska-Przybysz M. (2012), ‘Rola i znaczenie technologii informatycznych w organizacji i zarządzaniu transportem’, "Logistyka 6/2012", s. 847, 850-851
- Kos B. (2010), ‘Systemy informatyczne w tworzeniu wartości dodanej w usługach sektora TSL (transport-spedycja-logistyka)’ "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 595 Ekonomiczne Problemy Usług Nr 55 2010", s. 56-57
- Kos B. (2011), ‘Internetowe giełdy transportowe w działalności przedsiębiorstw TSL (transport-spedycja-logistyka)’ "Ekonomiczne Problemy Usług nr 73", s. 590
- Murphy P., Wood D.(2010), ‘Podstawy logistyki’ "Nowoczesna Logistyka wydanie X", s. 63
- Woźniak W., Stryjski R., Mielniczuk J., Wojnarowski T. (2018), Analiza wybranych metod optymalizacyjnych w transporcie drogowym, "Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej Z. 120 Transport 2018", s. 447-448
Autor: Emilia Myszka