Kompetencje menedżerskie
Z Encyklopedia Zarządzania
Charakterystyka kompetencji
Wyróżnia się cztery podstawowe kompetencje, które powinien posiadać menedżer: • Wiedza • Umiejętności • Gotowość do nauki • Postawa („Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości”)
Typologie kompetencji menedżerskich
R.E. Boyatzis
- Cele i zarządzanie zasobami - wydajność, produktywność
- Przywództwo - pewność siebie, umiejętność komunikacji, logiczne myślenie
- Zarządzanie zasobami ludzkimi - pozytywne nastawienie, zarządzanie grupą, właściwa samoocena
- Kierowanie zespołem – rozwijanie umiejętności pracowników, spontaniczność
- Zdolność do współpracy – samokontrola, obiektywność, wytrwałość, zdolność adaptacji
- Wiedza specjalistyczna – pamięć, wiedza
L. M. Spencer, S.M. Spencer
- Osiągnięcia i działanie - wywieranie wpływu na innych, świadomość organizacyjna, tworzenie relacji
- Wywieranie wpływu - wywieranie wpływu na innych, świadomość organizacyjna, tworzenie relacji
- Zarządzanie - rozwijanie umiejętności innych ludzi, bycie liderem, asertywność, współpraca
- Osobista efektywność - samokontrola, pewność siebie, elastyczność, zaangażowanie
- Pomoc i służenie ludziom - wyrozumiałość, orientacja na klienta
- Kompetencje poznawcze - myślenie analityczne/ koncepcyjne, fachowość
Bibliografia
- Kazak M., (2017), Kompetencje menedżerskie we współczesnej organizacji, "Journal of Modern Management Process"", nr 1(2).
- Szczepańska-Woszczyna K., (2014), Kompetencje menedżerskie w obszarze kreatywności i innowacyjności, „ZS WSH Zarządzanie”.
- "Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości”, (2019), Opis uniwersalnych kompetencji menadżerskich, Warszawa.
Autor: Katarzyna Michalczyk