Serwis

Z Encyklopedia Zarządzania

Etymologia słowa serwis jest różnoraka i może być rozpatrywana pod różnymi względami znaczeniowymi. Poniżej zamieszczono sześć znaczeń omawianego słowa:

  1. Serwis stołowy
  2. Serwis internetowy
  3. Serwis informacyjny
  4. Serwis techniczny
  5. Serwis, serw

Serwis internetowy

Serwis internetowy, witryna internetowa (ang. website) – zbiór powiązanych ze sobą, w celu zwiększenia funkcjonalności, stron internetowych i innych dokumentów udostępnianych w internecie z jednego adresu WWW. Serwisy internetowe, poza treścią statyczną, często mają sekcję wiadomości oraz oferują możliwość logowania się i zapamiętywania preferencji odbiorców w celu dostosowania treści do indywidualnych upodobań. W serwisie mogą występować obiekty interaktywne, na przykład formularze, aplikacje. Serwisy mogą być tematyczne, a więc poświęcone jednej dziedzinie lub kwestii, albo ogólne[1].

Serwis informacyjny

Serwis informacyjny - program informacyjny – program telewizyjny albo audycja radiowa, której głównym celem jest przedstawienie bieżących wydarzeń, najczęściej politycznych i społecznych, ale także m.in. kulturalnych, sportowych, ekonomicznych, naukowych oraz prognozy pogody (w przypadku radia również informacji z dróg oraz muzycznych), które zazwyczaj prezentowane są w odrębnych wyspecjalizowanych serwisach prezentowanych po właściwym programie[2].

Serwis techniczny

Serwis techniczny to inaczej obsługa techniczna, a także zespół, dział wyodrębniony do wykonywania tej obsługi. Może oznaczać m.in. naprawę, np. serwis gwarancyjny, serwis samochodów.

Serwis, serw

Serwis, serw - wprowadzenie piłki lub lotki do gry, występujące w wielu dyscyplinach sportowych (m.in. w siatkówce, tenisie, tenisie stołowym badmintonie). Wykonuje się ją na początku gry i po każdej zmianie punktów (z wyjątkiem ostatniego zdobytego punktu)[3].

Serwis stołowy

Serwis stołowy (fr. service de table) to komplet naczyń zastawy stołowej wykonany z tego samego materiału, o jednolitej formie i zdobieniach. Największy kunszt w wytwarzaniu bogato zdobionych serwisów porcelanowych osiągnięto w XVIII wieku. Wówczas to często, obok samych naczyń, w skład serwisu wchodziły różne ozdoby stołu takie jak figurki, wazoniki, świeczniki, serwetniki czy koszyczki ceramiczne[4].

Serwis, jako usługa i działania marketingowe

Marketing można podzielić na:

  • marketing towarów,
  • marketing usług.

Oprócz towarów i usług, marketer wprowadza na rynek osiem innych podmiotów, takich jak:

  • wydarzenia,
  • doświadczenia,
  • osoby,
  • miejsca,
  • nieruchomości,
  • organizacje,
  • informacje,
  • idee,

Mimo to, zazwyczaj łączy się je razem i powszechnie nazywa towarami i usługami. Marketing usług zasadniczo zajmuje się produktami, które mają charakter niematerialny. Usługi powstają w wyniku bezpośredniej interakcji między usługodawcą a klientem. Usługa to dowolna czynność lub korzyść, którą jedna strona może zaoferować drugiej, która jest zasadniczo niematerialna i nie prowadzi do powstania własności czegokolwiek. Jej wytworzenie może, ale nie musi, być powiązane z produktem fizycznym. Usługi, to działalność gospodarcza, która tworzy wartość i zapewnia korzyści klientom w określonym czasie i miejscu w wyniku wywołania pożądanej zmiany u odbiorcy usługi lub w jego imieniu. Biznes usługowy to taki, w którym postrzegana wartość oferty dla nabywcy jest w dużej mierze określana przez świadczone mu usługi, a nie oferowane produkty. Obejmuje to działalność związaną z wszelkimi usługami niematerialnymi świadczonymi na rzecz klienta. Niektóre z usług materialnych, w których klientowi dostarczane są zarówno towary, jak i usługi, takie jak restauracje czy supermarkety, również wchodzą w zakres marketingu usług. Spektrum usług waha się pomiędzy stopniem niematerialności i namacalności oferty dostarczanej użytkownikowi. Niektóre oferty są wyraźnie usługami, np. oglądanie filmu, wystawy sztuki czy zawodów sportowych. Niektóre z ofert usługowych zawierają także komponent produktowy, np. zakup soczewek kontaktowych wymaga odpowiedniego badania wzroku i oceny parametrów widzenia, co stanowi ofertę usługową w tym procesie. Usługi są w całości lub w większości materialne. W niektórych przypadkach nie ma fizycznych dowodów na to, że transakcja miała miejsce, ale praca wykonana w celu jej przeprowadzenia jest materialna. Jako przykład można podać usługę świadczoną przez adwokata w zakresie przygotowania dokumentu testamentu jego klienta, ponieważ materialność może być postrzegana jako fizyczny dowód przygotowania dokumentu, natomiast praca mózgu wykonana w celu jego przygotowania może być niematerialna. Nierozłączność nabywcy i usługodawcy można zauważyć przy wielu okazjach podczas projektowania i świadczenia usług. Nazywa się to symultanicznością. Usług nie można przechowywać, magazynować ani w inny sposób utrzymywać w gotowości przez jakiś czas, gdy popyt na nie jest wysoki. Usługi są również wrażliwe na czas, ponieważ nie można ich zamawiać z wyprzedzeniem. Usługi są w dużej mierze zależne od potrzeb i wymagają natychmiastowej uwagi lub dostarczenia klientowi[5].

Przypisy

  1. Dębski J., Paszkiewicz D. (2013), Dostępność serwisów internetowych, Warszawa
  2. Piotrowska E., Zając R. M., Wirtualne serwisy informacyjne w bibliotekach naukowych, Akademia Pedagogiczna w Krakowie
  3. Dutkowski Z., Ewolucja przepisów, [w:] Jan Lis (red.), T – jak tenis, wyd. I, Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza, 2013, s. 25
  4. Słownik terminologiczny sztuk pięknych pod red. Stefana Kozakiewicza, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2015
  5. Rogoziński K. (2012), Definicja usługi i to, co poniżej, Ekonomiczne Problemy Usług nr 95, s. 56

Bibliografia

  • Dębski J., Paszkiewicz D. (2013), Dostępność serwisów internetowych, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa
  • Dutkowski Z. (2013), Ewolucja przepisów, [w:] Jan Lis (red.), T – jak tenis, wyd. I, Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza
  • Fabisiak L. (2012), Metoda oceny użyteczności serwisów internetowych, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
  • Piotrowska E., Zając R. M. (2022), Wirtualne serwisy informacyjne w bibliotekach naukowych, Akademia Pedagogiczna w Krakowie
  • Rogoziński K. (2012), Definicja usługi i to, co poniżej, Ekonomiczne Problemy Usług nr 95
  • Słownik terminologiczny sztuk pięknych pod red. Stefana Kozakiewicza (2015), Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa

Autor: Joanna Żak