Optymalizacja kosztów
Optymalizacja kosztów – jest długoterminowym działaniem ustalania optymalnych wielkości kosztów, którego celem jest m.in. zwiększenie efektywności, zmniejszenie kosztów jednostkowych, poprawa jakości i poziomu obsługi klienta, czy też minimalizacja ryzyka. Podstawą optymalizacji kosztów jest koncentracja na czynnikach kształtujących i warunkujących koszty, a nie na samych poziomach kosztów. Kluczowym czynnikiem ustalenia optymalnych wielkości kosztów jest efektywne zarządzanie modelem biznesowym i organizacyjnym w celu uzyskania trwałego efektu optymalizacji kosztów. W celu optymalizacji kosztów potrzebne jest stosowanie holistycznego podejścia do funkcji i procesów biznesowych, wskazując potencjalne braki wydajności obszarów wymagających usprawnień (P. Krawczyk 2016, s. 330).
Etapy optymalizacji kosztów
Podobnie jak zarządzanie kosztami, optymalizację kosztów można ująć w następujących etapach (A. Karmańska 2007, s. 307):
- etap rejestracji i klasyfikacji kosztów,
- etap identyfikacji czynników "koszto-twórczych",
- etap projektowania zmian,
- etap wprowadzenia zmian,
- etap monitorowania wprowadzonych zmian.
Bariery efektywnej optymalizacji kosztów
Nieefektywność optymalizacji kosztów wynika z szeregu barier organizacyjnych, personalnych i technicznych, do których należą:
- występowanie nieodpowiednich procesów generujących redukcję kosztów,
- brak przejrzystości kosztów całej organizacji,
- wzmożona koncentracja na unikaniu kosztów,
- zła realizacja programów zmniejszania kosztów,
- zbyt mała liczba zachęt do nagradzania racjonalnego, optymalnego zarządzania kosztami,
- struktura organizacyjna niesprzyjająca efektywności kosztowej,
- duża liczba sprzecznych projektów,
- opór i niechęć pracowników organizacji,
- niedobory lub mała efektywności struktury IT.
Bibliografia
- Krawczyk P. (2016), Optymalizacja kosztów jako współczesny priorytet sektora MŚP w Polsce, "Ekonomia XXI Wieku", nr 3(11), s. 330.
- Karmańska A., 2007, Zarządzanie kosztami przedsiębiorstwa, [w:] "Zarządzanie kosztami jakości, logistyki, innowacji, ochrony środowiska a rachunkowość finansowa", red. A. Karmańska, Wydawnictwo Difin, s. 307.
- Krawczyk-Sokołowska I. (2018), Kreatywność stymulatorem postaw proinnowacyjnych w przedsiębiorstwie, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów”, nr 162, s. 59.
Autor: Paweł Majerczyk