Kreatywne myślenie

Z Encyklopedia Zarządzania

Kreatywne myślenie – jest zjawiskiem pobudzania nowych myśli, formułowania na nowo dotychczasowej wiedzy, dzięki analizie dotychczasowych założeń i paradygmatów. Jest określane jako proces ujawniania, selekcjonowania, wymiany i łączenia idei, faktów czy umiejętności (A. Sopińska 2018, s. 13). R.B. Mellor wyróżnia trzy czynniki, które mają wpływ na pobudzenie kreatywnego myślenia (R.B. Mellor 2011, s. 52):

  1. zapotrzebowanie na złożoną, urozmaiconą i oryginalną stymulację,
  2. chęć dzielenia się wartościami, pomysłami i wiedzą,
  3. potrzeba przezwyciężania problemów.

Cechy myślenia kreatywnego

Osoba charakteryzująca się myśleniem kreatywnym postrzega rzeczywistość w sposób odmienny niż konwencjonalny, dostrzega nowe możliwości oraz alternatywne rozwiązania problemów. Typowe cechy dla osób myślących kreatywnie to (K. Wojtoszek 2015, s. 129):

  • skłonności do rozwiązywania skomplikowanych zjawisk oraz rozumienie prawidłowości w nich występujących,
  • potrzeba osiągnięć, dążenia do sukcesów,
  • postrzeganie sytuacji niejasnych bądź nieznanych jako wyzwanie, odczuwanie satysfakcji z prób ich poznania, zrozumienia i odnalezienia się w nich,
  • orientacja na ryzyko – poszukiwanie nowych metod, wysoka tolerancyjność na zmiany,
  • potrzeba autonomii – wysoka samodyscyplina, poczucie niezależności, umiejętność samodzielnego tworzenia harmonogramów i działania według nich.

Przykładowe techniki kreatywnego myślenia

Wśród dotychczas opracowanych metod i technik kreatywnego myślenia, które charakteryzują się wysoką skutecznością należą (J. Korkosz-Gębska 2014, s. 961-962):

  • burza mózgów,
  • strategia błękitnego oceanu
  • synektyka,
  • marketing lateralny,
  • analiza morfologiczna,
  • analiza scenariuszowa
  • listy atrybutów,
  • współtworzenie.

Bibliografia

Autor: Paweł Majerczyk