Funkcje logistyki
Koncepcja funkcjonowania logistyki związana jest z realizacją działań w nawiązaniu do zasady 7R, często traktowanej jako skonsolidowana definicja logistyki. Reguła 7R, inaczej określana jako 7W, koncentruje się na wskazaniu kluczowych determinant pozwalających na wyrażenie jej istoty. Zgodnie z podejściem, fundamentalnym celem funkcjonowania zakresu logistyki jest realizacja czynności pozwalających na dostarczenie (W. Harasima i in. 2018, s. 45):
- właściwego produktu
- właściwemu odbiorcy
- we właściwej ilości oraz jakości
- we właściwej cenie
- we właściwym czasie
- we właściwą lokalizację
Współczesna logistyka swoim zakresem funkcjonowania obejmuje szereg zróżnicowanych obszarów występujących w przedsiębiorstwach, dotyczących zarówno czynności produkcyjnych, magazynowych, transportowych oraz gospodarowania wytworzonymi odpadami. Uszczegóławiając, logistyka w przedsiębiorstwie wiąże się z(K. Ficoń 2004, s.37):
- prognostyką popytu
- organizacją produkcji
- planowaniem sprzedaży
- zarządzaniem procesami magazynowymi
- organizacją czynności transportowych
- zarządzaniem gospodarką odpadową
- organizacją przestrzenną obiektów
Cele logistyki
W nawiązaniu do obszarów funkcjonowania logistyki, należy wyróżnić główne oraz szczegółowe cele, realizowane przez logistykę. Odnosząc się do ogólnej definicji logistyki, wyrażonej również przez regułę 7R, jej główne funkcje wiążą się z (E. Gołembska 2009, s. 15):
- zsynchronizowaniem cyrkulacji materiałów niezbędnych do produkcji w obrębie przedsiębiorstwa oraz finalnych produktów przeznaczonych dla konsumenta,
- redukcją nakładów pieniężnych i czasowych przeznaczonych do synchronizacji niniejszego przepływu przy jednoczesnej maksymalizacji zysków przedsiębiorstwa,
- reorganizacji procesów logistycznych realizowanych w przedsiębiorstwie w celu dostosowania do maksymalnej realizacji obsługi klienta.
Ponadto, poza głównymi funkcjami logistyki, występują funkcje o charakterze szczegółowym, które w dokładniejszym stopniu nawiązują do zakresu jej funkcjonowania w przedsiębiorstwie. W ich obrębie należy wyróżnić koordynację rzeczowych przepływów materiałowych oraz usługowych, sterowanie oraz optymalizację zapasów niezbędnych do produkcji, organizację przepływów o charakterze informacyjno-decyzyjnym oraz zapewnienie bezpieczeństwa z zakresu infrastruktury procesów logistycznych (K. Ficoń 2004, s.35).
Działalność logistyczna
Realizacja wyróżnionych funkcji przy pomocy procesów logistycznych jest możliwa dzięki standaryzacji oraz optymalizacji działalności logistycznej, zgodnie z profilem działalności przedsiębiorstwa. W jej zakresie wyróżniono działalność o charakterze kluczowym oraz pomocniczym.
Jak wskazuje E. Gołembska, działalność kluczowa, czyli innymi słowy główna, związana jest z (E. Gołembska 2009, s.16):
# Wystandaryzowaniem w przedsiębiorstwie produktów oraz usług w obrębie których dochodzi do zdefiniowania potrzeb odbiorcy, stworzenia jakościowych projektów produktowych oraz tworzenia prognoz sprzedażowych, # Optymalizacją transportu polegającą na identyfikacji tras transportowych oraz szacowaniu kosztów przewozu w nawiązaniu do wyselekcjonowanej gałęzi transportowej, # Optymalizacją procesów magazynowych polegającą na selekcji obiektów magazynowych o wymaganych parametrach, zaopatrzeniu ich w niezbędną infrastrukturę oraz uwzględnieniu obrotu niezbędnej dokumentacji istniejącej w odniesieniu do procesów magazynowych, # Obsługą sekwencji zamówień związaną z wyselekcjonowaniem grona dostawców, standaryzacją procesów zamówień oraz ich realizacją.
Z kolei działalność pomocnicza, stanowi wsparcie dla działalności głównej, uzupełniając ją oraz rozwijając, czego celem jest zapewnienie sprawności w całościowym funkcjonowaniu działalności logistycznej przedsiębiorstwa. W jej zakresie dochodzi do (E. Gołembska 2009, s.16):
- zapewnienia wsparcia produkcyjnego oraz dystrybucyjnego, związanego z określeniem szacunkowych miejsc oraz czasu realizacji zamówień, czynnościami planistycznymi jednostek ładunkowych, wykorzystywaniem opakowań w procesach dystrybucji, a także czynnościami kompletacyjnymi,
- stworzenia profilu zaopatrzenia w przedsiębiorstwie, optymalizującego źródło, częstotliwość oraz rozmiar procesów zaopatrzeniowych,
- zapewnienia przepływów z zakresu informatyzacji , opartego na scentralizowaniu informacji przepływających w obrębie poszczególnych działów przedsiębiorstwa.
Bibliografia:
- Ficoń K. (2004), Zarys mikrologistyki, BEL Studio, Warszawa
- Gołembska E. (2009), Logistyka w gospodarce światowej, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa
- Harasima W. (red.) (2018), Determinanty nowoczesnego zarządzania, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa
- Niewiadomska M. (2019) Wykorzystanie systemów informatycznych w logistycznej działalności przedsiębiorstw , Studia i Prace WNEiZ US
- Skowronek Cz.(2015) Procesy logistyczne w działalności marketingowej przedsiębiorstwa, Annales H-Oecenomia
- Zamkowska S.(2004) Identyfikacja potrzeb i obszarów działań logistycznych w przedsiębiorstwie, Logistyka, nr 4
Autor: Szymon Uchto