Kompetencje menedżerskie

Z Encyklopedia Zarządzania

Kierowanie i zarządzanie w organizacji przez menedżera ogrywa niesamowicie ważną rolę, a kompetencje menedżerskie są niezwykle złożone. Menedżer musi posiadać odpowiednie cechy osobowości, ale również posiadać doświadczenie, które może pomóc w rozwoju organizacji. Kształtowanie się kompetencji menedżera jest wieloaspektowe, kompetencje menadżera różnią się od siebie, zwłaszcza ze względu na różny rodzaj pełnionych funkcji. Tą wspólną jednak jest fakt, iż każdy menadżer musi nieustannie się doszkalać oraz przychodzić szkolenia, aby ciągle się rozwijać.

Warto przypomnieć, że zgodnie z definicją Słownika Języka Polskiego menedżer to:

  • osoba zarządzająca przedsiębiorstwem lub jego częścią
  • osoba zajmująca się organizowaniem występów artysty, sportowca, zespołów artystycznych lub sportowych i dbająca o ich interesy (SJP PWN).

Charakterystyka kompetencji

Wyróżnia się cztery podstawowe kompetencje, które powinien posiadać menedżer:

  • Wiedza
  • Umiejętności
  • Gotowość do nauki
  • Postawa („Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości”)

Typologie kompetencji menedżerskich

R.E. Boyatzis

  • Cele i zarządzanie zasobami - wydajność, produktywność
  • Przywództwo - pewność siebie, umiejętność komunikacji, logiczne myślenie
  • Zarządzanie zasobami ludzkimi - pozytywne nastawienie, zarządzanie grupą, właściwa samoocena
  • Kierowanie zespołem – rozwijanie umiejętności pracowników, spontaniczność
  • Zdolność do współpracy – samokontrola, obiektywność, wytrwałość, zdolność adaptacji
  • Wiedza specjalistyczna – pamięć, wiedza („Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości”)

L. M. Spencer, S.M. Spencer

  • Osiągnięcia i działanie - wywieranie wpływu na innych, świadomość organizacyjna, tworzenie relacji
  • Wywieranie wpływu - wywieranie wpływu na innych, świadomość organizacyjna, tworzenie relacji
  • Zarządzanie - rozwijanie umiejętności innych ludzi, bycie liderem, asertywność, współpraca
  • Osobista efektywność - samokontrola, pewność siebie, elastyczność, zaangażowanie
  • Pomoc i służenie ludziom - wyrozumiałość, orientacja na klienta
  • Kompetencje poznawcze - myślenie analityczne/ koncepcyjne, fachowość („Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości”)

Kompetencje menedżera międzynarodowego

xyz

Bibliografia

Autor: Katarzyna Michalczyk