Ewaluacja procesu: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Ewaluacja procesu''' "jest najbardziej elementarną formą oceny podejmowanych działań. Jej przedmiotem jest właśnie proces wdrażania projektu. W polu zainteresowania są (zaplanowane i niezaplanowane) działania mające związek z realizacją projektu podejmowane przez jego twórców, wykonawców i odbiorców oraz informacje o osobach zaangażowanych w projekt” (J. Sochocki 2006, s. 90). '''Ewaluacja''' to "systematyczne badanie wartości lub cech konkretnego programu, działania lub obiektu z punktu widzenia przyjętych w tym celu kryteriów w celu jego usprawnienia, rozwoju lub lepszego rozumienia” (P. Kawalec 2017, s.19). '''Ewaluacja''' to systematyczne badanie realizowane różnymi metodami, polegające na zbieraniu danych, analizie, ocenie i prezentacji wyników. Jej celem jest ocena jakości i wartości procesu oraz konsekwencje interwencji rządu (K. Olejniczak 2008, s.22). Ewaluacja demonstruje celowość i skuteczność procesów, co pozwala łatwiej uzyskać społeczne zaakceptowanie na ich finansowanie ze środków publicznych, zwiększenie środków publicznych, a także prywatnych, na podstawie przejrzystych i prawdziwych ocen, systematyzuje kryteria i metodyki oceny dzięki wymianie informacji pomiędzy różnymi przedmiotami, wprowadza normy prawne według których ewaluacja jest niezbędnym elementem metody realizacji różnych programów publicznych (B. Szatur-Jaworska 2010, s.400). | |||
==Rodzaje ewaluacji== | ==Rodzaje ewaluacji== | ||
Możemy rozróżnić takie rodzaje ewaluacji jak ( | Możemy rozróżnić takie rodzaje ewaluacji jak (S. Bienias 2012, s.16): | ||
* Ewaluacja ex-ante – dokonanie ewaluacji przed rozpoczęciem procesu; | * Ewaluacja ex-ante – dokonanie ewaluacji przed rozpoczęciem procesu; | ||
* Ewaluacja on-going – dokonanie ewaluacji w trakcie realizacji procesu; | * Ewaluacja on-going – dokonanie ewaluacji w trakcie realizacji procesu; | ||
Linia 10: | Linia 10: | ||
==Wartości ewaluacji== | ==Wartości ewaluacji== | ||
Wartości ewaluacji (D. Stufflebeam 2014, | Wartości ewaluacji (D. Stufflebeam 2014, s.11-14): | ||
* Uczciwość –wymaga weryfikacji zgodności programu z normami moralnymi podczas ewaluacji, dotyczy to również metaewaluacji; | * Uczciwość –wymaga weryfikacji zgodności programu z normami moralnymi podczas ewaluacji, dotyczy to również metaewaluacji; | ||
* Wykonalność –dotyczy wszystkich procesów o różnej ważności, proces musi zostać wykonany przed jego uruchomieniem, a ocena może skutkować jego modyfikacją lub natychmiastowym zakończeniem; | * Wykonalność –dotyczy wszystkich procesów o różnej ważności, proces musi zostać wykonany przed jego uruchomieniem, a ocena może skutkować jego modyfikacją lub natychmiastowym zakończeniem; | ||
Linia 18: | Linia 18: | ||
==Cele ewaluacji== | ==Cele ewaluacji== | ||
Ewaluacja posiada liczne cele, między innymi to są (R. Szarfenberg 2010, s.29-30): | Ewaluacja posiada liczne cele, między innymi to są (R.Szarfenberg 2010, s.29-30): | ||
* Ocena jakości i wartości polityki lub programu publicznego; | * Ocena jakości i wartości polityki lub programu publicznego; | ||
* Optymalizacja rozwoju i wdrażania programów; | * Optymalizacja rozwoju i wdrażania programów; | ||
Linia 29: | Linia 29: | ||
==Funkcje ewaluacji== | ==Funkcje ewaluacji== | ||
Możemy wyróżnić najważniejsze funkcje jakie pełni ewaluacja ( | Możemy wyróżnić najważniejsze funkcje jakie pełni ewaluacja (S.Bienias 2012, s.15),(R. Szarfenberg 2010, s.31): | ||
* Konkluzywna – uwzględnia konsekwencje działań w ramach tej interwencji, ustala związki przyczynowe między działaniami a konsekwencjami, poszerza wiedzę o interwencjach | * Konkluzywna – uwzględnia konsekwencje działań w ramach tej interwencji, ustala związki przyczynowe między działaniami a konsekwencjami, poszerza wiedzę o interwencjach | ||
* Formatywna – wykorzystanie poprawy jakości działań realizowanych w ramach bieżących i planowanych działań, pozwala zwiększyć korzyści z pomocy poprzez wdrożenie zaleceń, służy podmiotom wewnętrznym; | * Formatywna – wykorzystanie poprawy jakości działań realizowanych w ramach bieżących i planowanych działań, pozwala zwiększyć korzyści z pomocy poprzez wdrożenie zaleceń, służy podmiotom wewnętrznym; | ||
Linia 50: | Linia 50: | ||
{{a|Yuliia Ivanitska}} | {{a|Yuliia Ivanitska}} | ||
[[Kategoria:Zarządzanie projektami]] |
Wersja z 12:58, 4 sty 2023
Ewaluacja procesu "jest najbardziej elementarną formą oceny podejmowanych działań. Jej przedmiotem jest właśnie proces wdrażania projektu. W polu zainteresowania są (zaplanowane i niezaplanowane) działania mające związek z realizacją projektu podejmowane przez jego twórców, wykonawców i odbiorców oraz informacje o osobach zaangażowanych w projekt” (J. Sochocki 2006, s. 90). Ewaluacja to "systematyczne badanie wartości lub cech konkretnego programu, działania lub obiektu z punktu widzenia przyjętych w tym celu kryteriów w celu jego usprawnienia, rozwoju lub lepszego rozumienia” (P. Kawalec 2017, s.19). Ewaluacja to systematyczne badanie realizowane różnymi metodami, polegające na zbieraniu danych, analizie, ocenie i prezentacji wyników. Jej celem jest ocena jakości i wartości procesu oraz konsekwencje interwencji rządu (K. Olejniczak 2008, s.22). Ewaluacja demonstruje celowość i skuteczność procesów, co pozwala łatwiej uzyskać społeczne zaakceptowanie na ich finansowanie ze środków publicznych, zwiększenie środków publicznych, a także prywatnych, na podstawie przejrzystych i prawdziwych ocen, systematyzuje kryteria i metodyki oceny dzięki wymianie informacji pomiędzy różnymi przedmiotami, wprowadza normy prawne według których ewaluacja jest niezbędnym elementem metody realizacji różnych programów publicznych (B. Szatur-Jaworska 2010, s.400).
Rodzaje ewaluacji
Możemy rozróżnić takie rodzaje ewaluacji jak (S. Bienias 2012, s.16):
- Ewaluacja ex-ante – dokonanie ewaluacji przed rozpoczęciem procesu;
- Ewaluacja on-going – dokonanie ewaluacji w trakcie realizacji procesu;
- Ewaluacja ex-post – dokonanie ewaluacji po zakończeniu procesu;
- Ewaluacja wewnętrzna- ocena skuteczności procesu poprzez podmioty biorące udział w realizacji tej interwencji;
- Ewaluacja zewnętrzna- polega na zleceniu oceny niezależnemu zespołowi oceniającemu;
Wartości ewaluacji
Wartości ewaluacji (D. Stufflebeam 2014, s.11-14):
- Uczciwość –wymaga weryfikacji zgodności programu z normami moralnymi podczas ewaluacji, dotyczy to również metaewaluacji;
- Wykonalność –dotyczy wszystkich procesów o różnej ważności, proces musi zostać wykonany przed jego uruchomieniem, a ocena może skutkować jego modyfikacją lub natychmiastowym zakończeniem;
- Bezpieczeństwo – mają zastosowanie do procesów, produktów i usług we wszystkich przypadkach, w których konsumenci mogą mieć ku temu powód;
- Istotność - szczególnie istotne dla wyciągania daleko idących wniosków przy wyznaczaniu celu, jakim jest adekwatny plan zastosowania wyników ewaluacji;
- Równość - chodzi tu o równe szanse, co jest szczególnie ważne, jeśli chodzi o usługi publiczne dla określonej grupy ludzi.
Cele ewaluacji
Ewaluacja posiada liczne cele, między innymi to są (R.Szarfenberg 2010, s.29-30):
- Ocena jakości i wartości polityki lub programu publicznego;
- Optymalizacja rozwoju i wdrażania programów;
- Studiowanie i doskonalenie działania programu;
- Generowanie wiedzy, która będzie kierować polityką;
- Wspieranie funkcji kontrolnej instytucji demokratycznych;
- Obliczenia z wykorzystaniem zasobów i oczekiwanych rezultatów;
- Informowanie społeczeństwa o działaniach władz publicznych poprzez upowszechnianie wyników oceny;
- Pomaganie agentom rządowym w ulepszaniu ich możliwości planowania, wykonywania i analizowania.
Funkcje ewaluacji
Możemy wyróżnić najważniejsze funkcje jakie pełni ewaluacja (S.Bienias 2012, s.15),(R. Szarfenberg 2010, s.31):
- Konkluzywna – uwzględnia konsekwencje działań w ramach tej interwencji, ustala związki przyczynowe między działaniami a konsekwencjami, poszerza wiedzę o interwencjach
- Formatywna – wykorzystanie poprawy jakości działań realizowanych w ramach bieżących i planowanych działań, pozwala zwiększyć korzyści z pomocy poprzez wdrożenie zaleceń, służy podmiotom wewnętrznym;
- Społeczno-polityczna – uwzględnia poziom uspołecznienia interwencji, zwiększa społeczne i polityczne poparcie dla interwencji, wykorzystuje współodpowiedzialność podmiotów zaangażowanych w realizację, zwiększa przejrzystość działań i legitymizuje działania władz publicznych.
- Sumatywna –podsumowanie osiągnięć, prowadzenie testów selekcyjnych, certyfikacji i kalkulacja;
- Psychologiczna lub społeczno-polityczna – wzbudzanie motywacji do działania i świadomości;
- Administracyjna – manzastosowanie do sprawowania władzy i zarządzania porządkiem publicznym;
- Funkcja poznawcza;
Bibliografia
- Bienias S.(2008)., Ewaluacja, [w:] „Zarządzanie, sprawozdawczość, kontrola, promocja i ewaluacja projektów dofinansowanych z funduszy unijnych”, Twigger, Warszawa, s. 15-17
- Bienias S.(2012), Ewaluacja. Poradnik dla pracowników administracji publicznej , Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa, s. 16
- Haber A.(2007)., Ewaluacja ex-post Teoria i praktyka badawcza, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa
- Kawalec P. (2017).,Ewaluacja w procesie tworzenia i realizacji polityki naukowej i innowacyjnej , Polska Akademia Nauk, Warszawa, s. 19
- Korporowicz L. (1997).,Słownik ważniejszych pojęć, [w:] „Ewaluacja w edukacji”, L. Korporowicz (red.), Oficyna Naukowa, Warszawa, s. 278
- Olejniczak K.(2008)., Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, s.22
- Stufflebeam D.(2014)., Evaluation theory, models, and applications, Jossey--Bass & Pfeiffer Imprints, Wiley, San Francisco, s. 31
- Szarfenberg R.(2010)., Zagadnienia terminologiczne, [w:] „Ewaluacja w służbach społecznych”, B. Szatur-Jaworska (red.), Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej, Warszawa, s. 29-30
- Szatur-Jaworska B.(2010)., Ewaluacja w służbach społecznych, Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej, Warszawa, s.400
Autor: Yuliia Ivanitska