Jednostka ładunkowa: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 22: | Linia 22: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Bomba I. (2018). [https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:_sIfVY9QgwgJ:https://bibliotekanauki.pl/articles/312996.pdf&cd=18&hl=pl&ct=clnk&gl=pl ''Wybrane zagadnienia optymalnego projektowania jednostki paletowej''], " Autobusy : technika, eksploatacja, systemy transportowe", nr 6. | |||
* Bril J., Łukasik Z. (2012), [https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:QZKWDqjX4t4J:https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-6a77f856-3f1c-4956-86f8-36e3b844b49d/c/Bril__Lukasik_Jednostki_9_2012.pdf&cd=1&hl=pl&ct=clnk&gl=pl ''Jednostki ładunkowe oraz ich znaczenie w obsłudze logistycznej''], "TTS Technika Transportu Szynowego", nr 9. | * Bril J., Łukasik Z. (2012), [https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:QZKWDqjX4t4J:https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-6a77f856-3f1c-4956-86f8-36e3b844b49d/c/Bril__Lukasik_Jednostki_9_2012.pdf&cd=1&hl=pl&ct=clnk&gl=pl ''Jednostki ładunkowe oraz ich znaczenie w obsłudze logistycznej''], "TTS Technika Transportu Szynowego", nr 9. | ||
* Jankowski S. (2017), [https://ksiegarnia.pwn.pl/Opakowania-transportowe,114591428,p.html ''Opakowania transportowe'']. "Wydawnictwo Naukowe PWN", Warszawa. | * Jankowski S. (2017), [https://ksiegarnia.pwn.pl/Opakowania-transportowe,114591428,p.html ''Opakowania transportowe'']. "Wydawnictwo Naukowe PWN", Warszawa. | ||
Linia 27: | Linia 28: | ||
* Marcjaniak Z. (2018), [http://slw.wat.edu.pl/pdf-129213-56175?filename=TECHNICAL%20PARAMETERS%20OF.pdf ''Wybór sposobu składowania ze względu na parametry techniczne jednostki ładunkowej''], "Systemy Logistyczne Wojsk", nr 48. | * Marcjaniak Z. (2018), [http://slw.wat.edu.pl/pdf-129213-56175?filename=TECHNICAL%20PARAMETERS%20OF.pdf ''Wybór sposobu składowania ze względu na parametry techniczne jednostki ładunkowej''], "Systemy Logistyczne Wojsk", nr 48. | ||
* Raczyk R. (2013), [https://politechnik.poznan.pl/ksiegarnia/srodki-transportu-bliskiego-i-magazynowania/ ''Środki transportu bliskiego i magazynowania'']. "Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej", Poznań. | * Raczyk R. (2013), [https://politechnik.poznan.pl/ksiegarnia/srodki-transportu-bliskiego-i-magazynowania/ ''Środki transportu bliskiego i magazynowania'']. "Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej", Poznań. | ||
{{a|Sara Kwiatkowska}}. | {{a|Sara Kwiatkowska}}. | ||
[[Kategoria:Logistyka]] | [[Kategoria:Logistyka]] |
Wersja z 17:33, 31 gru 2022
Jednostka ładunkowa to ładunek drobnicowo – zbiorczy określonej ilości dóbr materialnych, powstały w procesie formowania lub podziału ładunków o większych wymiarach lub dużej masie (R. Raczyk 2013, s. 44).
Jednostka ładunkowa traktowana jest, jako zwarta całość, uformowana w taki sposób, aby zachować trwałość kształtu, wymiarów i odpowiedniej wagi. Właściwie zabezpieczona, aby chronić ładunek przed uszkodzeniami mechanicznymi występującymi podczas czynności przeładunku, przewozu i składowania, w tym przed niekorzystnymi warunkami klimatycznymi (S. Jankowski 2017, s. 120). Sam sposób ukształtowania jednostki ładunkowej powinien umożliwiać pełną identyfikację liczby opakowań (jednostkowych, zbiorczych) / transportowych (Z. Marcjaniak 2018, s. 149).
Jednostką ładunkową jest określona ilość ładunku zestawionego w jedną całość, z wykorzystaniem pomocniczych środków wiążących lub urządzeń transportowych, w sposób zapewniający trwałość jej kształtu, wymiarów i zawartości od miejsca jej zestawienia poprzez cały łańcuch transportowy aż do chwili rozformowania, umożliwiająca pełną mechanizację przeładunków na drodze swego przebiegu, z zachowaniem warunków bezpieczeństwa i higieny pracy przy przewozie, przeładunkach i składowaniu (I.Bomba 2018, s.1018).
Rodzaje Jednostek Ładunkowych
Jednostkę ładunkową można zdefiniować jako pewną liczbę opakowań ładunku, zestawionego w jedną całość przy wykorzystaniu pomocniczych środków wiążących lub urządzeń transportowych, w sposób zapewniający trwałość jej kształtu, wymiarów i zawartości, od miejsca jej zestawienia poprzez cały łańcuch transportowy aż do chwili rozformowania. Umożliwia ona pełną mechanizację przeładunków z zachowaniem warunków bezpieczeństwa i higieny pracy przy przewozie, przeładunkach i składowaniu. Rodzaje jednostek ładunkowych:
- jednostki paletowe, formowane przy użyciu palet tworzące tzw. ładunek spaletyzowany,
- jednostki pakietowe, formowane bez użycia palet, ale z wykorzystaniem różnego rodzaju środków wiążących, tworzące ładunek spakietyzowany,
- jednostki kontenerowe, formowane przy użyciu kontenerów (ładunek skonteneryzowany) (J. Jonak, A. Nieoczym 2014, s. 39).
Paletowa jednostka ładunkowa jest to towar umieszczony i zabezpieczony na odpowiedniej platformie, przeznaczonej do przenoszenia i składowania towarów mniejszych lub równych swojej wielkości (I.Bomba 2018, s.1018).
Jednostki pakietowe są to powtarzalne jednostki ładunkowe o nieznormalizowanych wymiarach geometrycznych (najczęściej długości), składające się, co najmniej z kilku sztuk danego ładunku scalonych ze sobą za pomocą różnorodnych środków wiążących np. taśm, linii, drutów lub pasów. W ten sposób tworzą jedną całość, co umożliwia unoszenie i transportowanie danego ładunku (J. Brill, Łukasik Z. 2012, s. 81).
Kontenerowe jednostki ładunkowe są to jednostki formowane z ładunków ułożonych wewnątrz urządzeń zwanych kontenerami. Kontener definiuje się, jako uniwersalny, zamykany pojemnik, wielokrotnego użytku. Jego konstrukcja stanowi całkowicie lub częściowo zamkniętą przestrzeń przeznaczoną do umieszczania ładunków i jednocześnie zapewniającą przewóz jednym lub kilkoma rodzajami transportu przy zmechanizowanych czynnościach przeładunkowych (J. Brill, Łukasik Z. 2012, s. 81).
Parametry techniczne jednostek ładunkowych
Parametry techniczne jednostek ładunkowych opisują w sposób syntetyczny podstawowe cechy nadane jednostce ładunkowej w procesie jej formowania. Składają się na nie wymiary geometryczne ładunku: długość (dł.), szerokość (szer.), wysokość (wys.). Długość i szerokość jednostki ładunkowej wynika z wymiarów geometrycznych opakowania jednostkowego, wymiarów pojemnika, opakowania zbiorczego lub też opakowania transportowego i jest ich wielokrotnością. Opiera się na schemacie ułożenia opakowań w pojedynczej warstwie, maksymalizując wskaźnik wykorzystania powierzchni urządzenia pomocniczego, z zachowaniem około 5% powierzchni wolnej. Dotyczy to przede wszystkim palet płaskich i podstawek, gdzie przestrzeń ładunkowa nie jest zabudowana ich konstrukcją własną. Tak jak ma to miejsce w przypadku palet skrzyniowych i siatkowych. W ich przypadku zewnętrzne wymiary geometryczne jednostki ładunkowej stanowią wymiary konstrukcyjne urządzenia pomocniczego (Z. Marcjaniak 2018, s. 153).
Bibliografia
- Bomba I. (2018). Wybrane zagadnienia optymalnego projektowania jednostki paletowej, " Autobusy : technika, eksploatacja, systemy transportowe", nr 6.
- Bril J., Łukasik Z. (2012), Jednostki ładunkowe oraz ich znaczenie w obsłudze logistycznej, "TTS Technika Transportu Szynowego", nr 9.
- Jankowski S. (2017), Opakowania transportowe. "Wydawnictwo Naukowe PWN", Warszawa.
- Jonak J., Nieoczym A. (2014), Logistyka w obszarze produkcji i magazynowania, "Politechnika Lubelska", Lublin.
- Marcjaniak Z. (2018), Wybór sposobu składowania ze względu na parametry techniczne jednostki ładunkowej, "Systemy Logistyczne Wojsk", nr 48.
- Raczyk R. (2013), Środki transportu bliskiego i magazynowania. "Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej", Poznań.
Autor: Sara Kwiatkowska
.