Koszty akwizycji: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 11: Linia 11:


'''Z kosztami akwizycji''' związana jest także trudność rozliczania kosztów w czasie. Koszty te są ponoszone w różnej perspektywie czasowej, a dotyczą umów ubezpieczeniowych, które pomimo że są sprzedawane w jednym, konkretnym momencie, to swoją specyfiką obejmują ochroną ubezpieczeniową relatywnie dłuższy okres. Na tej podstawie koszty akwizycji powinny być przypisane pełnemu okresowi podczas, którego obowiązuje umowa ubezpieczeniowa, bez znaczenia, kiedy zostały, czy zostaną, poniesione. Koszty akwizycji na podstawie swojej specyfiki i charakterystyki są nierozerwalnie powiązane ze zwiększaniem się sprzedaży ubezpieczeń. Co do zasady nie można więc oczekiwać od ubezpieczyciela, aby zwiększając swoją sprzedaż, zmniejszał koszty akwizycji (E. Nowak 2009, s. 21).
'''Z kosztami akwizycji''' związana jest także trudność rozliczania kosztów w czasie. Koszty te są ponoszone w różnej perspektywie czasowej, a dotyczą umów ubezpieczeniowych, które pomimo że są sprzedawane w jednym, konkretnym momencie, to swoją specyfiką obejmują ochroną ubezpieczeniową relatywnie dłuższy okres. Na tej podstawie koszty akwizycji powinny być przypisane pełnemu okresowi podczas, którego obowiązuje umowa ubezpieczeniowa, bez znaczenia, kiedy zostały, czy zostaną, poniesione. Koszty akwizycji na podstawie swojej specyfiki i charakterystyki są nierozerwalnie powiązane ze zwiększaniem się sprzedaży ubezpieczeń. Co do zasady nie można więc oczekiwać od ubezpieczyciela, aby zwiększając swoją sprzedaż, zmniejszał koszty akwizycji (E. Nowak 2009, s. 21).


==Wskaźnik kosztów akwizycji==
==Wskaźnik kosztów akwizycji==

Wersja z 10:22, 28 gru 2022

Wprowadzenie

Koszty działalności ubezpieczeniowej określone się jako suma kosztów akwizycji i kosztów administracyjnych, która jest pomniejszona o wszelkie prowizje reasekuracyjne i udziały w zyskach reasekuratorów (A. Szymańska 2020, s. 118).

Koszty akwizycji definiowane są jako te, które bezpośrednio związane są z zawieraniem umów ubezpieczeniowych i mogą przybierać charakter bezpośredni, jak również pośredni. Należą tu np.:

  1. Prowizje pośredników ubezpieczeniowych,
  2. Koszty odnoszące się do oceny ryzyka ubezpieczeniowego,
  3. Koszty badań, ekspertyz, analiz i wszelkich innych działań potrzebnych do wykonania umowy ubezpieczeniowej,
  4. Koszty druków, materiałów zużytych przy akwizycji, jak również koszty promocji i reklamy.

Z kosztami akwizycji związana jest także trudność rozliczania kosztów w czasie. Koszty te są ponoszone w różnej perspektywie czasowej, a dotyczą umów ubezpieczeniowych, które pomimo że są sprzedawane w jednym, konkretnym momencie, to swoją specyfiką obejmują ochroną ubezpieczeniową relatywnie dłuższy okres. Na tej podstawie koszty akwizycji powinny być przypisane pełnemu okresowi podczas, którego obowiązuje umowa ubezpieczeniowa, bez znaczenia, kiedy zostały, czy zostaną, poniesione. Koszty akwizycji na podstawie swojej specyfiki i charakterystyki są nierozerwalnie powiązane ze zwiększaniem się sprzedaży ubezpieczeń. Co do zasady nie można więc oczekiwać od ubezpieczyciela, aby zwiększając swoją sprzedaż, zmniejszał koszty akwizycji (E. Nowak 2009, s. 21).

Wskaźnik kosztów akwizycji

Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \frac{Koszty akwizycji}{składka przypisana brutto}\cdot100%}

Pożądana wartość wskaźnika 15-25% (A. Szymańska 2020, s. 119).

Główną pozycją kosztów technicznych działalności ubezpieczeniowej są koszty akwizycji i administracji. Wskaźniki (stopy) kosztów akwizycji i administracji wskazują, jaką część składki brutto zakład ubezpieczeń przeznacza na ponoszenie tych kosztów.

Koszty akwizycji związane są z zawieraniem i odnawianiem umów

Koszty te obejmują:

  1. koszty bezpośrednie, w tym: prowizje pośredników ubezpieczeniowych, wynagrodzenia wraz z narzutami pracowników zajmujących się akwizycją,
  2. koszty badań lekarskich, koszty atestów i ekspertyz przy ocenie ryzyka ubezpieczeniowego, koszty wystawienia polis, koszty włączenia umowy do portfela,
  3. koszty pośrednie, w tym: koszty reklamy i promocji produktów ubezpieczeniowych, koszty ogólne związane z badaniem wniosków i wystawianiem polis (M. Janowicz-Lomott 2010, s. 81).

Bibliografia

Autor: Sara Kwiatkowska

..