Kokpit menedżerski: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
'''Kokpit menedżerski''' to jest jedno z „z przykładowych rozwiązań  ''Business Intelligence'' służących do prezentacji, wizualizacji i raportowania danych opartych na hurtowni danych. W anglojęzycznej literaturze kokpit menedżerski funkcjonuje pod kilkoma nazwami. Można wskazać  m.in. takie terminy jak: ''Business Intelligence Dashboard , corporate performance management , interactive dashboard''. W polskojęzycznej literaturze można natomiast odnaleźć  takie nazwy jak: ''kokpity informacyjne, kokpity użytkownika, kokpity zarządcze, czy pulpity menedżerskie''” (P. Ziuzański 2014, s. 60). '''Kokpit menedżerski''' jest częścią składową systemów Business Intelligense i należy on do poziomu prezentacji. Jest to tak zwany pulpit, który demonstruje ważne dane, które są niezbędne do realizacji zdań, dane te były zebrane i demonstrowane w sposób graficzny i muszą one ułatwiać proces monitorowania różnych zjawisk zachodzących w organizacji (S.Few 2013, s. 42). '''Kokpity menedżerskie''' są odpowiednim rozwiązaniem, które zostało sformułowane na przecięciu analiz i raportów i charakteryzują się one średnim poziomem interaktywności (A. Sołtysik 2009, s. 198). Można się rozróżnić kokpity ''statyczne i dynamiczne''. Ostatnie można opisać możliwością drążenia, zebrania i filtrowania danych (S. Few 2013, s. 42). „'''Celem kokpitu menedżerskiego''' jest monitorowanie wydajności organizacji, a więc bieżące udostępnianie informacji odnośnie operacyjnych działań organizacji i potencjalnych odchyleń od wdrożonej strategii działania. Ponadto kokpit stanowi narzędzie do wizualizacji danych biznesowych dzięki wykorzystaniu wykresów i map” (M. Olszak 2008, s.15).
'''Kokpit menedżerski''' to jest jedno z „z przykładowych rozwiązań  ''Business Intelligence'' służących do prezentacji, wizualizacji i raportowania danych opartych na hurtowni danych. W anglojęzycznej literaturze kokpit menedżerski funkcjonuje pod kilkoma nazwami. Można wskazać  m.in. takie terminy jak: ''Business Intelligence Dashboard , corporate performance management , interactive dashboard''. W polskojęzycznej literaturze można natomiast odnaleźć  takie nazwy jak: ''kokpity informacyjne, kokpity użytkownika, kokpity zarządcze, czy pulpity menedżerskie''” (P. Ziuzański 2014, s. 60). '''Kokpit menedżerski''' jest częścią składową systemów Business Intelligense i należy on do poziomu prezentacji. Jest to tak zwany pulpit, który demonstruje ważne dane, które są niezbędne do realizacji zdań, dane te były zebrane i demonstrowane w sposób graficzny i muszą one ułatwiać proces monitorowania różnych zjawisk zachodzących w organizacji (S.Few 2013, s. 42). '''Kokpity menedżerskie''' są odpowiednim rozwiązaniem, które zostało sformułowane na przecięciu analiz i raportów i charakteryzują się one średnim poziomem interaktywności (A. Sołtysik 2009, s. 198). Można się rozróżnić kokpity ''statyczne i dynamiczne''. Ostatnie można opisać możliwością drążenia, zebrania i filtrowania danych (S. Few 2013, s. 42).  
 
„'''Celem kokpitu menedżerskiego''' jest monitorowanie wydajności organizacji, a więc bieżące udostępnianie informacji odnośnie operacyjnych działań organizacji i potencjalnych odchyleń od wdrożonej strategii działania. Ponadto kokpit stanowi narzędzie do wizualizacji danych biznesowych dzięki wykorzystaniu wykresów i map” (M. Olszak 2008, s.15).
 
Kokpity menedżerskie są wykorzystywane też w trzech najważniejszych dla przedsiębiorstwa '''sferach''' (W. Eckerson, 2006, s.5):
Kokpity menedżerskie są wykorzystywane też w trzech najważniejszych dla przedsiębiorstwa '''sferach''' (W. Eckerson, 2006, s.5):
# „monitoring najważniejszych procesów (KPI) z wykorzystaniem systemu alertów”
# „monitoring najważniejszych procesów (KPI) z wykorzystaniem systemu alertów”
Linia 7: Linia 10:
==Cechy kokpitu menedżerskiego==  
==Cechy kokpitu menedżerskiego==  
Kokpit menedżerski ma następujące cechy (Cokins 2009, s.104):
Kokpit menedżerski ma następujące cechy (Cokins 2009, s.104):
Są w nim zawarte wartości docelowe, progi, cele, mierniki i systemy ostrzegania;  
* Są w nim zawarte wartości docelowe, progi, cele, mierniki i systemy ostrzegania;  
Przedstawia sposoby śledzenia realizacji zadań i osiągania celów w przedsiębiorstwie;  
* Przedstawia sposoby śledzenia realizacji zadań i osiągania celów w przedsiębiorstwie;  
Pozwala na wchodzenia na bardziej precyzyjne płaszczyzny określonego wykresu, raportu i miernika;  
* Pozwala na wchodzenia na bardziej precyzyjne płaszczyzny określonego wykresu, raportu i miernika;  
Są w nim wykorzystywane takie narzędzia wizualizacyjne jak wykresy, grafiki czy tabele;
* Są w nim wykorzystywane takie narzędzia wizualizacyjne jak wykresy, grafiki czy tabele;


==Podstawowe własności kokpitu menedżerskiego ==
==Podstawowe własności kokpitu menedżerskiego ==
Da się wyróżnić takie własności kokpitu menedżerskiego jak (Alexander, Walkenbach 2011, s.28):
Da się wyróżnić takie własności kokpitu menedżerskiego jak (Alexander, Walkenbach 2011, s.28):
Graficzna prezentacja danych- są to wykresy i mapy graficzne;
* Graficzna prezentacja danych- są to wykresy i mapy graficzne;
Prezentacja wniosków – „co zwalnia użytkownika z potrzeby przeprowadzania własnych analiz”;
* Prezentacja wniosków – „co zwalnia użytkownika z potrzeby przeprowadzania własnych analiz”;
Prezentacja najistotniejszych danych;  
* Prezentacja najistotniejszych danych;  


==Formy prezentacji kokpitu menedżerskiego==
==Formy prezentacji kokpitu menedżerskiego==
Są takie formy prezentacji kokpitu menedżerskiego jak (P. Ziuzański 2014, s.62):
Są takie formy prezentacji kokpitu menedżerskiego jak (P. Ziuzański 2014, s.62):
Mapy statystyczne;
* Mapy statystyczne;
Wykres statystyczny;  
* Wykres statystyczny;  
Liczniki;  
* Liczniki;  
Kontrolki;  
* Kontrolki;  
Sygnalizacja świetlna;  
* Sygnalizacja świetlna;  
Ikony;  
* Ikony;  
Wykresy typu bullet graph czy sparklines;
* Wykresy typu bullet graph czy sparklines;


W kokpitach menedżerskich często są opisane ''kluczowe wskaźniki efektywności'', czyli KPI – Key Perfomance Indicators. Jest to potrzebne do monitorowania rezultatów przedsiębiorstwa w różnych płaszczyznach jego działalności. Wspomaga to w podniesieniu poziomu efektywności przedsiębiorstwa. Kokpity też mogą wysyłać alerty które mogą dotyczyć określonych wskaźników, co oddziałuje na szybkość reagowania na szanse czy zagrożenia biznesowe. Kokpity menedżerskie w naszych czasach są dość często wykorzystywane w przedsiębiorstwach w różnych obszarach jego funkcjonowania, na przykład kokpity menedżerskie mogą być wykorzystywane w takich '''obszarach''' jak (P. Ziuzański 2014, s.61):  
W kokpitach menedżerskich często są opisane ''kluczowe wskaźniki efektywności'', czyli KPI – Key Perfomance Indicators. Jest to potrzebne do monitorowania rezultatów przedsiębiorstwa w różnych płaszczyznach jego działalności. Wspomaga to w podniesieniu poziomu efektywności przedsiębiorstwa. Kokpity też mogą wysyłać alerty które mogą dotyczyć określonych wskaźników, co oddziałuje na szybkość reagowania na szanse czy zagrożenia biznesowe. Kokpity menedżerskie w naszych czasach są dość często wykorzystywane w przedsiębiorstwach w różnych obszarach jego funkcjonowania, na przykład kokpity menedżerskie mogą być wykorzystywane w takich '''obszarach''' jak (P. Ziuzański 2014, s.61):  
Linia 38: Linia 41:
==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Alexander M., Walkenbach J. (2011)., Analiza i prezentacja danych w Microsoft Excel, Helion, Gliwice, s.28
* Alexander M., Walkenbach J. (2011)., Analiza i prezentacja danych w Microsoft Excel, Helion, Gliwice, s.28
Cokins, G. (2009)., Performance Management Integrating Strategy Execution, Methodologies, Risk and Analytics. Wiley & Sons, New Jersey, s.104
* Cokins, G. (2009)., Performance Management Integrating Strategy Execution, Methodologies, Risk and Analytics. Wiley & Sons, New Jersey, s.104
* Eckerson W. (2006)., Performance Dashboards. Measuring, Monitoring and Managing Your Business, John Wiley & Sons, Hoboken, s.5
* Eckerson W. (2006)., Performance Dashboards. Measuring, Monitoring and Managing Your Business, John Wiley & Sons, Hoboken, s.5
Few S. (2013)., Information dashboard design. The Effective Visual Communication of Data, O’Reilly, Sebastopol, s.42
* Few S. (2013)., Information dashboard design. The Effective Visual Communication of Data, O’Reilly, Sebastopol, s.42
* Olszak M. (2008)., Analiza i ocena wykorzystania systemów Business Intelligence w zarządzaniu organizacją, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 15.
* Olszak M. (2008)., Analiza i ocena wykorzystania systemów Business Intelligence w zarządzaniu organizacją, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 15.
* Sołtysik A. (2009)., Hurtownie danych i narzędzia OLAP w procesach wspomagania decyzji, [w:] „Inteligentne systemy wspomagania decyzji”, H. Sroka, W. Wolny (red.), Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Katowice, s.198
* Sołtysik A. (2009)., Hurtownie danych i narzędzia OLAP w procesach wspomagania decyzji, [w:] „Inteligentne systemy wspomagania decyzji”, H. Sroka, W. Wolny (red.), Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Katowice, s.198
* Ziuzański P. (2014)., [https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/5434/_Kokpit%20mened%20erski%20jako%20efektywne%20narz%20dzie%20do%20wizualizacji%20danych%20w%20organizacji-2.pdf?sequence=4 URL Kokpit menedżerski jako efektywne narzędzie  do wizualizacji danych w organizacji], [w:] „Rola informatyki w naukach  ekonomicznych i społecznych”, Z. Zieliński  (red.), Wyższa szkoła handlowa, Kielce, s.60-63
* Ziuzański P. (2014)., [https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/5434/_Kokpit%20mened%20erski%20jako%20efektywne%20narz%20dzie%20do%20wizualizacji%20danych%20w%20organizacji-2.pdf?sequence=4 URL Kokpit menedżerski jako efektywne narzędzie  do wizualizacji danych w organizacji], [w:] „Rola informatyki w naukach  ekonomicznych i społecznych”, Z. Zieliński  (red.), Wyższa szkoła handlowa, Kielce, s.60-63

Wersja z 22:41, 18 gru 2022

Kokpit menedżerski to jest jedno z „z przykładowych rozwiązań Business Intelligence służących do prezentacji, wizualizacji i raportowania danych opartych na hurtowni danych. W anglojęzycznej literaturze kokpit menedżerski funkcjonuje pod kilkoma nazwami. Można wskazać m.in. takie terminy jak: Business Intelligence Dashboard , corporate performance management , interactive dashboard. W polskojęzycznej literaturze można natomiast odnaleźć takie nazwy jak: kokpity informacyjne, kokpity użytkownika, kokpity zarządcze, czy pulpity menedżerskie” (P. Ziuzański 2014, s. 60). Kokpit menedżerski jest częścią składową systemów Business Intelligense i należy on do poziomu prezentacji. Jest to tak zwany pulpit, który demonstruje ważne dane, które są niezbędne do realizacji zdań, dane te były zebrane i demonstrowane w sposób graficzny i muszą one ułatwiać proces monitorowania różnych zjawisk zachodzących w organizacji (S.Few 2013, s. 42). Kokpity menedżerskie są odpowiednim rozwiązaniem, które zostało sformułowane na przecięciu analiz i raportów i charakteryzują się one średnim poziomem interaktywności (A. Sołtysik 2009, s. 198). Można się rozróżnić kokpity statyczne i dynamiczne. Ostatnie można opisać możliwością drążenia, zebrania i filtrowania danych (S. Few 2013, s. 42).

Celem kokpitu menedżerskiego jest monitorowanie wydajności organizacji, a więc bieżące udostępnianie informacji odnośnie operacyjnych działań organizacji i potencjalnych odchyleń od wdrożonej strategii działania. Ponadto kokpit stanowi narzędzie do wizualizacji danych biznesowych dzięki wykorzystaniu wykresów i map” (M. Olszak 2008, s.15).

Kokpity menedżerskie są wykorzystywane też w trzech najważniejszych dla przedsiębiorstwa sferach (W. Eckerson, 2006, s.5):

  1. „monitoring najważniejszych procesów (KPI) z wykorzystaniem systemu alertów”
  2. „analiza przyczyn problemów dzięki dostarczeniu bieżących, ważnych informacji z różnych punktów widzenia na różnym poziomie szczegółowości”;
  3. „zarządzanie zasobami ludzkimi, przebiegającymi procesami w celu podjęcia trafnych decyzji, optymalizacji wydajności i kierowaniem organizacją we właściwym kierunku”.

Cechy kokpitu menedżerskiego

Kokpit menedżerski ma następujące cechy (Cokins 2009, s.104):

  • Są w nim zawarte wartości docelowe, progi, cele, mierniki i systemy ostrzegania;
  • Przedstawia sposoby śledzenia realizacji zadań i osiągania celów w przedsiębiorstwie;
  • Pozwala na wchodzenia na bardziej precyzyjne płaszczyzny określonego wykresu, raportu i miernika;
  • Są w nim wykorzystywane takie narzędzia wizualizacyjne jak wykresy, grafiki czy tabele;

Podstawowe własności kokpitu menedżerskiego

Da się wyróżnić takie własności kokpitu menedżerskiego jak (Alexander, Walkenbach 2011, s.28):

  • Graficzna prezentacja danych- są to wykresy i mapy graficzne;
  • Prezentacja wniosków – „co zwalnia użytkownika z potrzeby przeprowadzania własnych analiz”;
  • Prezentacja najistotniejszych danych;

Formy prezentacji kokpitu menedżerskiego

Są takie formy prezentacji kokpitu menedżerskiego jak (P. Ziuzański 2014, s.62):

  • Mapy statystyczne;
  • Wykres statystyczny;
  • Liczniki;
  • Kontrolki;
  • Sygnalizacja świetlna;
  • Ikony;
  • Wykresy typu bullet graph czy sparklines;

W kokpitach menedżerskich często są opisane kluczowe wskaźniki efektywności, czyli KPI – Key Perfomance Indicators. Jest to potrzebne do monitorowania rezultatów przedsiębiorstwa w różnych płaszczyznach jego działalności. Wspomaga to w podniesieniu poziomu efektywności przedsiębiorstwa. Kokpity też mogą wysyłać alerty które mogą dotyczyć określonych wskaźników, co oddziałuje na szybkość reagowania na szanse czy zagrożenia biznesowe. Kokpity menedżerskie w naszych czasach są dość często wykorzystywane w przedsiębiorstwach w różnych obszarach jego funkcjonowania, na przykład kokpity menedżerskie mogą być wykorzystywane w takich obszarach jak (P. Ziuzański 2014, s.61):

  1. Zasoby ludzkie – są to takie wskaźniki jak fluktuacja pracowników, satysfakcja pracowników, rotacja pracowników, liczba zwolnień;
  2. Finanse – są to takie wskaźniki jak koszty, przychody, zyski, wydatki;
  3. Techniczne wsparcie – są to takie wskaźniki jak liczba maili, liczba telefonów, liczba problem, liczba zwrotów i reklamacji;
  4. Marketing – są to takie wskaźniki jak rezultaty kampanii reklamowej, udział firmy w rynku;
  5. Sprzedaż – są to takie wskaźniki jak liczba zamówień, ceny produktów;
  6. Produkcja – są to takie wskaźniki jak liczba produkcji, czas produkcji;

Bibliografia

  • Alexander M., Walkenbach J. (2011)., Analiza i prezentacja danych w Microsoft Excel, Helion, Gliwice, s.28
  • Cokins, G. (2009)., Performance Management Integrating Strategy Execution, Methodologies, Risk and Analytics. Wiley & Sons, New Jersey, s.104
  • Eckerson W. (2006)., Performance Dashboards. Measuring, Monitoring and Managing Your Business, John Wiley & Sons, Hoboken, s.5
  • Few S. (2013)., Information dashboard design. The Effective Visual Communication of Data, O’Reilly, Sebastopol, s.42
  • Olszak M. (2008)., Analiza i ocena wykorzystania systemów Business Intelligence w zarządzaniu organizacją, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 15.
  • Sołtysik A. (2009)., Hurtownie danych i narzędzia OLAP w procesach wspomagania decyzji, [w:] „Inteligentne systemy wspomagania decyzji”, H. Sroka, W. Wolny (red.), Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Katowice, s.198
  • Ziuzański P. (2014)., URL Kokpit menedżerski jako efektywne narzędzie do wizualizacji danych w organizacji, [w:] „Rola informatyki w naukach ekonomicznych i społecznych”, Z. Zieliński (red.), Wyższa szkoła handlowa, Kielce, s.60-63