Funkcje komunikacji: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 3: | Linia 3: | ||
==Podstawowe funkcje komunikowania== | ==Podstawowe funkcje komunikowania== | ||
Roman Jakobson opisał sześć funkcji komunikowania się: | Roman Jakobson opisał sześć funkcji komunikowania się (G. Habrajska 2005, s. 92): | ||
* '''przedstawieniowa''' – poznawcza, ideacyjna, przekazywanie informacji | * '''przedstawieniowa''' – poznawcza, ideacyjna, przekazywanie informacji | ||
* '''metajęzykowa''' – opisywanie samego przekazu językowego za pomocą języka | * '''metajęzykowa''' – opisywanie samego przekazu językowego za pomocą języka | ||
Linia 9: | Linia 9: | ||
* '''impresywna''' – konatywna, wpływanie na czyjeś przekonanie, zdanie, sądy | * '''impresywna''' – konatywna, wpływanie na czyjeś przekonanie, zdanie, sądy | ||
* '''fatyczna''' – kończenie, podtrzymywanie oraz rozpoczęcie rozmowy | * '''fatyczna''' – kończenie, podtrzymywanie oraz rozpoczęcie rozmowy | ||
* '''poetycka''' – estetyczna, wpływ na doznania estetyczne | * '''poetycka''' – estetyczna, wpływ na doznania estetyczne. | ||
==Funkcje komunikacji niewerbalnej== | ==Funkcje komunikacji niewerbalnej== | ||
Linia 27: | Linia 27: | ||
* '''motywacyjna''' – zachęcanie do spełnienia celów. Komunikowanie stwarza możliwość do namówienia innych, aby dążyli do celu. | * '''motywacyjna''' – zachęcanie do spełnienia celów. Komunikowanie stwarza możliwość do namówienia innych, aby dążyli do celu. | ||
* '''emocjonalna''' – odzwierciedlanie myśli, emocji i uczuć. Poprzez wyrażenie emocji i uczuć można uniknąć wielu problemów i niedopowiedzeń. | * '''emocjonalna''' – odzwierciedlanie myśli, emocji i uczuć. Poprzez wyrażenie emocji i uczuć można uniknąć wielu problemów i niedopowiedzeń. | ||
* '''informacyjna''' – zdobywanie informacji potrzebnych, aby osiągnąć cel. Człowiek gromadzi i przechowuje mnóstwo informacji, które pozwalają mu na ocenienie sytuacji czy problemu | * '''informacyjna''' – zdobywanie informacji potrzebnych, aby osiągnąć cel. Człowiek gromadzi i przechowuje mnóstwo informacji, które pozwalają mu na ocenienie sytuacji czy problemu (A. Oleksiuk 2007, s. 85- 86). | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Habrajska G. (2005), [https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Acta_Universitatis_Lodziensis_Folia_Litteraria_Polonica/Acta_Universitatis_Lodziensis_Folia_Litteraria_Polonica-r2005-t7-n2/Acta_Universitatis_Lodziensis_Folia_Litteraria_Polonica-r2005-t7-n2-s91-126/Acta_Universitatis_Lodziensis_Folia_Litteraria_Polonica-r2005-t7-n2-s91-126.pdf ''Nakłanianie, perswazja, manipulacja językowa''], "Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica 7/2 | * Habrajska G. (2005), [https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Acta_Universitatis_Lodziensis_Folia_Litteraria_Polonica/Acta_Universitatis_Lodziensis_Folia_Litteraria_Polonica-r2005-t7-n2/Acta_Universitatis_Lodziensis_Folia_Litteraria_Polonica-r2005-t7-n2-s91-126/Acta_Universitatis_Lodziensis_Folia_Litteraria_Polonica-r2005-t7-n2-s91-126.pdf ''Nakłanianie, perswazja, manipulacja językowa''], "Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica", 7/2 | ||
* Oleksiuk A. (2007), "Problemy organizacji. Materiały do studiowania", Wydawnictwo Key Text, Warszawa | * Oleksiuk A. (2007), "Problemy organizacji. Materiały do studiowania", Wydawnictwo Key Text, Warszawa | ||
* Ober J. (2013), ''Funkcja i rola efektywnej komunikacji w zarządzaniu'', "Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie", z. 65 | * Ober J. (2013), ''Funkcja i rola efektywnej komunikacji w zarządzaniu'', "Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie", z. 65 |
Wersja z 11:51, 6 gru 2022
Komunikacja jak powszechnie wiadomo, służy wymianie informacji. Jak trafnie zauważa Józef Ober „komunikowanie się w organizacjach jest powiązane bezpośrednio z podstawowymi funkcjami zarządzania, czyli: planowaniem, organizowaniem, motywowaniem i kontrolą, a menedżerowie realizują owe funkcje zarządzania w znacznym stopniu właśnie poprzez proces komunikacji” (J. Ober 2013, s. 258).
Podstawowe funkcje komunikowania
Roman Jakobson opisał sześć funkcji komunikowania się (G. Habrajska 2005, s. 92):
- przedstawieniowa – poznawcza, ideacyjna, przekazywanie informacji
- metajęzykowa – opisywanie samego przekazu językowego za pomocą języka
- ekspresywna – emotywna, wyrażenie uczuć i emocji
- impresywna – konatywna, wpływanie na czyjeś przekonanie, zdanie, sądy
- fatyczna – kończenie, podtrzymywanie oraz rozpoczęcie rozmowy
- poetycka – estetyczna, wpływ na doznania estetyczne.
Funkcje komunikacji niewerbalnej
- funkcja informacyjna – podstawowa funkcja komunikacji niewerbalnej, wszystkie sygnały mają znaczenie dla nadawcy i dla odbiorcy. Przekaz niewerbalny uważa się za szczery, gdyż jest nieświadomy i poza kontrolą człowieka. Dzięki temu można uzyskać specyficzne informacje (np. nastawienie czy pewność siebie)
- funkcja definiowania i wspierania przekazów werbalnych – analizowanie związku komunikatów werbalnych i niewerbalnych pozwala na prawidłowe przyjęcie informacji. Niekiedy przekaz niewerbalny może zaprzeczać przekazowi werbalnemu (np. gdy nadawca zaprzecza byciu zdenerwowanym, a jednak jego ton głosu ewidentnie wskazuje na ten stan)
- funkcja wyrażania postaw i emocji – okazywanie emocji jest wiarygodniejsze, gdy dołączamy do nich sygnały niewerbalne, czyli m.in.: dotyk, gesty, mimika, intonacja głosu czy dystans
- funkcja definiowania relacji – ustalenie poziomu relacji oraz wzajemnych stosunków między nadawcą a odbiorcą (dystans, kontakt wzrokowy, pochylenie ciała)
- funkcja kształtowania i kierowania wyrażeniami – pozwala bardzo szybko ocenić osobę na podstawie wieku, ubioru, zachowania czy tempa mówienia (B. Sypniewska 2015, s. 69).
Funkcje komunikacji w organizacji
Wobec uczestników:
- tworzenie więzi społecznych i udoskonalanie ich
- regulowanie poprzez propagowanie wartości i norm
- samodoskonalenie, które pomaga zdobyć i umocnić pewność siebie oraz pozycję społeczną
W grupie lub organizacji:
- kontrolna – informowanie o obowiązkach i zasadach w zakresie społecznej kontroli. Dzięki tej funkcji można kontrolować zachowanie pracowników.
- motywacyjna – zachęcanie do spełnienia celów. Komunikowanie stwarza możliwość do namówienia innych, aby dążyli do celu.
- emocjonalna – odzwierciedlanie myśli, emocji i uczuć. Poprzez wyrażenie emocji i uczuć można uniknąć wielu problemów i niedopowiedzeń.
- informacyjna – zdobywanie informacji potrzebnych, aby osiągnąć cel. Człowiek gromadzi i przechowuje mnóstwo informacji, które pozwalają mu na ocenienie sytuacji czy problemu (A. Oleksiuk 2007, s. 85- 86).
Bibliografia
- Habrajska G. (2005), Nakłanianie, perswazja, manipulacja językowa, "Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica", 7/2
- Oleksiuk A. (2007), "Problemy organizacji. Materiały do studiowania", Wydawnictwo Key Text, Warszawa
- Ober J. (2013), Funkcja i rola efektywnej komunikacji w zarządzaniu, "Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie", z. 65
- Sypniewska B. (2015), Istota, błędy i bariery w komunikowaniu się w organizacji, "Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku Nauki Ekonomiczne", t. XXI
Autor: Emilia Myszka