Kreatywne myślenie: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 4: | Linia 4: | ||
# potrzeba przezwyciężania problemów. | # potrzeba przezwyciężania problemów. | ||
==Cechy | ==Cechy i czynniki sprzyjające kreatywnemu myśleniu== | ||
Osoba charakteryzująca się '''myśleniem kreatywnym''' postrzega rzeczywistość w sposób odmienny niż konwencjonalny, dostrzega nowe możliwości oraz alternatywne rozwiązania problemów. Typowe cechy dla osób myślących kreatywnie to (K. Wojtoszek 2015, s. 129): | Osoba charakteryzująca się '''myśleniem kreatywnym''' postrzega rzeczywistość w sposób odmienny niż konwencjonalny, dostrzega nowe możliwości oraz alternatywne rozwiązania problemów. Typowe cechy dla osób myślących kreatywnie to (K. Wojtoszek 2015, s. 129): | ||
* skłonności do rozwiązywania skomplikowanych zjawisk oraz rozumienie prawidłowości w nich występujących, | * skłonności do rozwiązywania skomplikowanych zjawisk oraz rozumienie prawidłowości w nich występujących, | ||
Linia 11: | Linia 11: | ||
* orientacja na ryzyko – poszukiwanie nowych metod, wysoka tolerancyjność na zmiany, | * orientacja na ryzyko – poszukiwanie nowych metod, wysoka tolerancyjność na zmiany, | ||
* potrzeba autonomii – wysoka samodyscyplina, poczucie niezależności, umiejętność samodzielnego tworzenia harmonogramów i działania według nich. | * potrzeba autonomii – wysoka samodyscyplina, poczucie niezależności, umiejętność samodzielnego tworzenia harmonogramów i działania według nich. | ||
Wśród czynników sprzyjających myśleniu kreatywnemu można wyróżnić takie jak (Tamże, 130): | |||
* obecność konkurencji, | |||
* występowanie zmian środowiskowych | |||
* brak precedensów, | |||
* jasno stawiane wymagania przywódców, | |||
* wzrost efektywności w organizacji. | |||
==Przykładowe techniki kreatywnego myślenia== | ==Przykładowe techniki kreatywnego myślenia== |
Wersja z 19:05, 29 lis 2022
Kreatywne myślenie – jest zjawiskiem pobudzania nowych myśli, formułowania na nowo dotychczasowej wiedzy, dzięki analizie dotychczasowych założeń i paradygmatów. Jest określane jako proces ujawniania, selekcjonowania, wymiany i łączenia idei, faktów czy umiejętności (A. Sopińska 2018, s. 13). R.B. Mellor wyróżnia trzy czynniki, które mają wpływ na pobudzenie kreatywnego myślenia (R.B. Mellor 2011, s. 52):
- zapotrzebowanie na złożoną, urozmaiconą i oryginalną stymulację,
- chęć dzielenia się wartościami, pomysłami i wiedzą,
- potrzeba przezwyciężania problemów.
Cechy i czynniki sprzyjające kreatywnemu myśleniu
Osoba charakteryzująca się myśleniem kreatywnym postrzega rzeczywistość w sposób odmienny niż konwencjonalny, dostrzega nowe możliwości oraz alternatywne rozwiązania problemów. Typowe cechy dla osób myślących kreatywnie to (K. Wojtoszek 2015, s. 129):
- skłonności do rozwiązywania skomplikowanych zjawisk oraz rozumienie prawidłowości w nich występujących,
- potrzeba osiągnięć, dążenia do sukcesów,
- postrzeganie sytuacji niejasnych bądź nieznanych jako wyzwanie, odczuwanie satysfakcji z prób ich poznania, zrozumienia i odnalezienia się w nich,
- orientacja na ryzyko – poszukiwanie nowych metod, wysoka tolerancyjność na zmiany,
- potrzeba autonomii – wysoka samodyscyplina, poczucie niezależności, umiejętność samodzielnego tworzenia harmonogramów i działania według nich.
Wśród czynników sprzyjających myśleniu kreatywnemu można wyróżnić takie jak (Tamże, 130):
- obecność konkurencji,
- występowanie zmian środowiskowych
- brak precedensów,
- jasno stawiane wymagania przywódców,
- wzrost efektywności w organizacji.
Przykładowe techniki kreatywnego myślenia
Wśród dotychczas opracowanych metod i technik kreatywnego myślenia, które charakteryzują się wysoką skutecznością należą (J. Korkosz-Gębska 2014, s. 961-962):
- burza mózgów,
- strategia błękitnego oceanu
- synektyka,
- marketing lateralny,
- analiza morfologiczna,
- analiza scenariuszowa
- listy atrybutów,
- współtworzenie.
Bibliografia
- Korkosz-Gębska J. (2014), Kreatywność i innowacje w zarządzaniu nowoczesnym przedsiębiorstwem, „Innowacje w Zarządzaniu i Inżynierii Produkcji”, s. 961-962.
- Mellor R.B. (2011), Kreatywność [w:] „Przedsiębiorczość”, Mellor R.B., Coulton G., Chick A., Bifulco A., Mellor N., Fischer A., PWE, Warszawa, s. 52.
- Sopińska A. (2018), Kreatywność a innowacyjność organizacji. Otwarte innowacje jako przejaw współkreatywności, „Studia i Prace Kolegium zarządzania i Finansów”, nr 161, s. 13.
- Wojtoszek K. (2015), Kreatywne myślenie w tworzeniu procesu innowacji. Zarządzanie emocjami, „Prace Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu”, nr 6, s. 129.
Autor: Paweł Majerczyk