Lider zespołu: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Linia 38: Linia 38:


==Zadania lidera zespołu w literaturze==
==Zadania lidera zespołu w literaturze==
"Smith Katzenbach (1993)"
''Smith Katzenbach (1993)''
* podtrzymywanie znaczenia
* podtrzymywanie znaczenia i aktualności celów oraz podejścia do działania
i aktualności celów oraz podejścia
* budowanie zaangażowania i wzajemnego zaufania
do działania
* rozwijanie umiejętności członków zespołu, troska o różnorodność
* budowanie zaangażowania
* utrzymywanie kontaktów z otoczeniem zewnętrznym i eliminowanie przeszkód
i wzajemnego zaufania
* rozwijanie umiejętności członków
zespołu, troska o różnorodność
* utrzymywanie kontaktów
z otoczeniem zewnętrznym
i eliminowanie przeszkód
* zapewnienie swobody działania
* zapewnienie swobody działania
* wykonywanie realnej pracy
* wykonywanie realnej pracy
''Hackman (red.) (2002)''
* tworzenie warunków do efektywnej pracy zespołu (jasne zadania i zasoby niezbędne do ich wykonania)
* tworzenie i utrzymanie zespołu jako jednostki organizacji osiągającej wyniki (dobór osób o odpowiednich umiejętnościach i potencjale, troska o różnorodność
zespołu)
* wspieranie zespołu w drodze do sukcesu (coaching, mentoring)


==Bibliografia==
==Bibliografia==

Wersja z 22:04, 23 lis 2022

Lider zespołu to osoba, która swoimi działaniami, wspiera oraz pomaga w rozwoju zespołu. Jego główną rolą jest przewodzenie zespołowi, pomoc w codziennych zadaniach oraz dbanie o zwiększenie umiejętności pracowników. Lider inspiruje również każdego do ciągłego doskonalenia.

Zgodnie z definicją Słownika Języka Polskiego lider to

  • przywódca partii politycznej, związku zawodowego lub innych organizacji społecznych
  • zawodnik lub zespół zawodników, który wysunął się na czoło wyścigu lub tabeli rozgrywek
  • czołowy członek zespołu muzycznego, piszący teksty i muzykę do piosenek
  • przedsiębiorstwo zajmujące czołowe miejsce w produkcji i sprzedaży wyrobów z danej dziedziny (SJP PWN)

Obowiązki lidera zespołu

Kluczowe dla sprawnego funkcjonowania zespołu są zadania i kompetencje lidera zespołu:

  • planowanie działań zespołu
  • rozwiązywanie sporów między pracownikami
  • nadzór nad realizowaniem zadań członków zespołu
  • motywowanie i wspieranie pracowników
  • reprezentowanie zespołu przed innymi działami w strukturach przedsiębiorstwa
  • prowadzenie regularnych spotkań 1 on 1 z wszystkimi członkami zespołu
  • wyznaczanie celów dla całego zespołu
  • rekrutacja nowych pracowników
  • onboarding nowych pracowników
  • monitorowanie wyników zespołu
  • raportowanie do przełożonego (M. Rojewska)

Cechy lidera

Jako żródło sukcesu lidera wyznacza się zestaw cech, dzięki którym jest on w stanie pełnić swoją rolę lepiej:

  • Asertywność
  • Budowanie relacji
  • Dobra organizacja
  • Doświadczenie
  • Empatia
  • Entuzjazm
  • Komunikacja
  • Kreatywność
  • Odpowiedzialność
  • Otwartość
  • Pokora
  • Uczciwość
  • Wiedza (W. Główienka)

Zadania lidera zespołu w literaturze

Smith Katzenbach (1993)

  • podtrzymywanie znaczenia i aktualności celów oraz podejścia do działania
  • budowanie zaangażowania i wzajemnego zaufania
  • rozwijanie umiejętności członków zespołu, troska o różnorodność
  • utrzymywanie kontaktów z otoczeniem zewnętrznym i eliminowanie przeszkód
  • zapewnienie swobody działania
  • wykonywanie realnej pracy

Hackman (red.) (2002)

  • tworzenie warunków do efektywnej pracy zespołu (jasne zadania i zasoby niezbędne do ich wykonania)
  • tworzenie i utrzymanie zespołu jako jednostki organizacji osiągającej wyniki (dobór osób o odpowiednich umiejętnościach i potencjale, troska o różnorodność

zespołu)

  • wspieranie zespołu w drodze do sukcesu (coaching, mentoring)

Bibliografia

Autor: Katarzyna Michalczyk