Lider zespołu: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Linia 43: Linia 43:
! Katzenbach, Smith 1993 !! Hackman (red.) 2002 !! Gellert, Nowak 2008 !! Adler, Heckscher, Prusak 2012
! Katzenbach, Smith 1993 !! Hackman (red.) 2002 !! Gellert, Nowak 2008 !! Adler, Heckscher, Prusak 2012
|-
|-
| Treść komórki || Treść komórki || Treść komórki || Treść komórki
|
* podtrzymywanie znaczenia
i aktualności celów oraz podejścia
do działania
* budowanie zaangażowania
i wzajemnego zaufania
* rozwijanie umiejętności członków
zespołu, troska o różnorodność
* utrzymywanie kontaktów
z otoczeniem zewnętrznym
i eliminowanie przeszkód
* zapewnienie swobody działania
* wykonywanie realnej pracy || Treść komórki || Treść komórki || Treść komórki
|-
|-
| Treść komórki || Treść komórki || Treść komórki || Treść komórki
|-
| Treść komórki || Treść komórki || Treść komórki || Treść komórki
|-
| Treść komórki || Treść komórki || Treść komórki || Treść komórki
|}
|}



Wersja z 22:00, 23 lis 2022

Lider zespołu to osoba, która swoimi działaniami, wspiera oraz pomaga w rozwoju zespołu. Jego główną rolą jest przewodzenie zespołowi, pomoc w codziennych zadaniach oraz dbanie o zwiększenie umiejętności pracowników. Lider inspiruje również każdego do ciągłego doskonalenia.

Zgodnie z definicją Słownika Języka Polskiego lider to

  • przywódca partii politycznej, związku zawodowego lub innych organizacji społecznych
  • zawodnik lub zespół zawodników, który wysunął się na czoło wyścigu lub tabeli rozgrywek
  • czołowy członek zespołu muzycznego, piszący teksty i muzykę do piosenek
  • przedsiębiorstwo zajmujące czołowe miejsce w produkcji i sprzedaży wyrobów z danej dziedziny (SJP PWN)

Obowiązki lidera zespołu

Kluczowe dla sprawnego funkcjonowania zespołu są zadania i kompetencje lidera zespołu:

  • planowanie działań zespołu
  • rozwiązywanie sporów między pracownikami
  • nadzór nad realizowaniem zadań członków zespołu
  • motywowanie i wspieranie pracowników
  • reprezentowanie zespołu przed innymi działami w strukturach przedsiębiorstwa
  • prowadzenie regularnych spotkań 1 on 1 z wszystkimi członkami zespołu
  • wyznaczanie celów dla całego zespołu
  • rekrutacja nowych pracowników
  • onboarding nowych pracowników
  • monitorowanie wyników zespołu
  • raportowanie do przełożonego (M. Rojewska)

Cechy lidera

Jako żródło sukcesu lidera wyznacza się zestaw cech, dzięki którym jest on w stanie pełnić swoją rolę lepiej:

  • Asertywność
  • Budowanie relacji
  • Dobra organizacja
  • Doświadczenie
  • Empatia
  • Entuzjazm
  • Komunikacja
  • Kreatywność
  • Odpowiedzialność
  • Otwartość
  • Pokora
  • Uczciwość
  • Wiedza (W. Główienka)

Zadania lidera zespołu w literaturze

Kluczowe zadania lidera zespołu
Katzenbach, Smith 1993 Hackman (red.) 2002 Gellert, Nowak 2008 Adler, Heckscher, Prusak 2012
  • podtrzymywanie znaczenia

i aktualności celów oraz podejścia do działania

  • budowanie zaangażowania

i wzajemnego zaufania

  • rozwijanie umiejętności członków

zespołu, troska o różnorodność

  • utrzymywanie kontaktów

z otoczeniem zewnętrznym i eliminowanie przeszkód

  • zapewnienie swobody działania
  • wykonywanie realnej pracy || Treść komórki || Treść komórki || Treść komórki

Bibliografia

Autor: Katarzyna Michalczyk