Serwis: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 46: | Linia 46: | ||
* Dębski J., Paszkiewicz D. (2013), [https://www.power.gov.pl/media/13588/Dostepnosc-serwisow-internetowych-Dominik-Paszkiewicz-Jakub-Debski.pdf ''Dostępność serwisów internetowych''], Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa | * Dębski J., Paszkiewicz D. (2013), [https://www.power.gov.pl/media/13588/Dostepnosc-serwisow-internetowych-Dominik-Paszkiewicz-Jakub-Debski.pdf ''Dostępność serwisów internetowych''], Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa | ||
* Dutkowski Z. (2013), ''Ewolucja przepisów'', [w:] Jan Lis (red.), T – jak tenis, wyd. I, Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza | * Dutkowski Z. (2013), ''Ewolucja przepisów'', [w:] Jan Lis (red.), T – jak tenis, wyd. I, Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza | ||
* | * Fabisiak L. (2012), [https://zbc.ksiaznica.szczecin.pl/Content/28444/PDF/Praca%20dokt.%20L.%20Fabisiak.pdf ''Metoda oceny użyteczności serwisów internetowych''], Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie | ||
* Piotrowska E., Zając R. M. (2022), [http://eprints.rclis.org/9138/1/piotrowska_zajac.pdf ''Wirtualne serwisy informacyjne w bibliotekach naukowych''], Akademia Pedagogiczna w Krakowie | * Piotrowska E., Zając R. M. (2022), [http://eprints.rclis.org/9138/1/piotrowska_zajac.pdf ''Wirtualne serwisy informacyjne w bibliotekach naukowych''], Akademia Pedagogiczna w Krakowie | ||
* Rogoziński K. (2012), ''Definicja usługi i to, co poniżej'', Ekonomiczne Problemy Usług nr 95 | * Rogoziński K. (2012), ''Definicja usługi i to, co poniżej'', Ekonomiczne Problemy Usług nr 95 |
Wersja z 18:10, 15 kwi 2022
Etymologia słowa serwis jest różnoraka i może być rozpatrywana pod różnymi względami znaczeniowymi. Poniżej zamieszczono sześć znaczeń omawianego słowa:
- Serwis stołowy
- Serwis internetowy
- Serwis informacyjny
- Serwis techniczny
- Serwis, serw
Serwis internetowy
Serwis internetowy, witryna internetowa (ang. website) – zbiór powiązanych ze sobą, w celu zwiększenia funkcjonalności, stron internetowych i innych dokumentów udostępnianych w internecie z jednego adresu WWW. Serwisy internetowe, poza treścią statyczną, często mają sekcję wiadomości oraz oferują możliwość logowania się i zapamiętywania preferencji odbiorców w celu dostosowania treści do indywidualnych upodobań. W serwisie mogą występować obiekty interaktywne, na przykład formularze, aplikacje. Serwisy mogą być tematyczne, a więc poświęcone jednej dziedzinie lub kwestii, albo ogólne[1].
Serwis informacyjny
Serwis informacyjny - program informacyjny – program telewizyjny albo audycja radiowa, której głównym celem jest przedstawienie bieżących wydarzeń, najczęściej politycznych i społecznych, ale także m.in. kulturalnych, sportowych, ekonomicznych, naukowych oraz prognozy pogody (w przypadku radia również informacji z dróg oraz muzycznych), które zazwyczaj prezentowane są w odrębnych wyspecjalizowanych serwisach prezentowanych po właściwym programie[2].
Serwis techniczny
Serwis techniczny to inaczej obsługa techniczna, a także zespół, dział wyodrębniony do wykonywania tej obsługi. Może oznaczać m.in. naprawę, np. serwis gwarancyjny, serwis samochodów.
Serwis, serw
Serwis, serw - wprowadzenie piłki lub lotki do gry, występujące w wielu dyscyplinach sportowych (m.in. w siatkówce, tenisie, tenisie stołowym badmintonie). Wykonuje się ją na początku gry i po każdej zmianie punktów (z wyjątkiem ostatniego zdobytego punktu)[3].
Serwis stołowy
Serwis stołowy (fr. service de table) to komplet naczyń zastawy stołowej wykonany z tego samego materiału, o jednolitej formie i zdobieniach. Największy kunszt w wytwarzaniu bogato zdobionych serwisów porcelanowych osiągnięto w XVIII wieku. Wówczas to często, obok samych naczyń, w skład serwisu wchodziły różne ozdoby stołu takie jak figurki, wazoniki, świeczniki, serwetniki czy koszyczki ceramiczne[4].
Serwis, jako usługa i działania marketingowe
Marketing można podzielić na:
- marketing towarów,
- marketing usług.
Oprócz towarów i usług, marketer wprowadza na rynek osiem innych podmiotów, takich jak:
- wydarzenia,
- doświadczenia,
- osoby,
- miejsca,
- nieruchomości,
- organizacje,
- informacje,
- idee,
Mimo to, zazwyczaj łączy się je razem i powszechnie nazywa towarami i usługami. Marketing usług zasadniczo zajmuje się produktami, które mają charakter niematerialny. Usługi powstają w wyniku bezpośredniej interakcji między usługodawcą a klientem. Usługa to dowolna czynność lub korzyść, którą jedna strona może zaoferować drugiej, która jest zasadniczo niematerialna i nie prowadzi do powstania własności czegokolwiek. Jej wytworzenie może, ale nie musi, być powiązane z produktem fizycznym. Usługi, to działalność gospodarcza, która tworzy wartość i zapewnia korzyści klientom w określonym czasie i miejscu w wyniku wywołania pożądanej zmiany u odbiorcy usługi lub w jego imieniu. Biznes usługowy to taki, w którym postrzegana wartość oferty dla nabywcy jest w dużej mierze określana przez świadczone mu usługi, a nie oferowane produkty. Obejmuje to działalność związaną z wszelkimi usługami niematerialnymi świadczonymi na rzecz klienta. Niektóre z usług materialnych, w których klientowi dostarczane są zarówno towary, jak i usługi, takie jak restauracje czy supermarkety, również wchodzą w zakres marketingu usług. Spektrum usług waha się pomiędzy stopniem niematerialności i namacalności oferty dostarczanej użytkownikowi. Niektóre oferty są wyraźnie usługami, np. oglądanie filmu, wystawy sztuki czy zawodów sportowych. Niektóre z ofert usługowych zawierają także komponent produktowy, np. zakup soczewek kontaktowych wymaga odpowiedniego badania wzroku i oceny parametrów widzenia, co stanowi ofertę usługową w tym procesie. Usługi są w całości lub w większości materialne. W niektórych przypadkach nie ma fizycznych dowodów na to, że transakcja miała miejsce, ale praca wykonana w celu jej przeprowadzenia jest materialna. Jako przykład można podać usługę świadczoną przez adwokata w zakresie przygotowania dokumentu testamentu jego klienta, ponieważ materialność może być postrzegana jako fizyczny dowód przygotowania dokumentu, natomiast praca mózgu wykonana w celu jego przygotowania może być niematerialna. Nierozłączność nabywcy i usługodawcy można zauważyć przy wielu okazjach podczas projektowania i świadczenia usług. Nazywa się to symultanicznością. Usług nie można przechowywać, magazynować ani w inny sposób utrzymywać w gotowości przez jakiś czas, gdy popyt na nie jest wysoki. Usługi są również wrażliwe na czas, ponieważ nie można ich zamawiać z wyprzedzeniem. Usługi są w dużej mierze zależne od potrzeb i wymagają natychmiastowej uwagi lub dostarczenia klientowi[5].
Przypisy
- ↑ Dębski J., Paszkiewicz D. (2013), Dostępność serwisów internetowych, Warszawa
- ↑ Piotrowska E., Zając R. M., Wirtualne serwisy informacyjne w bibliotekach naukowych, Akademia Pedagogiczna w Krakowie
- ↑ Dutkowski Z., Ewolucja przepisów, [w:] Jan Lis (red.), T – jak tenis, wyd. I, Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza, 2013, s. 25
- ↑ Słownik terminologiczny sztuk pięknych pod red. Stefana Kozakiewicza, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2015
- ↑ Rogoziński K. (2012), Definicja usługi i to, co poniżej, Ekonomiczne Problemy Usług nr 95, s. 56
Bibliografia
- Dębski J., Paszkiewicz D. (2013), Dostępność serwisów internetowych, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa
- Dutkowski Z. (2013), Ewolucja przepisów, [w:] Jan Lis (red.), T – jak tenis, wyd. I, Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza
- Fabisiak L. (2012), Metoda oceny użyteczności serwisów internetowych, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
- Piotrowska E., Zając R. M. (2022), Wirtualne serwisy informacyjne w bibliotekach naukowych, Akademia Pedagogiczna w Krakowie
- Rogoziński K. (2012), Definicja usługi i to, co poniżej, Ekonomiczne Problemy Usług nr 95
- Słownik terminologiczny sztuk pięknych pod red. Stefana Kozakiewicza (2015), Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa
Autor: Joanna Żak