Automotive SPICE: Różnice pomiędzy wersjami
(poprawki formatowania - wyliczenia, referencje) |
(poprawki formatowania - tytuły w bibliografii) |
||
Linia 76: | Linia 76: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Kreiner C. (red.) (2013), [https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/42459142/Automotive_Knowledge_Alliance_AQUA__Inte20160209-14765-u31p70.pdf?1455017229=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DAutomotive_Knowledge_Alliance_AQUA_Integ.pdf&Expires=1619559185&Signature=Mvn3VWzsni6a2yb2~ZPL34RAay3YhQHl69cx4pTB-o21I0OYA8x3wtin4MnDv9E1AmRFnPkIccvQET7kyFXR~oqcYQxrvHQE55dT07akW~xn5~5LZAEi1r3usoKA2Hgd4mYBNdIJeSRJISSbjzzzOU3By34HrWKm2yW59ykVkTtQtVjhDOFGc2L1NNhzDepDLY8evToR7ANUijonp23REY0wwixV0W-16fSLJLBIBX2p7~C9MM9IB8Q3lyLCIwKyvqlo1vPAIb9ksXQ8f3ci7mf4A44PjR9kcIZzpFfpqiNTZ65m87FsWA~tGk7UT437mJNrcGiyYbJFIExqOwvnJQ__&Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA Automotive Knowledge Alliance AQUA – Integrating Automotive SPICE, Six Sigma, and Functional Safety] | * Kreiner C. (red.) (2013), [https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/42459142/Automotive_Knowledge_Alliance_AQUA__Inte20160209-14765-u31p70.pdf?1455017229=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DAutomotive_Knowledge_Alliance_AQUA_Integ.pdf&Expires=1619559185&Signature=Mvn3VWzsni6a2yb2~ZPL34RAay3YhQHl69cx4pTB-o21I0OYA8x3wtin4MnDv9E1AmRFnPkIccvQET7kyFXR~oqcYQxrvHQE55dT07akW~xn5~5LZAEi1r3usoKA2Hgd4mYBNdIJeSRJISSbjzzzOU3By34HrWKm2yW59ykVkTtQtVjhDOFGc2L1NNhzDepDLY8evToR7ANUijonp23REY0wwixV0W-16fSLJLBIBX2p7~C9MM9IB8Q3lyLCIwKyvqlo1vPAIb9ksXQ8f3ci7mf4A44PjR9kcIZzpFfpqiNTZ65m87FsWA~tGk7UT437mJNrcGiyYbJFIExqOwvnJQ__&Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA ''Automotive Knowledge Alliance AQUA – Integrating Automotive SPICE, Six Sigma, and Functional Safety''] | ||
* Macher G., Much A., Riel A., Messnarz R., Kreiner C. (2017), [https://www.researchgate.net/profile/Andreas-Riel/publication/319453667_Automotive_SPICE_Safety_and_Cybersecurity_Integration/links/59bbc71e0f7e9b48a28de28a/Automotive-SPICE-Safety-and-Cybersecurity-Integration.pdf Automotive SPICE, Safety and Cybersecurity Integration] | * Macher G., Much A., Riel A., Messnarz R., Kreiner C. (2017), [https://www.researchgate.net/profile/Andreas-Riel/publication/319453667_Automotive_SPICE_Safety_and_Cybersecurity_Integration/links/59bbc71e0f7e9b48a28de28a/Automotive-SPICE-Safety-and-Cybersecurity-Integration.pdf ''Automotive SPICE, Safety and Cybersecurity Integration''] | ||
* VDA QMC Working Group 13, Automotive SIG (2017), [http://www.automotivespice.com/fileadmin/software-download/AutomotiveSPICE_PAM_31.pdf Automotive SPICE® Process Reference and Assessment Model (release 3.1)] | * VDA QMC Working Group 13, Automotive SIG (2017), [http://www.automotivespice.com/fileadmin/software-download/AutomotiveSPICE_PAM_31.pdf ''Automotive SPICE® Process Reference and Assessment Model (release 3.1)''] | ||
{{a|Tomasz Sala}} | {{a|Tomasz Sala}} | ||
[[Kategoria:Informatyka]] | [[Kategoria:Informatyka]] |
Wersja z 22:19, 27 kwi 2021
Automotive SPICE, określany też skrótowo ASPICE, jest adaptacją standardu SPICE (ang. Software Process Improvement and Capability Determination – doskonalenie procesu tworzenia oprogramowania i ocena jego możliwości) opisanego w serii norm ISO/IEC 3300x, zastępującej dokument ISO/IEC 15504, dla branży motoryzacyjnej. Przedmiotem tych dokumentów jest referencyjny model procesów wykorzystywanych w wytwarzaniu oprogramowania wraz z towarzyszącymi im procesami biznesowymi oraz wytyczne do oceniania zgodności procesów wykorzystywanych w organizacji z modelowymi. ASPICE pozwala w sposób ustandaryzowany oceniać zdolność organizacji do wydajnego dostarczania niezawodnego oprogramowania dla branży motoryzacyjnej.
Zastosowanie ASPICE
Zgodność z ASPICE nie jest prawnie wymagana w projektach motoryzacyjnych, ale znaczna część podmiotów działających w branży przyjmuje ją za obowiązującą, zarówno projektach realizowanych wewnętrznie jak i częściowo lub w całości zlecanych innym podmiotom. Przykładem organizacji uznającej ASPICE za obowiązujący model jest VDA (niem. Verband der Automobilindustrie – Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego), do którego należy ponad 600 przedsiębiorstw, w tym producenci samochodów (m.in. Audi, Volskwagen, Mercedes-Benz i Opel), producenci przyczep i zabudów, dostawcy podzespołów, części zamiennych i akcesoriów oraz inne podmioty[1]. Co istotne, ASPICE definiuje modelowe procesy związane z wytwarzaniem oprogramowania i sposób ich oceny, ale nie pokrywa wymagań innych standardów mających zastosowanie w projektach motoryzacyjnych, jak na przykład ISO 26262 definiujące normy bezpieczeństwa funkcjonalnego (ang. functional safety). W celu zachowania zgodności z dodatkowymi normami, stosowane procesy muszą zostać rozszerzone o elementy niezdefiniowane wprost w ISO/IEC 3300x[2]
Referencyjny model procesów
Procesy opisywane w modelu referencyjnym są zgrupowane w 3 kategoriach ze względu na rodzaj przedmiotowej aktywności. Są to[3]:
- procesy podstawowe
- procesy organizacyjne
- procesy wspomagające
Kategoria procesów podstawowych zawiera procesy nabywania i dostarczania produktów lub usług, wraz z procesami inżynieryjnymi wykorzystywanymi do ich specyfikowania, projektowania, tworzenia, integrowania i testowania. Kategoria ta została podzielona na 4 funkcjonalne grupy procesów:
- Grupa procesów nabywczych – ACQ (ang. acquisition) – procesy wykonywane przez klienta (lub dostawcę występującego jako klient wobec jego poddostawców) w celu nabycia produktów i/lub usług.
- ACQ.3 – umowa kontraktowa (ang. contract agreement)
- ACQ.4 – monitorowanie dostawcy (ang. supplier monitoring)
- ACQ.11 – wymagania techniczne (ang. technical requirements)
- ACQ.12 – wymagania prawne i administracyjne (ang. legal and administrative requirements)
- ACQ.13 – wymagania projektowe (ang. project requirements)
- ACQ.14 – zapytanie ofertowe (ang. request for proposal)
- ACQ.15 – kwalifikacja dostawcy (ang. supplier qualification)
- Grupa procesów dostarczania – SPL (ang. supply) – procesy wykonywane przez dostawcę w celu dostarczenia produktu i/lub usługi.
- SPL.1 – przetarg dostawcy (ang. supplier tendering)
- SPL.2 – wydanie produktu (ang. product release)
- Grupa procesów inżynierii systemu – SYS (ang. systems engineering) – procesy opisujące pozyskiwanie wymagań od klienta oraz wewnętrznych i zarządzanie nimi, definiowanie architektury systemowej oraz integrację i testy na poziomie systemu.
- SYS.1 – pozyskiwanie wymagań (ang. requirements elicitation)
- SYS.2 – analiza wymagań systemowych (ang. system requirements analysis)
- SYS.3 – projekt architektoniczny systemu (ang. system architectural design)
- SYS.4 – integracja systemu i testy integracyjne (ang. system integration and integration test)
- SYS.5 – testy kwalifikacyjne systemu (ang. system qualification test)
- Grupa procesów inżynierii oprogramowania – SWE (ang. software engineering) – procesy opisujące tworzenie wymagań dla oprogramowania (wywodzących się z wymagań systemowych) i zarządzanie nimi, tworzenie odpowiadającej im architektury i szczegółowego projektu oprogramowania, implementację ich w kodzie oraz integrację i testy na poziomie oprogramowania.
- SWE.1 – analiza wymagań oprogramowania (ang. software requirements analysis)
- SWE.2 – projekt architektoniczny oprogramowania (ang. software architectural design)
- SWE.3 – szczegółowy projekt i implementacja jednostek oprogramowania (ang. software detailed design and unit construction)
- SWE.4 – weryfikacja jednostek oprogramowania (ang. software unit verification)
- SWE.5 – integracja oprogramowania i testy integracyjne (ang. software integration and integration testing)
- SWE.6 – testy kwalifikacyjne oprogramowania (ang. software qualification testing)
Kategoria procesów organizacyjnych składa się z procesów opisujących rozwijanie procesów, produktów i zasobów organizacji, mających pomagać w osiągnięciu celu biznesowego. Kategoria ta podzielona jest na 3 grupy procesów:
- Grupa procesów zarządczych – MAN (ang. management) – zawiera procesy, które mogą być stosowane przez wszystkie osoby zarządzające dowolnym projektem lub procesem w obrebie organizacji.
- MAN.3 – zarządzanie projektem (ang. project management)
- MAN.5 – zarządzanie ryzykiem (ang. risk management)
- MAN.6 – pomiary (and. measurement)
- Grupa procesów usprawniania procesów – PIM (ang. process improvement) – składa się z jednego procesu opisującego praktyki usprawniania procesów wykorzystywanych przez jednostkę organizacyjną.
- PIM.3 – usprawnianie procesu (ang. process improvement)
- Grupa procesów ponownego wykorzystania – REU (ang. reuse) – składa się z jednego procesu opisującego odnajdywanie szans na ponowne wykorzystywanie zasobów w organizacji (np. uniwersalnych komponentów oprogramowania).
- REU.2 – zarządzanie procesem ponownego wykorzystania (ang. reuse program management)
Kategoria procesów wspomagających składa się z pojedynczej grupy procesów, które mogą zostać wykorzystane w trakcie wykonywania innych procesów.
- Grupa procesów wspomagających – SUP (ang. supporting processes)
- SUP.1 – zapewnianie jakości (ang. quality assurance)
- SUP.2 – weryfikacja (ang. verification)
- SUP.4 – wspólny przegląd (ang. joint review)
- SUP.7 – dokumentacja (ang. documentation)
- SUP.8 – zarządzanie konfiguracją (ang. configuration management)
- SUP.9 – zarządzanie rozwiązywaniem problemów (ang. problem resolution management)
- SUP.10 – zarządzanie żądaniem zmiany (and. change request management)
Poziomy możliwości procesów i atrybuty procesów
Atrybut procesu to jego cecha, która może być oceniana w skali osiągnięcia dająca miarę możliwości procesu. Przyjęty w normie zestaw atrybutów ma zastosowanie do wszystkich opisanych procesów. Skala osiągnięcia prezentuje się następująco[4]:
- N (ang. not achieved) – nieosiągnięty (0-15%)
- P (ang. partially achieved) – częściowo osiągnięty (15-50%)
- L (ang. largely achieved) – osiągnięty w znacznej części (50-85%)
- F (ang. fully achieved)– w pełni osiągnięty (85-100%)
Atrybuty reprezentują poszczególne aspekty procesu i łącznie mogą opisywać poziom możliwości procesu mówiący o ogólnej zdolności jednostki organizacyjnej do wykonywania procesu i osiągania z niego dobrych rezultatów. Zgodnie z normą ISO/IEC 33020 przyjmuje się 6 poziomów możliwości:
- Poziom 0 –proces niekompletny – proces nie jest wdrożony lub nie realizuje swojego celu.
- Poziom 1 – proces wykonywany – wdrożony proces pozwala na osiągniecie jego celu.
- Poziom 2 – proces zarządzany – opisany powyżej wykonywany proces jest zarządzany (planowany, monitorowany i dostosowywany), a jego produkty wyjściowe są prawidłowo ustanowione, kontrolowane i utrzymywane.
- Poziom 3 – proces ustanowiony – opisany powyżej proces zarządzany jest wdrażany poprzez ustanowiony proces zdolny do realizacji jego celów.
- Poziom 4 – proces przewidywalny – opisany powyżej ustanowiony proces osiąga przewidywalne wyniki w określonych zakresach wartości. Pomiary ilościowe są zdefiniowane i wykonywane, a dane są analizowane w celu identyfikacji przyczyń wahań wartości. W razie potrzeby przypisuje się też akcje korekcyjne.
- Poziom 5 – proces innowacyjny – opisany powyżej przewidywalny proces jest w sposób ciągły udoskonalany aby odpowiedzieć na zmiany zachodzące w organizacji.
Przypisy
- ↑ https://www.vda.de/en/association/members.html
- ↑ C. Kreiner 2017, s. 1-2
- ↑ VDA 2017, s. 12-15
- ↑ VDA 2017, s. 15-17
Bibliografia
- Kreiner C. (red.) (2013), Automotive Knowledge Alliance AQUA – Integrating Automotive SPICE, Six Sigma, and Functional Safety
- Macher G., Much A., Riel A., Messnarz R., Kreiner C. (2017), Automotive SPICE, Safety and Cybersecurity Integration
- VDA QMC Working Group 13, Automotive SIG (2017), Automotive SPICE® Process Reference and Assessment Model (release 3.1)
Autor: Tomasz Sala