Rezerwa menedżerska: Różnice pomiędzy wersjami
NWozniczka (dyskusja | edycje) |
NWozniczka (dyskusja | edycje) Nie podano opisu zmian |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Rezerwa menedżerska (Management Reserve)''' - kwota z całkowitego przydzielonego budżetu która jest zatrzymana do celów kotroli zarządczej, nie jest ona przeznaczona do określonych zadań czy zestawu zadań. Koncetruje się na niespodziewanych pracach tzw "unknown-uknowns". Stosowane do wszelkich dodatkowych prac, w ramach dozwolonego zakresu prac jak również stosowane do zmian stawek za przyszłe prace (Project Management Institute (2013)).<br /> | '''Rezerwa menedżerska (Management Reserve)''' - kwota z całkowitego przydzielonego budżetu, która jest zatrzymana do celów kotroli zarządczej, nie jest ona przeznaczona do określonych zadań czy zestawu zadań. Koncetruje się na niespodziewanych pracach tzw "unknown-uknowns". Stosowane do wszelkich dodatkowych prac, w ramach dozwolonego zakresu prac jak również stosowane do zmian stawek za przyszłe prace (Project Management Institute (2013)).<br /> | ||
Rezerwa menedżerska jest częścią projektu ale nie jest podstawą kosztów.<br /> | Rezerwa menedżerska jest częścią projektu ale nie jest podstawą kosztów.<br /> | ||
'''MR (Management Reserve)'''- określony jako procent z całkowitego budzetu który wynosi od 5% do 15% w zależności od niepewności projektu. W przypadku badań i rozwoju będziemy się spodziewać stosunkowo wyższy aniżeli od zakupu znanego produktu. Kwota MR powinna być ustanowiona po wykonaniu pełnego zakresu prac i budżetu oraz po przeprowadzeniu analizy ryzyka programu w odniesieniu do budżetu i planu (Nowak E., Nieplowicz M., (2013))<br /><br /> | '''MR (Management Reserve)'''- określony jako procent z całkowitego budzetu który wynosi od 5% do 15% w zależności od niepewności projektu. W przypadku badań i rozwoju będziemy się spodziewać stosunkowo wyższy aniżeli od zakupu znanego produktu. Kwota MR powinna być ustanowiona po wykonaniu pełnego zakresu prac i budżetu oraz po przeprowadzeniu analizy ryzyka programu w odniesieniu do budżetu i planu (Nowak E., Nieplowicz M., (2013))<br /><br /> | ||
Rezerwa menadżerska szacowana jest na podstawie niepewności projektu a wiec (Monetary and Economic Department (2019)): | Rezerwa menadżerska szacowana jest na podstawie niepewności projektu a wiec (Monetary and Economic Department (2019)): | ||
*Jeżeli projekt w którym organizacja ma już wiedzę i umiejętności to rezerwa menadzerska będzie mniejsza- niepewność jest mniejsza | *Jeżeli projekt w którym organizacja ma już wiedzę i umiejętności to rezerwa menadzerska będzie mniejsza- niepewność jest mniejsza | ||
Linia 10: | Linia 11: | ||
W teorii istnieją trzy sposoby określenia rezerwy menadżerskiej; nieuczestnicząca (nonparticipative), partycypacyjnej (participative) lub kombinacje tych dwóch. (Gould K, (1995))<br /> | W teorii istnieją trzy sposoby określenia rezerwy menadżerskiej; nieuczestnicząca (nonparticipative), partycypacyjnej (participative) lub kombinacje tych dwóch. (Gould K, (1995))<br /> | ||
* '''budżet nieuczestniczący'''- rozwój rezerwy menadżerskiej jest budżetowany przez kierownika wyższego szczebla po przez podział budżetu (TAB) | * '''budżet nieuczestniczący'''- rozwój rezerwy menadżerskiej jest budżetowany przez kierownika wyższego szczebla po przez podział budżetu (TAB). Termin ten jest również znany jako podejście odgórne (top-down) | ||
* '''budżet partycypacyjny'''- jest realizowany na niższych szczeblach. Odbywa się to poprzez budżetowanie w umowie budżetowej, jest dokładnie określone, co należy wykonać, aby zrealizować projekt. Nadwyżka budżetowa, która powstaje podczas określenia punktu wydajności (PMB) jest przekazana na rezerwę | * '''budżet partycypacyjny'''- jest realizowany na niższych szczeblach. Odbywa się to poprzez budżetowanie w umowie budżetowej, jest dokładnie określone, co należy wykonać, aby zrealizować projekt. Nadwyżka budżetowa, która powstaje podczas określenia punktu wydajności (PMB) jest przekazana na rezerwę manadżerską. Inne nazewnictwo tego terminu to podejście oddalone (bottom-up) | ||
* '''podejście łączone'''- jest to sytuacja, w której kierownictwo wyższego i niższego szczebla negocjuje wspólnie uzgodnienia budżetu. W tym przypadku | * '''podejście łączone'''- jest to sytuacja, w której kierownictwo wyższego i niższego szczebla negocjuje wspólnie uzgodnienia budżetu. W tym przypadku kierownik projektu ustaliłby wstępny szacunek budżetu, a menadżerowie indywidualnie negocjowali i uzasadniali zwiększenie bądź zmniejszenie budżetu rezerwy menadżerskiej, której potrzebują, aby wykonać poszczególne zadania w projekcie. | ||
==Kiedy nie należy korzystać z rezerwy menadżerskiej== | ==Kiedy nie należy korzystać z rezerwy menadżerskiej== | ||
Linia 25: | Linia 26: | ||
Rezerwa jest przeznaczona tylko na nieznane wydatki "unwnown risks", w tym przypadku należy wykorzystać rezerwę operacyjną ponieważ plan awaryjny dotyczy znanych zagrożeń | Rezerwa jest przeznaczona tylko na nieznane wydatki "unwnown risks", w tym przypadku należy wykorzystać rezerwę operacyjną ponieważ plan awaryjny dotyczy znanych zagrożeń | ||
*'''Pozostałe zagrożenia''' | *'''Pozostałe zagrożenia''' | ||
Pozostałe zagrożenia są ryzykiem zidentyfikowanym | Pozostałe zagrożenia są ryzykiem zidentyfikowanym według zarządzania, a więc wykorzystamy rezerwę operacyjną, a nie menadżerską | ||
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
* Nowak E. | * Nowak E. Nieplowicz M. (2013) ''Rachunkowość a controlling'', Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław | ||
* Project Management Institute, (2013), A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOOK Guide), Fifth Edition, Pennsylvania | * Project Management Institute, (2013), A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOOK Guide), Fifth Edition, Pennsylvania | ||
* Gould K | * Gould K. (1995),[https://apps.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a300504.pdf, ''An Analysis of the purpose and development of management reserve''], Ohio | ||
* Monetary and Economic Department (2019), [https://www.bis.org/publ/bppdf/bispap104.pdf, ''Reserve management and FX intervention''], Bank for International Settlements, | * Monetary and Economic Department (2019), [https://www.bis.org/publ/bppdf/bispap104.pdf, ''Reserve management and FX intervention''], Bank for International Settlements, | ||
{{a| | * Wysocki R. (2018) [https://www.biblos.pk.edu.pl/ST/2018/10/100000317416/100000317416_Wysocki_EfektywneZarzadzanie.pdf, ''Efektywne zarządzanie projektami''], Gliwice | ||
{{a|Natalia Woźniczka}} | |||
[[Kategoria:Zarządzanie projektami]] | [[Kategoria:Zarządzanie projektami]] |
Wersja z 17:01, 5 kwi 2021
Rezerwa menedżerska (Management Reserve) - kwota z całkowitego przydzielonego budżetu, która jest zatrzymana do celów kotroli zarządczej, nie jest ona przeznaczona do określonych zadań czy zestawu zadań. Koncetruje się na niespodziewanych pracach tzw "unknown-uknowns". Stosowane do wszelkich dodatkowych prac, w ramach dozwolonego zakresu prac jak również stosowane do zmian stawek za przyszłe prace (Project Management Institute (2013)).
Rezerwa menedżerska jest częścią projektu ale nie jest podstawą kosztów.
MR (Management Reserve)- określony jako procent z całkowitego budzetu który wynosi od 5% do 15% w zależności od niepewności projektu. W przypadku badań i rozwoju będziemy się spodziewać stosunkowo wyższy aniżeli od zakupu znanego produktu. Kwota MR powinna być ustanowiona po wykonaniu pełnego zakresu prac i budżetu oraz po przeprowadzeniu analizy ryzyka programu w odniesieniu do budżetu i planu (Nowak E., Nieplowicz M., (2013))
Rezerwa menadżerska szacowana jest na podstawie niepewności projektu a wiec (Monetary and Economic Department (2019)):
- Jeżeli projekt w którym organizacja ma już wiedzę i umiejętności to rezerwa menadzerska będzie mniejsza- niepewność jest mniejsza
- Jeżeli jest to projekt nowy w którym organizacja nie ma doświadczenia rezerwa będzie znacznie większa- niepewność jest większa
Teorie rezerwy menadżerskiej
W teorii istnieją trzy sposoby określenia rezerwy menadżerskiej; nieuczestnicząca (nonparticipative), partycypacyjnej (participative) lub kombinacje tych dwóch. (Gould K, (1995))
- budżet nieuczestniczący- rozwój rezerwy menadżerskiej jest budżetowany przez kierownika wyższego szczebla po przez podział budżetu (TAB). Termin ten jest również znany jako podejście odgórne (top-down)
- budżet partycypacyjny- jest realizowany na niższych szczeblach. Odbywa się to poprzez budżetowanie w umowie budżetowej, jest dokładnie określone, co należy wykonać, aby zrealizować projekt. Nadwyżka budżetowa, która powstaje podczas określenia punktu wydajności (PMB) jest przekazana na rezerwę manadżerską. Inne nazewnictwo tego terminu to podejście oddalone (bottom-up)
- podejście łączone- jest to sytuacja, w której kierownictwo wyższego i niższego szczebla negocjuje wspólnie uzgodnienia budżetu. W tym przypadku kierownik projektu ustaliłby wstępny szacunek budżetu, a menadżerowie indywidualnie negocjowali i uzasadniali zwiększenie bądź zmniejszenie budżetu rezerwy menadżerskiej, której potrzebują, aby wykonać poszczególne zadania w projekcie.
Kiedy nie należy korzystać z rezerwy menadżerskiej
- Kiedy przekroczymy budżet
Rezerwa menadżerska nie może być wykorzystana aby zrekompensować wykorzystany budżet, jest przeznaczona tylko i wyłącznie na niezidentyfikowane ryzyko
- Podczas korzystania z techniki kompresji harmonogramów
Kompresja harmonogramów prowadzi do nowych zagrożeń, których oszacowana rezerwa menadżerska nie uwzględniła, należy wtedy przygotować nowy plan reagowania i ponownie określić rezerwę operacyjną
- Złocenie
Należy unikać tej techniki i nie wykorzystywać jej do rezerwy menadżerskiej, ponieważ zmniejsza ona ryzyko jak i zmienia zakres
- Plan awaryjny
Rezerwa jest przeznaczona tylko na nieznane wydatki "unwnown risks", w tym przypadku należy wykorzystać rezerwę operacyjną ponieważ plan awaryjny dotyczy znanych zagrożeń
- Pozostałe zagrożenia
Pozostałe zagrożenia są ryzykiem zidentyfikowanym według zarządzania, a więc wykorzystamy rezerwę operacyjną, a nie menadżerską
Bibliografia
- Nowak E. Nieplowicz M. (2013) Rachunkowość a controlling, Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław
- Project Management Institute, (2013), A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOOK Guide), Fifth Edition, Pennsylvania
- Gould K. (1995),An Analysis of the purpose and development of management reserve, Ohio
- Monetary and Economic Department (2019), Reserve management and FX intervention, Bank for International Settlements,
- Wysocki R. (2018) Efektywne zarządzanie projektami, Gliwice
Autor: Natalia Woźniczka