Rezerwa menedżerska: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
'''Rezerwa menedżerska (Management Reserve)''' - kwota z całkowitego przydzielonego budżetu która jest zatrzymana do celów kotroli zarządczej, nie jest ona przeznaczona do określonych zadań czy zestawu zadań. Koncetruje się na niespodziewanych pracach tzw "unknown-uknowns". Stosowane do wszelkich dodatkowych prac, w ramach dozwolonego zakresu prac jak również stosowane do zmian stawek za przyszłe prace (Project Management Institute (2013).
'''Rezerwa menedżerska (Management Reserve)''' - kwota z całkowitego przydzielonego budżetu która jest zatrzymana do celów kotroli zarządczej, nie jest ona przeznaczona do określonych zadań czy zestawu zadań. Koncetruje się na niespodziewanych pracach tzw "unknown-uknowns". Stosowane do wszelkich dodatkowych prac, w ramach dozwolonego zakresu prac jak również stosowane do zmian stawek za przyszłe prace (Project Management Institute (2013)).<br />
.


Rezerwa menedżerska jest częścią projektu ale nie jest podstawą kosztów.
Rezerwa menedżerska jest częścią projektu ale nie jest podstawą kosztów.<br />


MR (Management Reserve) określony jako procent z całkowitego budzetu który wynosi od 5% do 15% w zależności od niepewności projektu. W przypadku badań i rozwoju będziemy się spodziewać stosunkowo wyższy aniżeli od zakupu znanego produktu. Kwota MR powinna być ustanowiona po wykonaniu pełnego zakresu prac i budżetu oraz po przeprowadzeniu analizy ryzyka programu w odniesieniu do budżetu i planu (Nowak E., Nieplowicz M., (2013))
'''MR (Management Reserve)'''- określony jako procent z całkowitego budzetu który wynosi od 5% do 15% w zależności od niepewności projektu. W przypadku badań i rozwoju będziemy się spodziewać stosunkowo wyższy aniżeli od zakupu znanego produktu. Kwota MR powinna być ustanowiona po wykonaniu pełnego zakresu prac i budżetu oraz po przeprowadzeniu analizy ryzyka programu w odniesieniu do budżetu i planu (Nowak E., Nieplowicz M., (2013))<br />
 
W teorii istnieją trzy sposoby określenia rezerwy menadżerskiej; nieuczestnicząca (nonparticipative), partycypacyjnej (participative) lub kombinacje tych dwóch. (Gould K, (1995))<br />
* '''budżet nieuczestniczący'''- rozwój rezerwy menadżerskiej jest budżetowany przez kierownika wyższego szczebla po przez podział budżetu (TAB), jest również znane jak podejście odgórne
* '''budżet partycypacyjny'''- jest realizowany na niższych szczeblach. Odbywa się to poprzez budżetowanie w umowie budżetowej, jest dokładnie określone, co należy wykonać, aby zrealizować projekt. Nadwyżka budżetowa, która powstaje podczas określenia punktu wydajności (PMB) jest przekazana na rezerwę managerska. Podobne określenie tego terminu to podejście oddalone


#




Linia 12: Linia 14:
* Nowak E., Nieplowicz M., (2013) ''Rachunkowość a controlling''
* Nowak E., Nieplowicz M., (2013) ''Rachunkowość a controlling''
* Project Management Institute, (2013), A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOOK Guide), Fifth Edition, Pennsylvania
* Project Management Institute, (2013), A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOOK Guide), Fifth Edition, Pennsylvania
* Gould K, (1995),[https://apps.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a300504.pdf, ''An Analysis of the purpose and development of management reserve'']


{{a|[[Natalia Woźniczka]]}} [[Kategoria:Zarządzanie projektami]]
{{a|[[Natalia Woźniczka]]}} [[Kategoria:Zarządzanie projektami]]

Wersja z 22:39, 1 kwi 2021

Rezerwa menedżerska (Management Reserve) - kwota z całkowitego przydzielonego budżetu która jest zatrzymana do celów kotroli zarządczej, nie jest ona przeznaczona do określonych zadań czy zestawu zadań. Koncetruje się na niespodziewanych pracach tzw "unknown-uknowns". Stosowane do wszelkich dodatkowych prac, w ramach dozwolonego zakresu prac jak również stosowane do zmian stawek za przyszłe prace (Project Management Institute (2013)).

Rezerwa menedżerska jest częścią projektu ale nie jest podstawą kosztów.

MR (Management Reserve)- określony jako procent z całkowitego budzetu który wynosi od 5% do 15% w zależności od niepewności projektu. W przypadku badań i rozwoju będziemy się spodziewać stosunkowo wyższy aniżeli od zakupu znanego produktu. Kwota MR powinna być ustanowiona po wykonaniu pełnego zakresu prac i budżetu oraz po przeprowadzeniu analizy ryzyka programu w odniesieniu do budżetu i planu (Nowak E., Nieplowicz M., (2013))

W teorii istnieją trzy sposoby określenia rezerwy menadżerskiej; nieuczestnicząca (nonparticipative), partycypacyjnej (participative) lub kombinacje tych dwóch. (Gould K, (1995))

  • budżet nieuczestniczący- rozwój rezerwy menadżerskiej jest budżetowany przez kierownika wyższego szczebla po przez podział budżetu (TAB), jest również znane jak podejście odgórne
  • budżet partycypacyjny- jest realizowany na niższych szczeblach. Odbywa się to poprzez budżetowanie w umowie budżetowej, jest dokładnie określone, co należy wykonać, aby zrealizować projekt. Nadwyżka budżetowa, która powstaje podczas określenia punktu wydajności (PMB) jest przekazana na rezerwę managerska. Podobne określenie tego terminu to podejście oddalone


Bibliografia


Autor: Natalia Woźniczka