Jednostka ładunkowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
Ładunek utworzony z szeregu jednorodnych lub niejednorodnych mniejszych ładunków z zastosowaniem lub niezastosowaniem elementów dodatkowych traktowanych w procesie transportowym jako zwarta całość, określa się termin jednostki ładunkowej. Tworzenie  jednostki ładunkowej związane jest z jej formowaniem , czyli zespołem czynności , których celem jest nadanie dobrom materialnym cech wymaganych od jednostki ładunkowej przy pracach magazynowych i transportowych.
Jednostka ładunkowa to ładunek drobnicowo – zbiorczy określonej ilości dóbr materialnych, powstały w procesie formowania lub podziału ładunków o większych wymiarach lub dużej masie (R. Raczyk 2013, s. 44).


Jak wynika z przytoczonej definicji, jednostkę ładunkową tworzy określona ilość dóbr materialnych oraz urządzanie, w którym lub na którym wyroby zostały ułożone. Biorąc za podstawę typ urządzenia do formowania, rozróżnia się jednostki ładunkowe paletowe i bezpaletowe, pakietowe oraz kontenerowe. Podczas realizacji procesu przemieszczenia dóbr materialnych w postaci jednostki ładunkowej może dość do jej rozformowania, czyli celowego bądź niezamierzonego pozbawienia formy geometrycznej jednostki ładunkowej.  
Traktowana, jako zwarta całość, uformowana w taki sposób, aby zachować trwałość kształtu, wymiarów i odpowiedniej wagi. Właściwie zabezpieczona, aby chronić ładunek przed uszkodzeniami mechanicznymi występującymi podczas czynności przeładunku, przewozu i składowania, w tym przed niekorzystnymi warunkami klimatycznymi (S. Jankowski 2017, s. 120).  


==Rodzaje jednostek ładunkowych==
Sam sposób ukształtowania jednostki ładunkowej powinien umożliwiać pełną identyfikację liczby opakowań (jednostkowych, zbiorczych) / transportowych (Z. Marcjaniak 2018, s. 149).
Biorąc pod uwagę typ urządzenia do formowania lub jego brak, rozróżnia się następujące rodzaje jednostek ładunkowych:
* Paletowa jednostka ładunkowa jest uformowana na palecie płaskiej lub skrzyniowej. Jednostkę ładunkową uformowaną bez zastosowania palety lub kontenera ładunkowego , ale zachowująca wymiary gabarytowe zgodne z szeregiem wymiarowym paletowych jednostek ładunkowych określa się terminem bezpaletowej jednostki ładunkowej.
* Pakietowa jednostka ładunkowa jest to ładunek składający się z co najmniej dwóch jednakowych sztuk tworzących zwarty pakiet , uformowany z użyciem środków zespalających je w sposób zapewniający trwałość formy i możliwość zastosowania zmechanizowanych przeładunków
* Jednostkę  ładunkową uformowaną w kontenerach określa się terminem kontenerowa jednostka ładunkowa.


Tworzenie jednostki ładunkowej związane jest z jej formowaniem, czyli  z zespołem czynności będących jednym z elementów dystrybucji towarów. Celem tych czynności jest nadanie dobrom materialnym cech wymaganych od jednostki ładunkowej w procesie magazynowo-transportowych.
==Rodzaje Jednostek Ładunkowych==
'''Jednostkę ładunkową''' można zdefiniować jako pewną liczbę opakowań ładunku, zestawionego w jedną całość przy wykorzystaniu pomocniczych środków wiążących lub urządzeń transportowych, w sposób zapewniający trwałość jej kształtu, wymiarów i zawartości, od miejsca jej zestawienia poprzez cały łańcuch transportowy aż do chwili rozformowania. Umożliwia ona pełną mechanizację przeładunków z zachowaniem warunków bezpieczeństwa i higieny pracy przy przewozie, przeładunkach i składowaniu.
'''Rodzaje jednostek ładunkowych:'''
* jednostki paletowe, formowane przy użyciu palet tworzące tzw. ładunek spaletyzowany,
* jednostki pakietowe, formowane bez użycia palet, ale z wykorzystaniem
* różnego rodzaju środków wiążących, tworzące ładunek spakietyzowany,
* jednostki kontenerowe, formowane przy użyciu kontenerów (ładunek skonteneryzowany).
 
 
==Parametry techniczne jednostek ładunkowych==
Parametry techniczne jednostek ładunkowych opisują w sposób syntetyczny podstawowe cechy nadane jednostce ładunkowej w procesie jej formowania. Składają się na nie wymiary geometryczne ładunku: długość (dł.), szerokość (szer.), wysokość (wys.). Długość i szerokość jednostki ładunkowej wynika z wymiarów geometrycznych opakowania jednostkowego, wymiarów pojemnika, opakowania zbiorczego lub też opakowania transportowego i jest ich wielokrotnością. Opiera się na schemacie ułożenia opakowań w pojedynczej warstwie, maksymalizując wskaźnik wykorzystania powierzchni urządzenia pomocniczego, z zachowaniem około 5% powierzchni wolnej. Dotyczy to przede wszystkim palet płaskich i podstawek, gdzie przestrzeń ładunkowa nie jest zabudowana ich konstrukcją własną. Tak jak ma to miejsce w przypadku palet skrzyniowych i siatkowych. W ich przypadku zewnętrzne wymiary geometryczne jednostki ładunkowej stanowią wymiary konstrukcyjne urządzenia pomocniczego (Z. Marcjaniak 2018, s. 153).
 
==Bibliografia==
Raczyk R.: Środki transportu bliskiego i magazynowania. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2013.
Jankowski S.: Opakowania transportowe. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.

Wersja z 16:47, 31 gru 2022

Jednostka ładunkowa to ładunek drobnicowo – zbiorczy określonej ilości dóbr materialnych, powstały w procesie formowania lub podziału ładunków o większych wymiarach lub dużej masie (R. Raczyk 2013, s. 44).

Traktowana, jako zwarta całość, uformowana w taki sposób, aby zachować trwałość kształtu, wymiarów i odpowiedniej wagi. Właściwie zabezpieczona, aby chronić ładunek przed uszkodzeniami mechanicznymi występującymi podczas czynności przeładunku, przewozu i składowania, w tym przed niekorzystnymi warunkami klimatycznymi (S. Jankowski 2017, s. 120).

Sam sposób ukształtowania jednostki ładunkowej powinien umożliwiać pełną identyfikację liczby opakowań (jednostkowych, zbiorczych) / transportowych (Z. Marcjaniak 2018, s. 149).

Rodzaje Jednostek Ładunkowych

Jednostkę ładunkową można zdefiniować jako pewną liczbę opakowań ładunku, zestawionego w jedną całość przy wykorzystaniu pomocniczych środków wiążących lub urządzeń transportowych, w sposób zapewniający trwałość jej kształtu, wymiarów i zawartości, od miejsca jej zestawienia poprzez cały łańcuch transportowy aż do chwili rozformowania. Umożliwia ona pełną mechanizację przeładunków z zachowaniem warunków bezpieczeństwa i higieny pracy przy przewozie, przeładunkach i składowaniu. Rodzaje jednostek ładunkowych:

  • jednostki paletowe, formowane przy użyciu palet tworzące tzw. ładunek spaletyzowany,
  • jednostki pakietowe, formowane bez użycia palet, ale z wykorzystaniem
  • różnego rodzaju środków wiążących, tworzące ładunek spakietyzowany,
  • jednostki kontenerowe, formowane przy użyciu kontenerów (ładunek skonteneryzowany).


Parametry techniczne jednostek ładunkowych

Parametry techniczne jednostek ładunkowych opisują w sposób syntetyczny podstawowe cechy nadane jednostce ładunkowej w procesie jej formowania. Składają się na nie wymiary geometryczne ładunku: długość (dł.), szerokość (szer.), wysokość (wys.). Długość i szerokość jednostki ładunkowej wynika z wymiarów geometrycznych opakowania jednostkowego, wymiarów pojemnika, opakowania zbiorczego lub też opakowania transportowego i jest ich wielokrotnością. Opiera się na schemacie ułożenia opakowań w pojedynczej warstwie, maksymalizując wskaźnik wykorzystania powierzchni urządzenia pomocniczego, z zachowaniem około 5% powierzchni wolnej. Dotyczy to przede wszystkim palet płaskich i podstawek, gdzie przestrzeń ładunkowa nie jest zabudowana ich konstrukcją własną. Tak jak ma to miejsce w przypadku palet skrzyniowych i siatkowych. W ich przypadku zewnętrzne wymiary geometryczne jednostki ładunkowej stanowią wymiary konstrukcyjne urządzenia pomocniczego (Z. Marcjaniak 2018, s. 153).

Bibliografia

Raczyk R.: Środki transportu bliskiego i magazynowania. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2013. Jankowski S.: Opakowania transportowe. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.