Myślenie strategiczne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 9: Linia 9:
==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Borawska A. (2007), ''[https://bibliotekanauki.pl/articles/1835346.pdf Strategia - od myślenia przez planowanie do zarządzania strategicznego]'', "Roczniki Nauk Społecznych", tom XXXV, zeszyt 3, s. 15.
* Borawska A. (2007), ''[https://bibliotekanauki.pl/articles/1835346.pdf Strategia - od myślenia przez planowanie do zarządzania strategicznego]'', "Roczniki Nauk Społecznych", tom XXXV, zeszyt 3, s. 15.
* O'Shannassy T. (1999), ''[https://tarjomefa.com/wp-content/uploads/2015/10/TarjomeFa-F78-English.pdf&usg=AOvVaw1zuPDPNP8LmUUq1Wcg0Z9PStrategic Thiking: A Continuum of Views and Conceptualisation]'', "RMIT Business Working Paper Series", nr 21.
* O'Shannassy T. (1999), ''[https://tarjomefa.com/wp-content/uploads/2015/10/TarjomeFa-F78-English.pdf&usg=AOvVaw1zuPDPNP8LmUUq1Wcg0Z9PStrategic Thiking: A Continuum of Views and Conceptualisation]'', "RMIT Business Working Paper Series", nr 21, s. 15.
* Witek-Crabb A. (2013), ''[http://piz.san.edu.pl/docs/e-XIV-13-2.pdf Myślenie strategiczne – kompetencje poznawcze wspierające tworzenie i wdrażanie strategii]'', "Przedsiębiorczość i Zarządzanie", tom XIV, zeszyt 13, cz. II, s. 128.
* Witek-Crabb A. (2013), ''[http://piz.san.edu.pl/docs/e-XIV-13-2.pdf Myślenie strategiczne – kompetencje poznawcze wspierające tworzenie i wdrażanie strategii]'', "Przedsiębiorczość i Zarządzanie", tom XIV, zeszyt 13, cz. II, s. 128.
* Karpacz J. (2011), ''Kreatywność przedsiębiorców jako determinant poszukiwania szans'', „Przegląd Organizacji”, nr 1, s. 8–9.
* Karpacz J. (2011), ''Kreatywność przedsiębiorców jako determinant poszukiwania szans'', „Przegląd Organizacji”, nr 1, s. 8–9.

Wersja z 21:59, 6 gru 2022

Myślenie strategiczne – jest to proces myślenia, którego celem jest zwiększenie szans na ustalenie rozsądnej strategii lub podjęcie właściwych decyzji strategicznych (A. Borawska 2007, s. 27). Według T. O'Shannassy myślenie strategiczne jest narzędziem elastycznym, w celu rozwiązywania problemów natury strategicznej oraz konceptualizacji przyszłości organizacji w ramach zarządzania strategicznego, opartego na szeregu indywidualnych i grupowych aktywnościach umysłowych (T. O'Shannassy 1999, s. 15)

Etapy procesu myślenia a myślenie strategiczne

Proces myślowy nie jest chaotyczny i można go opisać jako serię kroków prowadzących do odkrycia czegoś nowego. Ta sekwencja może być powtarzana w nieskończoność, dlatego też proces myślowy poddawany jest badaniu. W procesie myślowym zachodzą przemiany tzw. „czarne skrzynki”, rozciągające się między „danymi wejściowymi”, informacjami a „danymi wyjściowymi”, tj. wiedzą, decyzjami i wnioskami. Ta transformacja odbywa się poprzez różne mentalne przemiany, a cały proces można opisać jako serię trzech kroków (A. Witek-Crabb 2013, s. 128):

  • postrzegania,
  • rozumowania,
  • wnioskowania.

Bibliografia

Autor: Paweł Majerczyk