Funkcje komunikacji: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 4: Linia 4:
==Podstawowe funkcje komunikowania==
==Podstawowe funkcje komunikowania==
Roman Jakobson opisał sześć funkcji komunikowania się:
Roman Jakobson opisał sześć funkcji komunikowania się:
*'''przedstawieniowa''' – poznawcza, ideacyjna, przekazywanie informacji
* '''przedstawieniowa''' – poznawcza, ideacyjna, przekazywanie informacji
*'''metajęzykowa''' – opisywanie samego przekazu językowego za pomocą języka
* '''metajęzykowa''' – opisywanie samego przekazu językowego za pomocą języka
*'''ekspresywna''' – emotywna, wyrażenie uczuć i emocji
* '''ekspresywna''' – emotywna, wyrażenie uczuć i emocji
*'''impresywna''' – konatywna, wpływanie na czyjeś przekonanie, zdanie, sądy
* '''impresywna''' – konatywna, wpływanie na czyjeś przekonanie, zdanie, sądy
*'''fatyczna''' – kończenie, podtrzymywanie oraz rozpoczęcie rozmowy
* '''fatyczna''' – kończenie, podtrzymywanie oraz rozpoczęcie rozmowy
*'''poetycka''' – estetyczna, wpływ na doznania estetyczne (G. Habrajska 2005, s. 92).
* '''poetycka''' – estetyczna, wpływ na doznania estetyczne (G. Habrajska 2005, s. 92).


==Funkcje komunikacji niewerbalnej==
==Funkcje komunikacji niewerbalnej==
*'''funkcja informacyjna''' – podstawowa funkcja komunikacji niewerbalnej, wszystkie sygnały mają znaczenie dla nadawcy i dla odbiorcy. Przekaz niewerbalny uważa się za szczery, gdyż jest nieświadomy i poza kontrolą człowieka. Dzięki temu można uzyskać specyficzne informacje (np. nastawienie czy pewność siebie)
* '''funkcja informacyjna''' – podstawowa funkcja komunikacji niewerbalnej, wszystkie sygnały mają znaczenie dla nadawcy i dla odbiorcy. Przekaz niewerbalny uważa się za szczery, gdyż jest nieświadomy i poza kontrolą człowieka. Dzięki temu można uzyskać specyficzne informacje (np. nastawienie czy pewność siebie)
*'''funkcja definiowania i wspierania przekazów werbalnych''' – analizowanie związku komunikatów werbalnych i niewerbalnych pozwala na prawidłowe przyjęcie informacji. Niekiedy przekaz niewerbalny może zaprzeczać przekazowi werbalnemu (np. gdy nadawca zaprzecza byciu zdenerwowanym, a jednak jego ton głosu ewidentnie wskazuje na ten stan)
* '''funkcja definiowania i wspierania przekazów werbalnych''' – analizowanie związku komunikatów werbalnych i niewerbalnych pozwala na prawidłowe przyjęcie informacji. Niekiedy przekaz niewerbalny może zaprzeczać przekazowi werbalnemu (np. gdy nadawca zaprzecza byciu zdenerwowanym, a jednak jego ton głosu ewidentnie wskazuje na ten stan)
*'''funkcja wyrażania postaw i emocji''' – okazywanie emocji jest wiarygodniejsze, gdy dołączamy do nich sygnały niewerbalne, czyli m.in.: dotyk, gesty, mimika, intonacja głosu czy dystans
* '''funkcja wyrażania postaw i emocji''' – okazywanie emocji jest wiarygodniejsze, gdy dołączamy do nich sygnały niewerbalne, czyli m.in.: dotyk, gesty, mimika, intonacja głosu czy dystans
*'''funkcja definiowania relacji''' – ustalenie poziomu relacji oraz wzajemnych stosunków między nadawcą a odbiorcą (dystans, kontakt wzrokowy, pochylenie ciała)
* '''funkcja definiowania relacji''' – ustalenie poziomu relacji oraz wzajemnych stosunków między nadawcą a odbiorcą (dystans, kontakt wzrokowy, pochylenie ciała)
*'''funkcja kształtowania i kierowania wyrażeniami''' – pozwala bardzo szybko ocenić osobę na podstawie wieku, ubioru, zachowania czy tempa mówienia (B. Sypniewska 2015, s. 69).
* '''funkcja kształtowania i kierowania wyrażeniami''' – pozwala bardzo szybko ocenić osobę na podstawie wieku, ubioru, zachowania czy tempa mówienia (B. Sypniewska 2015, s. 69).


==Funkcje komunikacji w organizacji==
==Funkcje komunikacji w organizacji==
Wobec uczestników:
Wobec uczestników:
*'''tworzenie''' więzi społecznych i udoskonalanie ich
* '''tworzenie''' więzi społecznych i udoskonalanie ich
*'''regulowanie''' poprzez propagowanie wartości i norm
* '''regulowanie''' poprzez propagowanie wartości i norm
*'''samodoskonalenie''', które pomaga zdobyć i umocnić pewność siebie oraz pozycję społeczną
* '''samodoskonalenie''', które pomaga zdobyć i umocnić pewność siebie oraz pozycję społeczną
W grupie lub organizacji:
W grupie lub organizacji:
*'''kontrolna''' – informowanie o obowiązkach i zasadach w zakresie społecznej kontroli. Dzięki tej funkcji można kontrolować zachowanie pracowników.
* '''kontrolna''' – informowanie o obowiązkach i zasadach w zakresie społecznej kontroli. Dzięki tej funkcji można kontrolować zachowanie pracowników.
*'''motywacyjna''' – zachęcanie do spełnienia celów. Komunikowanie stwarza możliwość do namówienia innych, aby dążyli do celu.
* '''motywacyjna''' – zachęcanie do spełnienia celów. Komunikowanie stwarza możliwość do namówienia innych, aby dążyli do celu.
*'''emocjonalna''' – odzwierciedlanie myśli, emocji i uczuć. Poprzez wyrażenie emocji i uczuć można uniknąć wielu problemów i niedopowiedzeń.  
* '''emocjonalna''' – odzwierciedlanie myśli, emocji i uczuć. Poprzez wyrażenie emocji i uczuć można uniknąć wielu problemów i niedopowiedzeń.  
*'''informacyjna''' – zdobywanie informacji potrzebnych, aby osiągnąć cel. Człowiek gromadzi i przechowuje mnóstwo informacji, które pozwalają mu na ocenienie sytuacji czy problemu.  (A. Oleksiuk 2007, s. 85- 86)
* '''informacyjna''' – zdobywanie informacji potrzebnych, aby osiągnąć cel. Człowiek gromadzi i przechowuje mnóstwo informacji, które pozwalają mu na ocenienie sytuacji czy problemu.  (A. Oleksiuk 2007, s. 85- 86)


==Bibliografia==
==Bibliografia==
*Habrajska G. (2005), [https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Acta_Universitatis_Lodziensis_Folia_Litteraria_Polonica/Acta_Universitatis_Lodziensis_Folia_Litteraria_Polonica-r2005-t7-n2/Acta_Universitatis_Lodziensis_Folia_Litteraria_Polonica-r2005-t7-n2-s91-126/Acta_Universitatis_Lodziensis_Folia_Litteraria_Polonica-r2005-t7-n2-s91-126.pdf ''Nakłanianie, perswazja, manipulacja językowa''], "Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica 7/2"
* Habrajska G. (2005), [https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Acta_Universitatis_Lodziensis_Folia_Litteraria_Polonica/Acta_Universitatis_Lodziensis_Folia_Litteraria_Polonica-r2005-t7-n2/Acta_Universitatis_Lodziensis_Folia_Litteraria_Polonica-r2005-t7-n2-s91-126/Acta_Universitatis_Lodziensis_Folia_Litteraria_Polonica-r2005-t7-n2-s91-126.pdf ''Nakłanianie, perswazja, manipulacja językowa''], "Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica 7/2"
*Oleksiuk A. (2007), "Problemy organizacji. Materiały do studiowania", Wydawnictwo Key Text, Warszawa
* Oleksiuk A. (2007), "Problemy organizacji. Materiały do studiowania", Wydawnictwo Key Text, Warszawa
*Ober J. (2013), ''Funkcja i rola efektywnej komunikacji w zarządzaniu'', "Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie", z. 65
* Ober J. (2013), ''Funkcja i rola efektywnej komunikacji w zarządzaniu'', "Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie", z. 65
*Sypniewska B. (2015), ''Istota, błędy i bariery w komunikowaniu się w organizacji'', "Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku Nauki Ekonomiczne", t. XXI
* Sypniewska B. (2015), ''Istota, błędy i bariery w komunikowaniu się w organizacji'', "Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku Nauki Ekonomiczne", t. XXI


{{a|Emilia Myszka}}
{{a|Emilia Myszka}}
[[Kategoria: Komunikacja]]
[[Kategoria: Komunikacja]]

Wersja z 11:49, 6 gru 2022

Komunikacja jak powszechnie wiadomo, służy wymianie informacji. Jak trafnie zauważa Józef Ober „komunikowanie się w organizacjach jest powiązane bezpośrednio z podstawowymi funkcjami zarządzania, czyli: planowaniem, organizowaniem, motywowaniem i kontrolą, a menedżerowie realizują owe funkcje zarządzania w znacznym stopniu właśnie poprzez proces komunikacji” (J. Ober 2013, s. 258).

Podstawowe funkcje komunikowania

Roman Jakobson opisał sześć funkcji komunikowania się:

  • przedstawieniowa – poznawcza, ideacyjna, przekazywanie informacji
  • metajęzykowa – opisywanie samego przekazu językowego za pomocą języka
  • ekspresywna – emotywna, wyrażenie uczuć i emocji
  • impresywna – konatywna, wpływanie na czyjeś przekonanie, zdanie, sądy
  • fatyczna – kończenie, podtrzymywanie oraz rozpoczęcie rozmowy
  • poetycka – estetyczna, wpływ na doznania estetyczne (G. Habrajska 2005, s. 92).

Funkcje komunikacji niewerbalnej

  • funkcja informacyjna – podstawowa funkcja komunikacji niewerbalnej, wszystkie sygnały mają znaczenie dla nadawcy i dla odbiorcy. Przekaz niewerbalny uważa się za szczery, gdyż jest nieświadomy i poza kontrolą człowieka. Dzięki temu można uzyskać specyficzne informacje (np. nastawienie czy pewność siebie)
  • funkcja definiowania i wspierania przekazów werbalnych – analizowanie związku komunikatów werbalnych i niewerbalnych pozwala na prawidłowe przyjęcie informacji. Niekiedy przekaz niewerbalny może zaprzeczać przekazowi werbalnemu (np. gdy nadawca zaprzecza byciu zdenerwowanym, a jednak jego ton głosu ewidentnie wskazuje na ten stan)
  • funkcja wyrażania postaw i emocji – okazywanie emocji jest wiarygodniejsze, gdy dołączamy do nich sygnały niewerbalne, czyli m.in.: dotyk, gesty, mimika, intonacja głosu czy dystans
  • funkcja definiowania relacji – ustalenie poziomu relacji oraz wzajemnych stosunków między nadawcą a odbiorcą (dystans, kontakt wzrokowy, pochylenie ciała)
  • funkcja kształtowania i kierowania wyrażeniami – pozwala bardzo szybko ocenić osobę na podstawie wieku, ubioru, zachowania czy tempa mówienia (B. Sypniewska 2015, s. 69).

Funkcje komunikacji w organizacji

Wobec uczestników:

  • tworzenie więzi społecznych i udoskonalanie ich
  • regulowanie poprzez propagowanie wartości i norm
  • samodoskonalenie, które pomaga zdobyć i umocnić pewność siebie oraz pozycję społeczną

W grupie lub organizacji:

  • kontrolna – informowanie o obowiązkach i zasadach w zakresie społecznej kontroli. Dzięki tej funkcji można kontrolować zachowanie pracowników.
  • motywacyjna – zachęcanie do spełnienia celów. Komunikowanie stwarza możliwość do namówienia innych, aby dążyli do celu.
  • emocjonalna – odzwierciedlanie myśli, emocji i uczuć. Poprzez wyrażenie emocji i uczuć można uniknąć wielu problemów i niedopowiedzeń.
  • informacyjna – zdobywanie informacji potrzebnych, aby osiągnąć cel. Człowiek gromadzi i przechowuje mnóstwo informacji, które pozwalają mu na ocenienie sytuacji czy problemu. (A. Oleksiuk 2007, s. 85- 86)

Bibliografia

  • Habrajska G. (2005), Nakłanianie, perswazja, manipulacja językowa, "Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica 7/2"
  • Oleksiuk A. (2007), "Problemy organizacji. Materiały do studiowania", Wydawnictwo Key Text, Warszawa
  • Ober J. (2013), Funkcja i rola efektywnej komunikacji w zarządzaniu, "Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie", z. 65
  • Sypniewska B. (2015), Istota, błędy i bariery w komunikowaniu się w organizacji, "Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku Nauki Ekonomiczne", t. XXI

Autor: Emilia Myszka