Optymalizacja kosztów: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(Utworzono nową stronę "{{stub}}")
 
Nie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
{{stub}}
'''Optymalizacja kosztów''' – jest długoterminowym działaniem ustalania optymalnych wielkości kosztów, którego celem jest m.in. zwiększenie efektywności, zmniejszenie kosztów jednostkowych, poprawa jakości i poziomu obsługi klienta, czy też minimalizacja ryzyka. Podstawą optymalizacji kosztów jest koncentracja na czynnikach kształtujących i warunkujących koszty, a nie na samych poziomach kosztów. Kluczowym czynnikiem ustalenia optymalnych wielkości kosztów jest efektywne zarządzanie modelem biznesowym i organizacyjnym w celu uzyskania trwałego efektu optymalizacji kosztów. W celu optymalizacji kosztów potrzebne jest stosowanie holistycznego podejścia do funkcji i procesów biznesowych, wskazując potencjalne braki wydajności obszarów wymagających usprawnień (P. Krawczyk 2016, s. 330).
 
==Etapy optymalizacji kosztów==
Podobnie jak zarządzanie kosztami, optymalizację kosztów można ująć w następujących etapach (A. Karmańska 2007, s. 307):
* etap rejestracji i klasyfikacji kosztów,
* etap identyfikacji czynników "koszto-twórczych",
* etap projektowania zmian,
* etap wprowadzenia zmian,
* etap monitorowania wprowadzonych zmian.
 
==Bariery efektywnej optymalizacji kosztów==
Nieefektywność optymalizacji kosztów wynika z szeregu barier organizacyjnych, personalnych i technicznych, do których należą:
* występowanie nieodpowiednich procesów generujących redukcję kosztów,
* brak przejrzystości kosztów całej organizacji,
* wzmożona koncentracja na unikaniu kosztów,
* zła realizacja programów zmniejszania kosztów,
* zbyt mała liczba zachęt do nagradzania racjonalnego, optymalnego zarządzania kosztami,
* struktura organizacyjna niesprzyjająca efektywności kosztowej,
* duża liczba sprzecznych projektów,
* opór i niechęć pracowników organizacji,
* niedobory lub mała efektywności struktury IT.
 
==Bibliografia==
* Krawczyk P. (2016), ''[https://www.dbc.wroc.pl/Content/36228/Krawczyk_Optymalizacja_Kosztow_Jako_Wspolczesny_Priorytet_2016.pdf Optymalizacja kosztów jako współczesny priorytet sektora MŚP w Polsce]'', "Ekonomia XXI Wieku", nr 3(11), s. 330.
* Karmańska A., 2007, "Zarządzanie kosztami przedsiębiorstwa", [w:] Zarządzanie kosztami jakości, logistyki, innowacji, ochrony środowiska a rachunkowość finansowa, red. A. Karmańska, Wydawnictwo Difin, s. 307.
* Krawczyk-Sokołowska I. (2018), ''[https://econjournals.sgh.waw.pl/SiP/article/view/848/750 Kreatywność stymulatorem postaw proinnowacyjnych w przedsiębiorstwie]'', „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów”, nr 162, s. 59.
 
{{a|Paweł Majerczyk}}

Wersja z 00:47, 20 gru 2022

Optymalizacja kosztów – jest długoterminowym działaniem ustalania optymalnych wielkości kosztów, którego celem jest m.in. zwiększenie efektywności, zmniejszenie kosztów jednostkowych, poprawa jakości i poziomu obsługi klienta, czy też minimalizacja ryzyka. Podstawą optymalizacji kosztów jest koncentracja na czynnikach kształtujących i warunkujących koszty, a nie na samych poziomach kosztów. Kluczowym czynnikiem ustalenia optymalnych wielkości kosztów jest efektywne zarządzanie modelem biznesowym i organizacyjnym w celu uzyskania trwałego efektu optymalizacji kosztów. W celu optymalizacji kosztów potrzebne jest stosowanie holistycznego podejścia do funkcji i procesów biznesowych, wskazując potencjalne braki wydajności obszarów wymagających usprawnień (P. Krawczyk 2016, s. 330).

Etapy optymalizacji kosztów

Podobnie jak zarządzanie kosztami, optymalizację kosztów można ująć w następujących etapach (A. Karmańska 2007, s. 307):

  • etap rejestracji i klasyfikacji kosztów,
  • etap identyfikacji czynników "koszto-twórczych",
  • etap projektowania zmian,
  • etap wprowadzenia zmian,
  • etap monitorowania wprowadzonych zmian.

Bariery efektywnej optymalizacji kosztów

Nieefektywność optymalizacji kosztów wynika z szeregu barier organizacyjnych, personalnych i technicznych, do których należą:

  • występowanie nieodpowiednich procesów generujących redukcję kosztów,
  • brak przejrzystości kosztów całej organizacji,
  • wzmożona koncentracja na unikaniu kosztów,
  • zła realizacja programów zmniejszania kosztów,
  • zbyt mała liczba zachęt do nagradzania racjonalnego, optymalnego zarządzania kosztami,
  • struktura organizacyjna niesprzyjająca efektywności kosztowej,
  • duża liczba sprzecznych projektów,
  • opór i niechęć pracowników organizacji,
  • niedobory lub mała efektywności struktury IT.

Bibliografia

Autor: Paweł Majerczyk