Kreatywne myślenie: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
'''Kreatywne myślenie''' –  jest zjawiskiem pobudzania nowych myśli, formułowania na nowo dotychczasowej wiedzy, dzięki analizie dotychczasowych założeń i paradygmatów. Jest określane jako proces ujawniania, selekcjonowania, wymiany i łączenia idei, faktów czy umiejętności (A. Sopińska 2018, s. 13). R.B. Mellor wyróżnia trzy czynniki, które mają wpływ na pobudzenie kreatywnego myślenia (R.B. Mellor 2011, s. 52):
'''[[Kreatywność|kreatywne]] myślenie''' –  jest zjawiskiem pobudzania nowych myśli, formułowania na nowo dotychczasowej wiedzy, dzięki analizie dotychczasowych założeń i paradygmatów. Jest określane jako proces ujawniania, selekcjonowania, wymiany i łączenia idei, faktów czy umiejętności (A. Sopińska 2018, s. 13). R.B. Mellor wyróżnia trzy czynniki, które mają wpływ na pobudzenie kreatywnego myślenia (R.B. Mellor 2011, s. 52):
# zapotrzebowanie na złożoną, urozmaiconą i oryginalną stymulację,
# zapotrzebowanie na złożoną, urozmaiconą i oryginalną stymulację,
# chęć dzielenia się wartościami, pomysłami i wiedzą,
# chęć dzielenia się wartościami, pomysłami i wiedzą,
# potrzeba przezwyciężania problemów.
# potrzeba przezwyciężania problemów.
Osoba charakteryzująca się myśleniem kreatywnym postrzega rzeczywistość w sposób odmienny niż konwencjonalny, dostrzega nowe możliwości oraz alternatywne rozwiązania problemów. Typowe cechy dla osób myślących kreatywnie to (K. Wojtoszek 2015, s. 129):
 
Osoba charakteryzująca się '''myśleniem kreatywnym''' postrzega rzeczywistość w sposób odmienny niż konwencjonalny, dostrzega nowe możliwości oraz alternatywne rozwiązania problemów. Typowe cechy dla osób myślących kreatywnie to (K. Wojtoszek 2015, s. 129):
* skłonności do rozwiązywania skomplikowanych zjawisk oraz rozumienie prawidłowości w nich występujących,
* skłonności do rozwiązywania skomplikowanych zjawisk oraz rozumienie prawidłowości w nich występujących,
* potrzeba osiągnięć, dążenia do sukcesów,
* potrzeba osiągnięć, dążenia do sukcesów,
Linia 9: Linia 10:
* orientacja na ryzyko – poszukiwanie nowych metod, wysoka tolerancyjność na zmiany,
* orientacja na ryzyko – poszukiwanie nowych metod, wysoka tolerancyjność na zmiany,
* potrzeba autonomii – wysoka samodyscyplina, poczucie niezależności, umiejętność samodzielnego tworzenia harmonogramów i działania według nich.
* potrzeba autonomii – wysoka samodyscyplina, poczucie niezależności, umiejętność samodzielnego tworzenia harmonogramów i działania według nich.


==Bibliografia==
==Bibliografia==

Wersja z 18:13, 29 lis 2022

kreatywne myślenie – jest zjawiskiem pobudzania nowych myśli, formułowania na nowo dotychczasowej wiedzy, dzięki analizie dotychczasowych założeń i paradygmatów. Jest określane jako proces ujawniania, selekcjonowania, wymiany i łączenia idei, faktów czy umiejętności (A. Sopińska 2018, s. 13). R.B. Mellor wyróżnia trzy czynniki, które mają wpływ na pobudzenie kreatywnego myślenia (R.B. Mellor 2011, s. 52):

  1. zapotrzebowanie na złożoną, urozmaiconą i oryginalną stymulację,
  2. chęć dzielenia się wartościami, pomysłami i wiedzą,
  3. potrzeba przezwyciężania problemów.

Osoba charakteryzująca się myśleniem kreatywnym postrzega rzeczywistość w sposób odmienny niż konwencjonalny, dostrzega nowe możliwości oraz alternatywne rozwiązania problemów. Typowe cechy dla osób myślących kreatywnie to (K. Wojtoszek 2015, s. 129):

  • skłonności do rozwiązywania skomplikowanych zjawisk oraz rozumienie prawidłowości w nich występujących,
  • potrzeba osiągnięć, dążenia do sukcesów,
  • postrzeganie sytuacji niejasnych bądź nieznanych jako wyzwanie, odczuwanie satysfakcji z prób ich poznania, zrozumienia i odnalezienia się w nich,
  • orientacja na ryzyko – poszukiwanie nowych metod, wysoka tolerancyjność na zmiany,
  • potrzeba autonomii – wysoka samodyscyplina, poczucie niezależności, umiejętność samodzielnego tworzenia harmonogramów i działania według nich.

Bibliografia


Autor: Paweł Majerczyk