Kreatywne myślenie: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 13: Linia 13:
==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Mellor R.B. (2011), ''Kreatywność'' [w:] „Przedsiębiorczość”, Mellor R.B., Coulton G., Chick A., Bifulco A., Mellor N., Fischer A., PWE, Warszawa, s. 52.
* Mellor R.B. (2011), ''Kreatywność'' [w:] „Przedsiębiorczość”, Mellor R.B., Coulton G., Chick A., Bifulco A., Mellor N., Fischer A., PWE, Warszawa, s. 52.
* Sopińska A. (2018), [https://econjournals.sgh.waw.pl/SiP/article/view/865/767 Kreatywność a innowacyjność organizacji. Otwarte innowacje jako przejaw współkreatywności], „Studia i Prace Kolegium zarządzania i Finansów”, nr 161, s. 13.
* Sopińska A. (2018), ''[https://econjournals.sgh.waw.pl/SiP/article/view/865/767 Kreatywność a innowacyjność organizacji. Otwarte innowacje jako przejaw współkreatywności]'', „Studia i Prace Kolegium zarządzania i Finansów”, nr 161, s. 13.
* Wojtoszek K. (2015), [http://pracenaukowe.wwszip.pl/prace/prace-naukowe-36-.pdf Kreatywne myślenie w tworzeniu procesu innowacji. Zarządzanie emocjami], „Prace Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu”, nr 6, s. 129.
* Wojtoszek K. (2015),'' [http://pracenaukowe.wwszip.pl/prace/prace-naukowe-36-.pdf Kreatywne myślenie w tworzeniu procesu innowacji. Zarządzanie emocjami]'', „Prace Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu”, nr 6, s. 129.





Wersja z 18:08, 29 lis 2022

Kreatywne myślenie – jest zjawiskiem pobudzania nowych myśli, formułowania na nowo dotychczasowej wiedzy, dzięki analizie dotychczasowych założeń i paradygmatów. Jest określane jako proces ujawniania, selekcjonowania, wymiany i łączenia idei, faktów czy umiejętności (A. Sopińska 2018, s. 13). R.B. Mellor wyróżnia trzy czynniki, które mają wpływ na pobudzenie kreatywnego myślenia (R.B. Mellor 2011, s. 52):

  1. zapotrzebowanie na złożoną, urozmaiconą i oryginalną stymulację,
  2. chęć dzielenia się wartościami, pomysłami i wiedzą,
  3. potrzeba przezwyciężania problemów.

Osoba charakteryzująca się myśleniem kreatywnym postrzega rzeczywistość w sposób odmienny niż konwencjonalny, dostrzega nowe możliwości oraz alternatywne rozwiązania problemów. Typowe cechy dla osób myślących kreatywnie to (K. Wojtoszek 2015, s. 129):

  • skłonności do rozwiązywania skomplikowanych zjawisk oraz rozumienie prawidłowości w nich występujących,
  • potrzeba osiągnięć, dążenia do sukcesów,
  • postrzeganie sytuacji niejasnych bądź nieznanych jako wyzwanie, odczuwanie satysfakcji z prób ich poznania, zrozumienia i odnalezienia się w nich,
  • orientacja na ryzyko – poszukiwanie nowych metod, wysoka tolerancyjność na zmiany,
  • potrzeba autonomii – wysoka samodyscyplina, poczucie niezależności, umiejętność samodzielnego tworzenia harmonogramów i działania według nich.


Bibliografia


Autor: Paweł Majerczyk