Kompetencje menedżerskie: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Kierowanie''' i '''zarządzanie''' w organizacji przez menedżera ogrywa niesamowicie ważną rolę, a | '''Kierowanie''' i '''zarządzanie''' w organizacji przez menedżera ogrywa niesamowicie ważną rolę, a kompetencje menedżerskie są niezwykle złożone. Menedżer musi posiadać '''odpowiednie cechy osobowości''', ale również posiadać ''''doświadczenie''', które może pomóc w rozwoju organizacji. | ||
== Rola menedżera== | == Rola menedżera== | ||
xyz | xyz |
Wersja z 20:00, 27 lis 2022
Kierowanie i zarządzanie w organizacji przez menedżera ogrywa niesamowicie ważną rolę, a kompetencje menedżerskie są niezwykle złożone. Menedżer musi posiadać odpowiednie cechy osobowości, ale również posiadać 'doświadczenie, które może pomóc w rozwoju organizacji.
Rola menedżera
xyz
Charakterystyka kompetencji
Wyróżnia się cztery podstawowe kompetencje, które powinien posiadać menedżer:
- Wiedza
- Umiejętności
- Gotowość do nauki
- Postawa („Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości”)
Typologie kompetencji menedżerskich
R.E. Boyatzis
- Cele i zarządzanie zasobami - wydajność, produktywność
- Przywództwo - pewność siebie, umiejętność komunikacji, logiczne myślenie
- Zarządzanie zasobami ludzkimi - pozytywne nastawienie, zarządzanie grupą, właściwa samoocena
- Kierowanie zespołem – rozwijanie umiejętności pracowników, spontaniczność
- Zdolność do współpracy – samokontrola, obiektywność, wytrwałość, zdolność adaptacji
- Wiedza specjalistyczna – pamięć, wiedza („Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości”)
L. M. Spencer, S.M. Spencer
- Osiągnięcia i działanie - wywieranie wpływu na innych, świadomość organizacyjna, tworzenie relacji
- Wywieranie wpływu - wywieranie wpływu na innych, świadomość organizacyjna, tworzenie relacji
- Zarządzanie - rozwijanie umiejętności innych ludzi, bycie liderem, asertywność, współpraca
- Osobista efektywność - samokontrola, pewność siebie, elastyczność, zaangażowanie
- Pomoc i służenie ludziom - wyrozumiałość, orientacja na klienta
- Kompetencje poznawcze - myślenie analityczne/ koncepcyjne, fachowość („Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości”)
Bibliografia
- Kazak M., (2017), Kompetencje menedżerskie we współczesnej organizacji, "Journal of Modern Management Process"", nr 1(2).
- Szczepańska-Woszczyna K., (2014), Kompetencje menedżerskie w obszarze kreatywności i innowacyjności, „ZS WSH Zarządzanie”.
- "Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości”, (2019), Opis uniwersalnych kompetencji menadżerskich, Warszawa.
Autor: Katarzyna Michalczyk