Kompetencje menedżerskie: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
==Charakterystyka kompetencji==
==Charakterystyka kompetencji==
Wyróżnia się '''cztery''' podstawowe kompetencje, które powinien posiadać menedżer:
Wyróżnia się '''cztery''' podstawowe kompetencje, które powinien posiadać menedżer:
Wiedza
* Wiedza
Umiejętności
* Umiejętności
Gotowość do nauki
* Gotowość do nauki
Postawa („Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości”)
* Postawa („Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości”)


==Typologie kompetencji menedżerskich==
==Typologie kompetencji menedżerskich==
Linia 21: Linia 21:
* Osobista efektywność - samokontrola, pewność siebie, elastyczność, zaangażowanie
* Osobista efektywność - samokontrola, pewność siebie, elastyczność, zaangażowanie
* Pomoc i służenie ludziom - wyrozumiałość, orientacja na klienta
* Pomoc i służenie ludziom - wyrozumiałość, orientacja na klienta
* Kompetencje poznawcze - myślenie analityczne/ koncepcyjne, fachowość  
* Kompetencje poznawcze - myślenie analityczne/ koncepcyjne, fachowość („Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości”)


==Bibliografia==
==Bibliografia==

Wersja z 19:57, 27 lis 2022

Charakterystyka kompetencji

Wyróżnia się cztery podstawowe kompetencje, które powinien posiadać menedżer:

  • Wiedza
  • Umiejętności
  • Gotowość do nauki
  • Postawa („Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości”)

Typologie kompetencji menedżerskich

R.E. Boyatzis

  • Cele i zarządzanie zasobami - wydajność, produktywność
  • Przywództwo - pewność siebie, umiejętność komunikacji, logiczne myślenie
  • Zarządzanie zasobami ludzkimi - pozytywne nastawienie, zarządzanie grupą, właściwa samoocena
  • Kierowanie zespołem – rozwijanie umiejętności pracowników, spontaniczność
  • Zdolność do współpracy – samokontrola, obiektywność, wytrwałość, zdolność adaptacji
  • Wiedza specjalistyczna – pamięć, wiedza

L. M. Spencer, S.M. Spencer

  • Osiągnięcia i działanie - wywieranie wpływu na innych, świadomość organizacyjna, tworzenie relacji
  • Wywieranie wpływu - wywieranie wpływu na innych, świadomość organizacyjna, tworzenie relacji
  • Zarządzanie - rozwijanie umiejętności innych ludzi, bycie liderem, asertywność, współpraca
  • Osobista efektywność - samokontrola, pewność siebie, elastyczność, zaangażowanie
  • Pomoc i służenie ludziom - wyrozumiałość, orientacja na klienta
  • Kompetencje poznawcze - myślenie analityczne/ koncepcyjne, fachowość („Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości”)

Bibliografia

Autor: Katarzyna Michalczyk