Lider zespołu: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
|||
Linia 55: | Linia 55: | ||
* tworzenie procesów, które pozwalają ludziom realizować wspólnie elastyczne, ale uporządkowane projekty | * tworzenie procesów, które pozwalają ludziom realizować wspólnie elastyczne, ale uporządkowane projekty | ||
* zbudowanie systemu, w którym współpraca jest ceniona i nagradzana (K. Gadomska-Lila) | * zbudowanie systemu, w którym współpraca jest ceniona i nagradzana (K. Gadomska-Lila) | ||
==Lider a manager== | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== |
Wersja z 13:44, 26 lis 2022
Lider zespołu to osoba, która swoimi działaniami, wspiera oraz pomaga w rozwoju zespołu. Jego główną rolą jest przewodzenie zespołowi, pomoc w codziennych zadaniach oraz dbanie o zwiększenie umiejętności pracowników. Lider inspiruje również każdego do ciągłego doskonalenia.
Zgodnie z definicją Słownika Języka Polskiego lider to
- przywódca partii politycznej, związku zawodowego lub innych organizacji społecznych
- zawodnik lub zespół zawodników, który wysunął się na czoło wyścigu lub tabeli rozgrywek
- czołowy członek zespołu muzycznego, piszący teksty i muzykę do piosenek
- przedsiębiorstwo zajmujące czołowe miejsce w produkcji i sprzedaży wyrobów z danej dziedziny (SJP PWN)
Zadania i kompetencje lidera zespołu
...
Wyżej wymienione zadania i kompetencje lidera zespołu są istotne, ale nie należy zapominać o tyum żę zespół również wykonuje zadania pod czujnym okiem lidera zespołu. Każda jednostka jest odpowiedzialna za swoję część projektu, a każde potknięcia bądź nieodpowiedzialności efekty końcowe. Lider oraz zespół muszą wspólnie współpracować, aby osiągnąć cele i założone efekty.
Cechy lidera
Dobry lider to taki, który docenia i szanuje swoich współpracowników. Motywuje ich do efektywnej pracy oraz ma wszelkie predyspozycje do efektywnego zarządzania zespołem. Jako żródło sukcesu lidera wyznacza się zestaw cech, dzięki którym jest on w stanie pełnić swoją rolę lepiej:
- Asertywność
- Budowanie relacji
- Dobra organizacja
- Doświadczenie
- Empatia
- Entuzjazm
- Komunikacja
- Kreatywność
- Odpowiedzialność
- Otwartość
- Pokora
- Uczciwość
- Wiedza (W. Główienka)
"Lider, który posiada wszelkie kwalifikacje do zarządzania projektem, ale nie potrafi komunikować się z grupą nie osiągnie sukcesu" (P. Kopacka).
Zadania lidera zespołu w literaturze
Smith, Katzenbach (1993)
- podtrzymywanie znaczenia i aktualności celów oraz podejścia do działania
- budowanie zaangażowania i wzajemnego zaufania
- rozwijanie umiejętności członków zespołu, troska o różnorodność
- utrzymywanie kontaktów z otoczeniem zewnętrznym i eliminowanie przeszkód
- zapewnienie swobody działania
- wykonywanie realnej pracy (K. Gadomska-Lila)
Hackman (red.) (2002)
- tworzenie warunków do efektywnej pracy zespołu (jasne zadania i zasoby niezbędne do ich wykonania)
- tworzenie i utrzymanie zespołu jako jednostki organizacji osiągającej wyniki (dobór osób o odpowiednich umiejętnościach i potencjale, troska o różnorodność zespołu)
- wspieranie zespołu w drodze do sukcesu (coaching, mentoring) (K. Gadomska-Lila)
Gellert, Nowak (2008)
- moderowanie współpracy w zespole
- odpowiedzialność za osiągnięcie celu
- odpowiedzialność za „przedsiębiorczą” realizację projektu, poszukiwanie wraz z zespołem rozwiązań, w których jest najlepszy stosunek nakładu do korzyści
- zarządzanie realizacją konkretnego projektu (K. Gadomska-Lila)
Adler, Heckscher, Prusak (2012)
- zdefiniowanie wspólnego celu i wypracowanie go
- przestrzeganie etyki kontrybucji
- tworzenie procesów, które pozwalają ludziom realizować wspólnie elastyczne, ale uporządkowane projekty
- zbudowanie systemu, w którym współpraca jest ceniona i nagradzana (K. Gadomska-Lila)
Lider a manager
Bibliografia
- Gadomska-Lila K., (2017), Rola lidera w budowaniu potencjału zespołu do zmian
- Głowienka W. (2021), Rola lidera w zarządzaniu zasobami ludzkimi
- Kopacka P. (2015), Rola lidera w efektywnym zarządzaniu zespołem projektowym
- "Słownik języka polskiego PWN" (2022), Lider’
Autor: Katarzyna Michalczyk