Lider zespołu: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 8: | Linia 8: | ||
==Obowiązki lidera zespołu== | ==Obowiązki lidera zespołu== | ||
Kluczowe dla sprawnego funkcjonowania zespołu są zadania i kompetencje lidera zespołu: | |||
* planowanie działań zespołu | * planowanie działań zespołu | ||
* rozwiązywanie sporów między pracownikami | * rozwiązywanie sporów między pracownikami | ||
Linia 22: | Linia 23: | ||
==Cechy lidera== | ==Cechy lidera== | ||
Jako żródło sukcesu lidera wyznacza się zestaw cech, dzięki którym jest on w stanie pełnić swoją rolę lepiej: | Jako żródło sukcesu lidera wyznacza się zestaw cech, dzięki którym jest on w stanie pełnić swoją rolę lepiej: | ||
* Asertywność | * Asertywność | ||
* Budowanie relacji | * Budowanie relacji |
Wersja z 20:54, 23 lis 2022
Lider zespołu to osoba, która swoimi działaniami, wspiera oraz pomaga w rozwoju zespołu. Jego główną rolą jest przewodzenie zespołowi, pomoc w codziennych zadaniach oraz dbanie o zwiększenie umiejętności pracowników. Lider inspiruje również każdego do ciągłego doskonalenia.
Zgodnie z definicją Słownika Języka Polskiego lider to
- przywódca partii politycznej, związku zawodowego lub innych organizacji społecznych
- zawodnik lub zespół zawodników, który wysunął się na czoło wyścigu lub tabeli rozgrywek
- czołowy członek zespołu muzycznego, piszący teksty i muzykę do piosenek
- przedsiębiorstwo zajmujące czołowe miejsce w produkcji i sprzedaży wyrobów z danej dziedziny (SJP PWN)
Obowiązki lidera zespołu
Kluczowe dla sprawnego funkcjonowania zespołu są zadania i kompetencje lidera zespołu:
- planowanie działań zespołu
- rozwiązywanie sporów między pracownikami
- nadzór nad realizowaniem zadań członków zespołu
- motywowanie i wspieranie pracowników
- reprezentowanie zespołu przed innymi działami w strukturach przedsiębiorstwa
- prowadzenie regularnych spotkań 1 on 1 z wszystkimi członkami zespołu
- wyznaczanie celów dla całego zespołu
- rekrutacja nowych pracowników
- onboarding nowych pracowników
- monitorowanie wyników zespołu
- raportowanie do przełożonego (M. Rojewska)
Cechy lidera
Jako żródło sukcesu lidera wyznacza się zestaw cech, dzięki którym jest on w stanie pełnić swoją rolę lepiej:
- Asertywność
- Budowanie relacji
- Dobra organizacja
- Doświadczenie
- Empatia
- Entuzjazm
- Komunikacja
- Kreatywność
- Odpowiedzialność
- Otwartość
- Pokora
- Uczciwość
- Wiedza (W. Główienka)
Zadania i kompetencje lidera zespołu
xyz
Bibliografia
- „Słownik Języka Polskiego”, Lider’
- Głowienka W. (2021), Rola lidera w zarządzaniu zasobami ludzkimi
- Kopacka P., Rola lidera w efektywnym zarządzaniu zespołem projektowym
- Rafał-Łuniewska J., Myśleć jak lider. Być liderem.
- Rojewska M. (2022), Team Leader - jaką ma funkcję w zespole? Ile zarabia?
Autor: Katarzyna Michalczyk