Giełda pracy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 33: Linia 33:
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji oraz trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy (Dz.U. z 2014 r. poz. 667)
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji oraz trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy (Dz.U. z 2014 r. poz. 667)
{{a|Oliwia Durek}}
{{a|Oliwia Durek}}
[[Kategoria:Przedsiębiorczość]]

Wersja z 18:56, 20 kwi 2022

Giełda pracy, to przedsięwzięcie, które organizowane jest przez przedsiębiorstwo, ewentualnie organizację i ma na celu zainicjowanie okazji w kontekście spotkania osób, które poszukują pracy z przedsiębiorstwami (organizacjami) poszukującymi pracowników . Najczęściej organizatorami giełd pracy są :

  1. powiatowe urzędy pracy,
  2. agencje zatrudnienia,
  3. akademickie biura karier,
  4. różnorodne organizacje studenckie.

Giełdy pracy organizowane są najczęściej stacjonarnie. Popularne są również radiowe giełdy pracy, w których lokalne rozgłośnie radiowe udostępniają swój czas antenowy zarówno pracodawcom, jak i pracownikom. Z roku na rok wzrasta rola internetowych giełd pracy. Jest to niewątpliwie wygodna i potrzebna dla kandydatów opcja poszukiwania pracy (np. dla tych, którzy interesują się znalezieniem pracy w innej części Polski i jednocześnie nie są zmuszeni do wyjazdu w kontekście aktywnego udziału w organizowanej giełdzie pracy) . Podstawę prawną organizacji giełd pracy stanowią przede wszystkim:

  • Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ,
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 roku w sprawie szczegółowych warunków realizacji oraz trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy .

Korzyści z udziału w organizowanych giełdach pracy

Wymienić należy liczne korzyści z udziału w organizowanych giełdach pracy. Są to m.in. :

  1. możliwość nawiązania kontaktu z przedsiębiorstwami (organizacjami) operującymi zarówno na europejskim, jak i międzynarodowym rynku,
  2. możliwość porównania różnorodnych przedsiębiorstw (organizacji) przede wszystkim pod względem atrakcyjności oferowanej przez nich pracy,
  3. możliwość przeprowadzania osobistej rozmowy z potencjalnym pracodawcą (poznanie klimatu oraz kultury danej organizacji, szczegółów związanych z oferowaną pracą) – obserwowanie przedstawicieli przedsiębiorstw i tego w jakich słowach wypowiadają się oni o atmosferze pracy, ewentualnie wartościach określonej firmy, dają wiedzę, której nie sposób wywnioskować np. z zamieszczonego ogłoszenia w Internecie,
  4. możliwość złożenia osobistego aplikacji u wybranych przedstawicieli firm (organizacji),
  5. możliwość oceny, jak wyglądają aktualne, rynkowe realia – daje to sposobność odpowiedniej weryfikacji, czy np. obrany kierunek kariery zawodowej jest słuszny,
  6. możliwość szybkiej oceny, które z przedsiębiorstw, organizacji będzie odpowiadało naszym dążeniom w kontekście rozwoju kariery zawodowej,
  7. możliwość zgromadzenia w wyniku uczestnictwa w giełdzie pracy, w jednocześnie w stosunkowo krótkim czasie, dużej bazy danych potencjalnych pracodawców.

Wymienić należy również korzyści giełd pracy związane z bezpośrednim kontaktem pracodawcy z potencjalnym pracownikiem. Niewątpliwie, giełda pracy to szansa na zapełnienie ewentualnych wakatów. Na organizowanej giełdzie można wstępnie porozmawiać z potencjalnymi kandydatami, a wybranych zaprosić na następny etap rekrutacji. Stoisko zorganizowane na giełdzie pracy, to do dobra forma reklamy. Udział pracodawcy w giełdzie pracy umożliwia również budowanie wizerunku określonej firmy (organizacji) jako dobrego miejsca pracy . Podsumowując podkreślić należy, że rekrutacja oraz wdrażanie nowych osób do pracy to niewątpliwie proces kosztowny, bywa, że długotrwały. Dlatego też uczestnictwa w giełdach pracy i pozyskiwanie w ten sposób najlepszych kandydatów do pracy jest opłacalne.

Bibliografia

Literatura: Polczyk M., (2007) Jak i gdzie skutecznie szukać pracy? Biblioteka Gazety Wyborczej, nr 2 Gębarowski M., (2010) Współczesne targi: Skuteczne narzędzie komunikacji marketingowej, Regan Press https://www.praca.pl/poradniki/rynek-pracy/gielda-pracy-co-to-jest,korzysci-dla-pracodawcy-i-pracownika_pr-2395.html https://psz.praca.gov.pl/dla-bezrobotnych-i-poszukujacych-pracy/posrednictwo-pracy/gielda-pracy Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 690). Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji oraz trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy (Dz.U. z 2014 r. poz. 667)

Autor: Oliwia Durek