Total Quality Control: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 20: | Linia 20: | ||
==TQC a TQM - rozróżnienie terminologii== | ==TQC a TQM - rozróżnienie terminologii== | ||
'''Total Quality Control''' tłumaczyć z języka angielskiego należy jako totalną kontrolę jakości. '''Total Quality Management''' oznacza natomiast kompleksowe zarządzanie jakością. Niejednokrotnie koncepcje TQC i TQM były ze sobą błędnie utożsamiane. Najpewniej wynika to z faktu, iż obie upatrują się odpowiedzialności za jakość produktu bądź usługi we wszystkich częściach składowych przedsiębiorstwa. Literatura przedmiotu wskazuje, że koncepcja TQM została stworzona na podstawie TQC, jednakże wykazuje pewne różnice i szerzej omawia kwestię zarządzania jakością | '''Total Quality Control''' tłumaczyć z języka angielskiego należy jako totalną kontrolę jakości. '''Total Quality Management''' oznacza natomiast kompleksowe zarządzanie jakością. Niejednokrotnie koncepcje TQC i TQM były ze sobą błędnie utożsamiane. Najpewniej wynika to z faktu, iż obie upatrują się odpowiedzialności za jakość produktu bądź usługi we wszystkich częściach składowych przedsiębiorstwa. Literatura przedmiotu wskazuje, że koncepcja TQM została stworzona na podstawie TQC, jednakże wykazuje pewne różnice i szerzej omawia kwestię zarządzania jakością (Parkes A. 2016, s. 250). | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== |
Wersja z 19:45, 19 kwi 2022
Koncepcja Total Quality Control (TQC) została opracowana w XX w. przez A.V. Feigenbauma - amerykańskiego biznesmena i eksperta z dziedziny kontroli jakości - w wyniku przekształcenia modelu wartości dodanej M. Portera (Obora H. 2011, s. 126).
Koncepcja TQC tłumaczona jest jako totalna kontrola jakości (Parkes A. 2016, s. 250). Angielskie “total” oznacza kompleksowość i akcentuje, że zagadnienie dotyczy wszystkich pracowników niezależnie od zajmowanej pozycji w organizacji. Słowo “quality” to jakość która jest nadrzędnym celem koncepcji. “Control” dotyczy natomiast kontroli procesu (Wysocki S. 2014, s. 81). Zgodnie z założeniami TQC, głównym celem przedsiębiorstwa powinny być działania nastawione na unikanie błędów aniżeli ich korygowanie. Feigenbaum dostrzegł bowiem, że standardowe czynności korygujące nie kreują wartości dodanej dla konsumentów. W związku z tym założeniem, każda komórka przedsiębiorstwa odpowiedzialna jest za jakość dostarczanych produktów (Obora H. 2011 s. 126).
Do fundamentalnych zasad TQC można zaliczyć: kontrolowanie procesów, utrzymywanie jakości, wyłączenie linii produkcyjnej gdy wykryty zostanie jakiś problem, współodpowiedzialność wszystkich pracowników za jakość oraz nieustanne doskonalenie procesów (Parkes A. 2016, s. 251-253).
Obszary działań TQC
TQC wyróżnia pięć obszarów działania (Bloch K. 2006, s. 18):
- Projektowanie strategii przedsiębiorstwa; której nadrzędnym celem jest wysoka, zaspokajająca oczekiwania klientów jakość produktów.
- Tworzenie strategii akcentującej znaczenie parametrów technicznych i marketingu w odpowiedzi na popyt klientów.
- Budowanie poczucia odpowiedzialności zbiorowej za jakość produktów wśród wszystkich pracowników organizacji oraz tworzenie odpowiednich zakresów obowiązków.
- Przestrzeganie procedur postępowania i sposobów wyjaśniania zdarzeń.
- Motywowanie zasobów ludzkich ukierunkowane na wysoką realizację wyników jakościowych organizacji.
Podłoże problemów z jakością
W koncepcji TQC, źródła problemów związanych z jakością produktów wynikają głównie z nieprawidłowego zarządzania. Najczęściej dotyczą one fazy przedprodukcyjnej i są wynikiem wadliwości obszaru (Obora H. 2011 s. 126):
- marketingu,
- projektowania produktu,
- technologii wytwarzania.
TQC a TQM - rozróżnienie terminologii
Total Quality Control tłumaczyć z języka angielskiego należy jako totalną kontrolę jakości. Total Quality Management oznacza natomiast kompleksowe zarządzanie jakością. Niejednokrotnie koncepcje TQC i TQM były ze sobą błędnie utożsamiane. Najpewniej wynika to z faktu, iż obie upatrują się odpowiedzialności za jakość produktu bądź usługi we wszystkich częściach składowych przedsiębiorstwa. Literatura przedmiotu wskazuje, że koncepcja TQM została stworzona na podstawie TQC, jednakże wykazuje pewne różnice i szerzej omawia kwestię zarządzania jakością (Parkes A. 2016, s. 250).
Bibliografia
- Bloch K. (2006), Rozwój koncepcji zarządzania jakością - od rewolucji przemysłowej do globalizacji, “Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Społecznej w Ostrołęce" nr 3.
- Lis M. (2013), Innowacyjna koncepcja ciągłego doskonalenia zarządzania na przykładzie przedsiębiorstwa motoryzacyjnego, "Journal of Modern Science" nr 1.
- Obora H. (2011), Geneza i rozwój koncepcji kompleksowego zarządzania jakością TQM, "Nauki o Zarządzaniu = Management Sciences" nr 8.
- Parkes A. (2016), TQC a wybrane narzędzia Lean Management, “Przedsiębiorczość i Zarządzanie” Wydawnictwo SAN t. 17.
- Wysocki S. (2014), Japońska filozofia myślenia i działania, której istotę stanowi doskonalenie, "Nauki o Zarządzaniu = Management Sciences" nr 3 (20).
Autor: Martyna Jędrysek