Total Quality Control: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 7: | Linia 7: | ||
==Obszary działań TQC== | ==Obszary działań TQC== | ||
TQC wyróżnia pięć obszarów działania (Bloch K. 2006, s. 18): | TQC wyróżnia pięć obszarów działania (Bloch K. 2006, s. 18): | ||
Projektowanie strategii przedsiębiorstwa; której nadrzędnym celem jest wysoka, zaspokajająca oczekiwania klientów jakość produktów. | 1. Projektowanie strategii przedsiębiorstwa; której nadrzędnym celem jest wysoka, zaspokajająca oczekiwania klientów jakość produktów. | ||
Tworzenie strategii akcentującej znaczenie parametrów technicznych i marketingu w odpowiedzi na popyt klientów. | 2. Tworzenie strategii akcentującej znaczenie parametrów technicznych i marketingu w odpowiedzi na popyt klientów. | ||
Budowanie poczucia odpowiedzialności zbiorowej za jakość produktów wśród wszystkich pracowników organizacji oraz tworzenie odpowiednich zakresów obowiązków. | 3. Budowanie poczucia odpowiedzialności zbiorowej za jakość produktów wśród wszystkich pracowników organizacji oraz tworzenie odpowiednich zakresów obowiązków. | ||
Przestrzeganie procedur postępowania i sposobów wyjaśniania zdarzeń. | 4. Przestrzeganie procedur postępowania i sposobów wyjaśniania zdarzeń. | ||
Motywowanie zasobów ludzkich ukierunkowane na wysoką realizację wyników jakościowych organizacji. | 5. Motywowanie zasobów ludzkich ukierunkowane na wysoką realizację wyników jakościowych organizacji. | ||
==Podłoże problemów z jakością== | ==Podłoże problemów z jakością== |
Wersja z 19:20, 19 kwi 2022
Koncepcja Total Quality Control (TQC) została opracowana w XX w. przez A.V. Feigenbauma - amerykańskiego biznesmena i eksperta z dziedziny kontroli jakości - w wyniku przekształcenia modelu wartości dodanej M. Portera (Obora H. 2011, s. 126).
Koncepcja TQC tłumaczona jest jako totalna kontrola jakości (Parkes A. 2016, s. 250). Angielskie “total” oznacza kompleksowość i akcentuje, że zagadnienie dotyczy wszystkich pracowników niezależnie od zajmowanej pozycji w organizacji. Słowo “quality” to jakość która jest nadrzędnym celem koncepcji. “Control” dotyczy natomiast kontroli procesu (Wysocki S. 2014, s. 81). Zgodnie z założeniami TQC, głównym celem przedsiębiorstwa powinny być działania nastawione na unikanie błędów aniżeli ich korygowanie. Feigenbaum dostrzegł bowiem, że standardowe czynności korygujące nie kreują wartości dodanej dla konsumentów. W związku z tym założeniem, każda komórka przedsiębiorstwa odpowiedzialna jest za jakość dostarczanych produktów (Obora H. 2011 s. 126).
Do fundamentalnych zasad TQC można zaliczyć: kontrolowanie procesów, utrzymywanie jakości, wyłączenie linii produkcyjnej gdy wykryty zostanie jakiś problem, współodpowiedzialność wszystkich pracowników za jakość oraz nieustanne doskonalenie procesów (Parkes A. 2016, s. 251-253).
Obszary działań TQC
TQC wyróżnia pięć obszarów działania (Bloch K. 2006, s. 18): 1. Projektowanie strategii przedsiębiorstwa; której nadrzędnym celem jest wysoka, zaspokajająca oczekiwania klientów jakość produktów. 2. Tworzenie strategii akcentującej znaczenie parametrów technicznych i marketingu w odpowiedzi na popyt klientów. 3. Budowanie poczucia odpowiedzialności zbiorowej za jakość produktów wśród wszystkich pracowników organizacji oraz tworzenie odpowiednich zakresów obowiązków. 4. Przestrzeganie procedur postępowania i sposobów wyjaśniania zdarzeń. 5. Motywowanie zasobów ludzkich ukierunkowane na wysoką realizację wyników jakościowych organizacji.
Podłoże problemów z jakością
W koncepcji TQC, źródła problemów związanych z jakością produktów wynikają głównie z nieprawidłowego zarządzania. Najczęściej są one wynikiem wadliwości obszaru:
- marketingu,
- projektowania produktu,
- technologii wytwarzania,
i dotyczą fazy przedprodukcyjnej (Obora H. 2011 s. 126).
TQC a TQM - rozróżnienie terminologii
Total Quality Control tłumaczyć z języka angielskiego należy jako totalną kontrolę jakości. Total Quality Management oznacza natomiast kompleksowe zarządzanie jakością. Niejednokrotnie koncepcje TQC i TQM były ze sobą błędnie utożsamiane. Najpewniej wynika to z faktu, iż obie upatrują się odpowiedzialności za jakość produktu bądź usługi we wszystkich częściach składowych przedsiębiorstwa. Literatura przedmiotu wskazuje, że koncepcja TQM została stworzona na podstawie TQC, jednakże wykazuje pewne różnice i szerzej omawia kwestię zarządzania jakością. (Parkes A. 2016, s. 250).
Bibliografia
Autor: Martyna Jędrysek