Zwalnianie pracowników: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
'''Często zadawane pytania<ref>(50Minutes.com, 2017, s. 2-20)</ref>:''' | '''Często zadawane pytania<ref>(50Minutes.com, 2017, s. 2-20)</ref>:''' | ||
# Kiedy mam powiedzieć pracownikowi, że planuję go zwolnić? | |||
# Jakie kroki powinienem wykonać zwalniając pracownika? | |||
# Jaki ton powinienem przyjąć, aby kogoś uprzejmie odprawić? | |||
# Co tak naprawdę tracimy, gdy zostajemy zwolnieni? | |||
# Jak mogę się podnieść na duchu i zmienić swoje zwolnienie w nowy początek? | |||
# Jak powinienem zareagować na niesłuszne zwolnienie? | |||
# Jak mam porozmawiać o moim zwolnieniu podczas rozmowy kwalifikacyjnej? | |||
==Jakie są prawne konsekwencje zwolnień?== | ==Jakie są prawne konsekwencje zwolnień?== |
Wersja z 21:07, 3 kwi 2022
Zwalnianie pracowników — proces polegający na rozwiązaniu współpracy między pracownikiem a pracodawcą.
We współczesnym świecie biznesu, w którym firmy muszą nieustannie ewoluować, aby radzić sobie z kryzysami gospodarczymi, innowacjami technologicznymi i zwiększoną konkurencją, bezpieczeństwo pracy nie jest gwarantem, a zwolnienia są niestety coraz powszechniejsze. Nieostrożne prowadzenie tego procesu może mieć poważne konsekwencje zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika takie jak pogorszenie atmosfery i stosunków pracy w firmie oraz depresję ze strony osoby, która została zwolniona[1].
Przygotowanie do zwolnienia
Rolą menadżera jest przygotowanie pracowników poprzez poinformowanie ich z wyprzedzeniem, gdy na horyzoncie pojawią się możliwe zwolnienia.
- Jeśli zwolnienia są spowodowane przyczynami ekonomicznymi, warto zorganizować spotkanie informacyjne na temat aktualnej sytuacji firmy, aby uświadomić pracownikom ryzyko. Należy jednak unikać tworzenia atmosfery strachu w firmie, ponieważ spowoduje to napięcia i rywalizację w zespołach. Należy zachować szczerość wobec pracowników, pokazując i wyjaśniając im, że kierownictwo zrobi wszystko, co w swojej mocy, aby utrzymać pracę. Spotkania te powinny również zachęcić ich do podjęcia działań i dołożenia wszelkich starań, aby spróbować poprawić sytuację.
- Jeśli zwolnienie nastąpiło z powodów osobistych, warto skorzystać z sesji informacji zwrotnych lub oceny wydajności, aby ostrzec pracownika, że nie zapewnia on oczekiwanych rezultatów lub że kierownictwo jest niezadowolone z pracy pracownika. To spotkanie uświadomi problem i da szansę na naprawienie sytuacji oraz utrzymanie pracy. Jeśli po tym ostrzeżeniu sytuacja się nie poprawi, pracownicy będą już wiedzieć, czego się spodziewać[2].
Radzenie sobie ze zwolnieniem
Problem: Jako pracodawca, jak można zwolnić pracownika z szacunkiem i bez łamania prawa pracy? Jako pracownik, jak można zaakceptować i poradzić sobie ze zwolnieniem?
Zastosowania: Kiedy zarówno kierownik, jak i pracownik są w stanie zareagować konstruktywnie, będą mogli zakończyć swoją relację na najlepszych możliwych warunkach.
Kontekst zawodowy: zarządzanie, zarządzanie zasobami ludzkimi, zarządzanie konfliktami, relacje zawodowe.
Często zadawane pytania[3]:
- Kiedy mam powiedzieć pracownikowi, że planuję go zwolnić?
- Jakie kroki powinienem wykonać zwalniając pracownika?
- Jaki ton powinienem przyjąć, aby kogoś uprzejmie odprawić?
- Co tak naprawdę tracimy, gdy zostajemy zwolnieni?
- Jak mogę się podnieść na duchu i zmienić swoje zwolnienie w nowy początek?
- Jak powinienem zareagować na niesłuszne zwolnienie?
- Jak mam porozmawiać o moim zwolnieniu podczas rozmowy kwalifikacyjnej?
Jakie są prawne konsekwencje zwolnień?
Zwolnienia mogą mieć miejsce w każdej organizacji i w każdej branży. Jednak przepisy dotyczące zwolnień różnią się znacznie na arenie międzynarodowej. Przepisy i zasady firmy dotyczące zwolnień są złożone. Różne formy statusu pracownika – takie jak zwolniony kontra niezwolniony lub związek kontra brak związku – zwiększają tę złożoność. Ogólna świadomość tych implikacji może pomóc we właściwym procesie zwalniania pracowników.
Kierownictwo powinno zawsze dokładnie przestrzegać zasad swojej firmy dotyczących zwolnień i zasięgać porady prawnej od wewnętrznego lub zewnętrznego radcy prawnego. Niedbałe postępowanie w sprawie zwolnienia może skutkować pozwem o bezprawne zwolnienie z pracy, więc należy pozwolić, aby dział prawny firmy poprowadził kierownika przez każdy etap[4].
Możliwe przyczyny zwolnienia
Pracownik zobligowany jest do przestrzegania wyznaczonych przez firmę zasad jak również przyjętych norm społecznych. W momencie kiedy pracownik nie przestrzega regulaminu przedsiębiorstwa, ponosi odpowiednie konsekwencje.
Najczęstsze powody zwolnienia pracownika to[5]:
- zwolnienie z pracy za wykroczenie: nieobecność i spanie w pracy,
- zwolnienie za wykroczenie: niesubordynacja,
- zwolnienie z pracy za wykroczenie: molestowanie seksualne,
- zakończenie okresu próbnego,
- słaba wydajność,
- redukcja działu,
- ograniczenie liczby pracowników,
- zwolnienie za porozumieniem stron.
Przypisy
Bibliografia
- 50Minutes.com, (2017), Dealing with Dismissal: Practical advice for employers and employees, 50Minutes.com, s. 2-20,
- Harvard Business School Press, Harvard Business School Publishing Corporation, (2007), Dismissing an Employee: Expert Solutions to Everyday Challenges, Harvard Business School Press, s. 9,
- Teng L. S., Dar O. L., (2018), Employee Dismissal: Practical Solutions for Employers, Partridge Publishing Singapore, s. 2-89.