Randomizacja: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 15: | Linia 15: | ||
# zapobiega niebezpieczeństwu związanemu z wyborami opartymi na osobistej ocenie; | # zapobiega niebezpieczeństwu związanemu z wyborami opartymi na osobistej ocenie; | ||
# przy losowym rozkładzie metod leczenia najsurowszy krytyk nie może powiedzieć, że grupy pacjentów były leczone inaczej ze względu na nasze preferencje. | # przy losowym rozkładzie metod leczenia najsurowszy krytyk nie może powiedzieć, że grupy pacjentów były leczone inaczej ze względu na nasze preferencje. | ||
W randomizację pacjentów do różnych interwencji zaangażowane są dwa procesy<ref>Jakub Kuś, Katarzyna Stefańska, Alicja Bukowska [https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/8820/Kus_Metodologia_badan_psychologicznych_prowadzonych_w_przestrzeni_Internetu.pdf?sequence=1&isAllowed=y Metodologia badań psychologicznych prowadzonych w przestrzeni Internetu ], SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny, Wrocław</ref>: | W randomizację pacjentów do różnych interwencji zaangażowane są dwa procesy<ref>Jakub Kuś, Katarzyna Stefańska, Alicja Bukowska [https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/8820/Kus_Metodologia_badan_psychologicznych_prowadzonych_w_przestrzeni_Internetu.pdf?sequence=1&isAllowed=y Metodologia badań psychologicznych prowadzonych w przestrzeni Internetu ], SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny, Wrocław</ref>: |
Wersja z 08:13, 22 mar 2022
Randomizacja to rodzaj eksperymentu naukowego (często medycznego), którego celem jest ograniczenie pewnych źródeł błędów systematycznych w testowaniu skuteczności nowych metod leczenia. Osiąga się to poprzez losowe przydzielenie uczestników do dwóch lub więcej grup o różnych postawach, a następnie porównanie ich wyników. Jedna grupa - eksperymentalna - ocenia interwencję, podczas gdy w drugiej grupie - zwykle nazywanej kontrolną - stosuje się zasadniczą różnicę, np. brak interwencji lub stosowanie placebo. Grupy są badane w ramach projektu badawczego, aby sprawdzić, jak skuteczna była interwencja eksperymentalna. Skuteczność leczenia jest oceniana w porównaniu z grupą kontrolną[1].
Istnieje kilka rodzajów projektów badań klinicznych. Można je podzielić na następujące kategorie[2]:
- W zależności od metody zastosowanej do przydzielenia uczestników do grupy leczonej i kontrolnej (badania nierandomizowane i randomizowane);
- W zależności od tego, czy uczestnicy lub badacze (lub obaj) wiedzą, do której grupy są przydzieleni (badania proste lub z podwójnie ślepą próbą);
- W zależności od postrzeganego stopnia różnicy między grupą leczoną a kontrolną (badania mające na celu potwierdzenie większej lub mniejszej skuteczności).
Przydzielanie uczestników badania klinicznego do różnych grup leczenia (np. grup otrzymujących lek badany lub placebo) odbywa się zwykle w drodze randomizacji. Jest to ważny element randomizowanego badania kontrolowanego[3]. Dzięki procesowi randomizacji każdy uczestnik badania klinicznego ma równe szanse na przydzielenie do jednej z grup leczenia. Jest to ważny sposób na zmniejszenie ryzyka błędu systematycznego w wynikach badań. Randomizacja w przydziale uczestników do grup zmniejsza systematyczny błąd selekcji i tendencyjność przydziału poprzez zrównoważenie zarówno znanych, jak i nieznanych czynników nadmiarowych (predykcyjnych) w przydziale do leczenia [4].
Cele randomizacji
Randomizacja ma trzy cele[5]:
- zapewnia, że nasze preferencje nie mają wpływu na tworzenie grup stosujących różne metody leczenia;
- zapobiega niebezpieczeństwu związanemu z wyborami opartymi na osobistej ocenie;
- przy losowym rozkładzie metod leczenia najsurowszy krytyk nie może powiedzieć, że grupy pacjentów były leczone inaczej ze względu na nasze preferencje.
W randomizację pacjentów do różnych interwencji zaangażowane są dwa procesy[6]:
- wybór procedury randomizacji w celu wygenerowania nieprzewidywalnej sekwencji rozkładów. Może to być zwykły losowy przydział pacjentów do jednej z grup z równym prawdopodobieństwem, może być „ograniczony" lub „adaptacyjny".
- ukrywanie rozkładu (bardziej praktyczne zagadnienie), które odnosi się do ścisłych środków ostrożności podejmowanych w celu zapewnienia, że rozkład grupowy pacjentów nie zostanie ujawniony przed ich ostatecznym przydzieleniem do poszczególnych grup. Nielosowe „systematyczne" metody przydziału do grup, takie jak naprzemienne włączanie uczestników do jednej i drugiej grupy, mogą stwarzać „nieograniczone możliwości manipulacji" i prowadzić do naruszenia zasady zatajenia przydziału .
Przypisy
- ↑ Marcin Waligóra Sprawiedliwość, efektywność i metodologia w badaniach klinicznych, Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum, Kraków
- ↑ P. Fotowicz, Metoda randomizacji oddziaływania systematycznego i jej praktyczne zastosowanie, „Pomiary Automatyka Kontrola” 11/2011, 1293–1294
- ↑ Rafał Jaeschke, Marcin Siwek, Jan Brożek, Paweł Brudkiewicz Badania z randomizacją w psychiatrii, Psychiatria Polska, Kraków
- ↑ Marcin Waligóra Sprawiedliwość, efektywność i metodologia w badaniach klinicznych, Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum, Kraków
- ↑ Jakub Kuś, Katarzyna Stefańska, Alicja Bukowska Metodologia badań psychologicznych prowadzonych w przestrzeni Internetu , SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny, Wrocław
- ↑ Jakub Kuś, Katarzyna Stefańska, Alicja Bukowska Metodologia badań psychologicznych prowadzonych w przestrzeni Internetu , SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny, Wrocław
Bibliografia
- Bukowska A., Kuś J., Stefańska K., (2015) Metodologia badań psychologicznych prowadzonych w przestrzeni Internetu , SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny, Wrocław
- Brożek J., Brudkiewicz P., Jaeschke R., Siwek M. (2012)Badania z randomizacją w psychiatrii, Psychiatria Polska, Kraków
- Fotowicz P., Metoda randomizacji oddziaływania systematycznego i jej praktyczne zastosowanie, „Pomiary Automatyka Kontrola” 11/2011, 1293–1294
- Waligóra M. (2016) Sprawiedliwość, efektywność i metodologia w badaniach klinicznych, Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum, Kraków
Autor: Joanna Żak