Metoda gordona: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 8: Linia 8:
Pierwszy poziom tej metody ukierunkowuje nas na lepsze identyfikowanie potrzeb innych ludzi poprzez weryfikowanie ich postepowania, zamiast oceniania kogoś powierzchownie. Spojrzenia z  innej perspektywy pozwala zrozumieć zachowanie drugiego człowiek. W konsekwencji dochodzimy do wniosku, że naganne zachowanie może być np. wynikiem braku umiejętności wyrażania własnych potrzeb i uczuć.  Niekiedy ,,''złe zachowanie'' ‘’ jest sposobem na zwrócenie uwagi i proszeniem o pomoc<ref>''https://gordon.edu.pl/model_gordona''</ref>.
Pierwszy poziom tej metody ukierunkowuje nas na lepsze identyfikowanie potrzeb innych ludzi poprzez weryfikowanie ich postepowania, zamiast oceniania kogoś powierzchownie. Spojrzenia z  innej perspektywy pozwala zrozumieć zachowanie drugiego człowiek. W konsekwencji dochodzimy do wniosku, że naganne zachowanie może być np. wynikiem braku umiejętności wyrażania własnych potrzeb i uczuć.  Niekiedy ,,''złe zachowanie'' ‘’ jest sposobem na zwrócenie uwagi i proszeniem o pomoc<ref>''https://gordon.edu.pl/model_gordona''</ref>.


Drugi poziom metody Gordona  koncentruje się na słuchaniu w taki sposób, aby móc własnymi słowami przedstawić to co usłyszeliśmy. Taka forma słuchania pomaga poradzić sobie z problemami. Ważne jest posiadanie umiejętności słuchania i wiedzy jak to osiągnąć<ref>''https://gordon.edu.pl/model_gordona''</ref>.. Aktywne słuchanie cechuje się:
Drugi poziom metody Gordona  koncentruje się na słuchaniu w taki sposób, aby móc własnymi słowami przedstawić to co usłyszeliśmy. Taka forma słuchania pomaga poradzić sobie z problemami. Ważne jest posiadanie umiejętności słuchania i wiedzy jak to osiągnąć<ref>''https://gordon.edu.pl/model_gordona''</ref>. Aktywne słuchanie cechuje się:
* koncentrowaniem uwagi  
* koncentrowaniem uwagi  
* utrzymywaniem kontaktu wzrokowego
* utrzymywaniem kontaktu wzrokowego
Linia 17: Linia 17:
* Pozycja na liście punktowanej
* Pozycja na liście punktowanej


Trzeci poziom skupia się na wyrażaniu wprost własnych myśli, poglądów, wartości i przekonań, kiedy jest to odpowiednie, ,,językiem ja ‘. Taki sposób postępowania uczy asertywności, dzięki której budowanie relacji staje się łatwiejsze, a w momencie konfrontacji skłonić innych by zmienili nieakceptowalne zachowanie<ref>''https://gordon.edu.pl/model_gordon''</ref>.
Trzeci poziom skupia się na wyrażaniu wprost własnych myśli, poglądów, wartości i przekonań, kiedy jest to odpowiednie, ,,językiem ja ‘. Taki sposób postępowania uczy asertywności, dzięki której budowanie relacji staje się łatwiejsze, a w momencie konfrontacji skłonić innych by zmienili nieakceptowalne zachowanie<ref>''https://gordon.edu.pl/model_gordon'',2021</ref>.


Czwarty poziom przekazuje wiedze na temat identyfikowania i definiowania konfliktu. Posiadanie takiego rozpoznania pomaga odnaleźć drogę do rozwiązania satysfakcjonującego dla obu stron. Na skutek tego zwracamy uwagę nie tylko na rozwiązanie, lecz również na potrzeby członków konfliktu<ref>''https://gordon.edu.pl/model_gordona''</ref>.
Czwarty poziom przekazuje wiedze na temat identyfikowania i definiowania konfliktu. Posiadanie takiego rozpoznania pomaga odnaleźć drogę do rozwiązania satysfakcjonującego dla obu stron. Na skutek tego zwracamy uwagę nie tylko na rozwiązanie, lecz również na potrzeby członków konfliktu<ref>''https://gordon.edu.pl/model_gordona'',2021</ref>.


Skuteczność tej metody zależy od zrozumienia istotnych założeń procesu wychowania:
Skuteczność tej metody zależy od zrozumienia istotnych założeń procesu wychowania:
Linia 42: Linia 42:
[[Kategoria: Metody i techniki]]
[[Kategoria: Metody i techniki]]
{{a|Róża Kaczor}}
{{a|Róża Kaczor}}
216033

Wersja z 17:20, 11 maj 2021

Metoda Gordona - opracowany przez Thomasa Gordona sposób komunikowania się z dzieckiem i innymi osobami, jak również modelowanie relacji i rozwiązywanie sporów niekonfliktowo. Narzędzie komunikacyjne odrzucające władze jako możliwość wpływania na dziecko, zamieniając ja na głębokie porozumienie.

„Wzrastanie i rozwój ucznia” to cele, pod którymi podpisują się obiema rękami wszyscy nauczyciele. Jednak metody nauczania prowadzą w rezultacie do tego, że uczniowie czują się beznadziejnie zależni, niedojrzali, dziecinni. Zamiast popierać rozwój odpowiedzialności nauczyciele stosują dyktat i kontrolę. Zamiast umacniać samodzielność, szkoły zwiększają zależność uczniów od nauczycieli, określając, czego, jak i kiedy powinni się uczyć, a także oczywiście zalecając, że powinni się uczyć bardzo dobrze[1].

Metoda zakłada, że powodzenie w długim i złożonym procesie wychowania umożliwia zaangażowanie rodziców i wychowawców we wspólne działania oparte na dobru dziecka. Metoda Gordona skłania do zmiany postawy dotyczącej porozumiewania się z innymi. Myślenia nie tylko w wariancie ja - ty lecz również my, zmieniając nasze podejście do komunikacji.

Pierwszy poziom tej metody ukierunkowuje nas na lepsze identyfikowanie potrzeb innych ludzi poprzez weryfikowanie ich postepowania, zamiast oceniania kogoś powierzchownie. Spojrzenia z innej perspektywy pozwala zrozumieć zachowanie drugiego człowiek. W konsekwencji dochodzimy do wniosku, że naganne zachowanie może być np. wynikiem braku umiejętności wyrażania własnych potrzeb i uczuć. Niekiedy ,,złe zachowanie ‘’ jest sposobem na zwrócenie uwagi i proszeniem o pomoc[2].

Drugi poziom metody Gordona koncentruje się na słuchaniu w taki sposób, aby móc własnymi słowami przedstawić to co usłyszeliśmy. Taka forma słuchania pomaga poradzić sobie z problemami. Ważne jest posiadanie umiejętności słuchania i wiedzy jak to osiągnąć[3]. Aktywne słuchanie cechuje się:

  • koncentrowaniem uwagi
  • utrzymywaniem kontaktu wzrokowego
  • byciem otwartym na inny punkt widzenia
  • powściągliwość w wyrażaniu swojego zdania
  • empatyczności
  • umiejętności zadawania pytań
  • Pozycja na liście punktowanej

Trzeci poziom skupia się na wyrażaniu wprost własnych myśli, poglądów, wartości i przekonań, kiedy jest to odpowiednie, ,,językiem ja ‘. Taki sposób postępowania uczy asertywności, dzięki której budowanie relacji staje się łatwiejsze, a w momencie konfrontacji skłonić innych by zmienili nieakceptowalne zachowanie[4].

Czwarty poziom przekazuje wiedze na temat identyfikowania i definiowania konfliktu. Posiadanie takiego rozpoznania pomaga odnaleźć drogę do rozwiązania satysfakcjonującego dla obu stron. Na skutek tego zwracamy uwagę nie tylko na rozwiązanie, lecz również na potrzeby członków konfliktu[5].

Skuteczność tej metody zależy od zrozumienia istotnych założeń procesu wychowania:

  • podopiecznego powinno się traktować jak partnera w komunikacji. Błędem jest częste zachowanie rodziców, którzy patrzą na swoje dziecko jak na kogoś nadzwyczajnego. Ograniczając komunikacje z dzieckiem do sztucznej, zamkniętej i ograniczonej, nierzadko jednostronnej.
  • zachowanie dziecka ukształtowane się w czasie kontaktów z rodzicami i wychowawcami z uwzględnienie wszystkiego co wnoszą te relacje.
  • dorośli musza opanować podstawowe reguły komunikacji między ludzkiej.

Metoda Gordona pozwala przygotować dziecko do wprowadzenia w dorosłe życie. Uczy wspierania w podejmowaniu własnych decyzji i braniu za nie odpowiedzialności. Stosowanie tej metody powinno się wprowadzić od najmłodszych lat, aby jak najwcześniej zaczęło dostrzegać uczucia i zachowanie osób w swoim otoczeniu. Pozwala wychować go na samodzielną jednostkę, gotową zmierzyć się z problemami życia codziennego i bezkonfliktowego rozwiązywania sporów.

''Owocne nauczanie zależy od wielu czynników, ale jeden jest najważniejszy – w jakim stopniu nauczycielowi uda się nawiązać z uczniem szczególny stosunek – coś w rodzaju łączności, więzi czy pomostu, jest to umiejętność nawiązania kontaktu[6].

Przypisy

  1. Gordon T., Wychowanie bez porażek w praktyce, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1994
  2. https://gordon.edu.pl/model_gordona
  3. https://gordon.edu.pl/model_gordona
  4. https://gordon.edu.pl/model_gordon,2021
  5. https://gordon.edu.pl/model_gordona,2021
  6. Gordon T., Wychowanie bez porażek w praktyce, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1994

Bibliografia

Autor: Róża Kaczor