Metodyka XPrince: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
XPrince (Extreme Programming in Controlled Environments) jest jedną ze [[Adaptacyjne zarządzanie projektami|zwinnych metodyk]] wytwarzania oprogramowania, której celem jest wyważenie między zwinnością i dyscypliną.<ref>M. W. Mastalerz, ''Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Informatica'', 2015, str.81 </ref> Bazuje na trzech innych metodykach takich jak [[Metodyka Extreme Programming|Extreme Programming]] (XP), [[Metodyka PRINCE II|PRINCE2]] oraz Rational Unified Process (RUP). Jest ona metodyką zwinną, zawierającą jednak elementy kontroli przedsięwzięcia (w aspektach jakości, ryzyka, pracy) oraz niezbędny poziom wymaganej dokumentacji (z wykorzystaniem niektórych diagramów UML).<ref>M. Miłosz, M. Borys, M.Plechawska-Wójcik, ''Współczesne technologie informatyczne. Metodyki zwinne wytwarzania oprogramowania'', Politechnika Lubelska 2011, str. 19</ref> Podobnie jak w metodyce PRINCE2 w XPrince do kontroli projektu dochodzi na różnych poziomach. | XPrince (Extreme Programming in Controlled Environments) jest jedną ze [[Adaptacyjne zarządzanie projektami|zwinnych metodyk]] wytwarzania oprogramowania, której celem jest wyważenie między zwinnością i dyscypliną.<ref>M. W. Mastalerz, ''Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Informatica'', 2015, str.81 </ref> Bazuje na trzech innych metodykach takich jak [[Metodyka Extreme Programming|Extreme Programming]] (XP), [[Metodyka PRINCE II|PRINCE2]] oraz Rational Unified Process (RUP). Jest ona metodyką zwinną, zawierającą jednak elementy kontroli przedsięwzięcia (w aspektach jakości, ryzyka, pracy) oraz niezbędny poziom wymaganej dokumentacji (z wykorzystaniem niektórych diagramów UML).<ref>M. Miłosz, M. Borys, M.Plechawska-Wójcik, ''Współczesne technologie informatyczne. Metodyki zwinne wytwarzania oprogramowania'', Politechnika Lubelska 2011, str. 19</ref> Podobnie jak w metodyce [[Metodyka PRINCE II|PRINCE2]] w XPrince do kontroli projektu dochodzi na różnych poziomach. | ||
==Historia== | ==Historia== | ||
Linia 13: | Linia 13: | ||
'''Zespół wykonawczy''' | '''Zespół wykonawczy''' | ||
* Kierownik - odpowiada głównie za środowisko pracy, jego zadaniem jest rozwiązywanie problemów personalnych oraz oraz budowanie i motywacja zespołu. Jego rola wzorowana jest na metodyce PRINCE2 połączonej z rolą trenera z metodyki XP ukierunkowaną na zarządzanie zespołem. | * Kierownik - odpowiada głównie za środowisko pracy, jego zadaniem jest rozwiązywanie problemów personalnych oraz oraz budowanie i motywacja zespołu. Jego rola wzorowana jest na metodyce [[Metodyka PRINCE II|PRINCE2]] połączonej z rolą trenera z metodyki [[Metodyka Extreme Programming|XP]] ukierunkowaną na zarządzanie zespołem. | ||
* Architekt - odpowiada ze podejmowanie decyzji projektowych, koordynuje oraz kieruje wykonywaniem czynności i artefaktów technicznych, jest również głównym projektantem. Jego rola została zaczerpnięta z metodyki RUP. Posiada także elementy trenera z metodyki XP ukierunkowanego na aspekty techniczne. | * Architekt - odpowiada ze podejmowanie decyzji projektowych, koordynuje oraz kieruje wykonywaniem czynności i artefaktów technicznych, jest również głównym projektantem. Jego rola została zaczerpnięta z metodyki RUP. Posiada także elementy trenera z metodyki [[Metodyka Extreme Programming|XP]] ukierunkowanego na aspekty techniczne. | ||
* Analityk - odpowiada ze biznesową analizę projektu i kontroluje ryzyko związane z funkcjonalnością oraz jakością produktów. Rola ta pochodzi z metodyki RUP oraz zawiera funkcję klienta z metodyki XP. | * Analityk - odpowiada ze biznesową analizę projektu i kontroluje ryzyko związane z funkcjonalnością oraz jakością produktów. Rola ta pochodzi z metodyki RUP oraz zawiera funkcję klienta z metodyki [[Metodyka Extreme Programming|XP]]. | ||
* Programiści | * Programiści | ||
==Cykl życia projektu== | ==Cykl życia projektu== | ||
Metodyka XPrince łącze w sobie wybrane elementy cyklu życia projektu z metodyk XP, PRINCE2 oraz RUP. | Metodyka XPrince łącze w sobie wybrane elementy cyklu życia projektu z metodyk [[Metodyka Extreme Programming|XP]], [[Metodyka PRINCE II|PRINCE2]] oraz RUP. | ||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
|- | |- |
Wersja z 20:03, 24 kwi 2021
XPrince (Extreme Programming in Controlled Environments) jest jedną ze zwinnych metodyk wytwarzania oprogramowania, której celem jest wyważenie między zwinnością i dyscypliną.[1] Bazuje na trzech innych metodykach takich jak Extreme Programming (XP), PRINCE2 oraz Rational Unified Process (RUP). Jest ona metodyką zwinną, zawierającą jednak elementy kontroli przedsięwzięcia (w aspektach jakości, ryzyka, pracy) oraz niezbędny poziom wymaganej dokumentacji (z wykorzystaniem niektórych diagramów UML).[2] Podobnie jak w metodyce PRINCE2 w XPrince do kontroli projektu dochodzi na różnych poziomach.
Historia
Twórcą metodyki XPrince jest prof. Jerzy Nawrocki z Instytutu Informatyki Politechniki Poznańskiej. W roku 2004 zostało założone Konsorcjum XPrince, którego celem jest rozwój i promocja tej metodyki. W skład konsorcjum weszła Politechnika Poznańska oraz grupa firm produkujących oprogramowanie.
Zespół
W metodyce XPrince istnieje zespół zarządzający projektem oraz zespół wykonawczy.
Zespół zarządzający projektem
- Dyrektor - reprezentuje interesy inwestora
- Główny użytkownik - kieruje końcowymi użytkownikami oraz jest odpowiedzialny za użyteczność programu
- Główny dostawca - reprezentuje wykonawcę
Zespół wykonawczy
- Kierownik - odpowiada głównie za środowisko pracy, jego zadaniem jest rozwiązywanie problemów personalnych oraz oraz budowanie i motywacja zespołu. Jego rola wzorowana jest na metodyce PRINCE2 połączonej z rolą trenera z metodyki XP ukierunkowaną na zarządzanie zespołem.
- Architekt - odpowiada ze podejmowanie decyzji projektowych, koordynuje oraz kieruje wykonywaniem czynności i artefaktów technicznych, jest również głównym projektantem. Jego rola została zaczerpnięta z metodyki RUP. Posiada także elementy trenera z metodyki XP ukierunkowanego na aspekty techniczne.
- Analityk - odpowiada ze biznesową analizę projektu i kontroluje ryzyko związane z funkcjonalnością oraz jakością produktów. Rola ta pochodzi z metodyki RUP oraz zawiera funkcję klienta z metodyki XP.
- Programiści
Cykl życia projektu
Metodyka XPrince łącze w sobie wybrane elementy cyklu życia projektu z metodyk XP, PRINCE2 oraz RUP.
Rozpoczęcie projektu | Inicjacja projektu | Elaboracja |
|
... |
|
Zamknięcie projektu |
Rys. Schemat cyklu życia projektu w metodyce XPrince
Cele w poszczególnych fazach życia projektu:
- Rozpoczęcie projektu - wybór zespołu zarządzającego projektem, przygotowanie wizji i koncepcji systemu.
- Inicjacja projektu - faza przeprowadzana przez Kierownika, Analityka i Architekta, przygotowanie i dostarczenie planu projektu, propozycja wstępnej architektury, dopracowanie biznesowego uzasadnienia projektu, stworzenie środowiska organizacyjnego, wyznaczenie kanałów komunikacyjnych, sporządzenie listy potrzebnych narzędzi.
- Elaboracja - faza dotycząca głównie architektury, Architekt przedstawia opracowania mechanizmów architektonicznych z uwzględnieniem dotyczących ich ryzyk i przygotowuje szkielet projektu, Analityk doprecyzowuje wymagania projektu, a Kierownik dopracowuje plan projektu.