Metodyka Crystal: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 69: | Linia 69: | ||
Podział można przedstawić na wykresie prezentującym strukturę Crystal | Podział można przedstawić na wykresie prezentującym strukturę Crystal | ||
==Role w metodyce Crystal== | ==Role w metodyce Crystal== | ||
A. Cocburn wyróżnił w metodyce Crystal następujące role w zespole (A. Cockburn, 2004, s. 155): | A. Cocburn wyróżnił w metodyce Crystal następujące role w zespole (A. Cockburn, 2004, s. 155 - 157): | ||
*Executive Sponsor - Odpowiada za finansowanie projektu i dysponuje zasobami, definiuje cały projekt oraz pomaga zespołowi w podejmowaniu kluczowych decyzji biznesowych. | *Executive Sponsor - Odpowiada za finansowanie projektu i dysponuje zasobami, definiuje cały projekt oraz pomaga zespołowi w podejmowaniu kluczowych decyzji biznesowych. | ||
*Ambassador User – Użytkownik, który testuje finalny produkt, zna on procedury operacyjne i ma pełną wiedzę o tworzonym produkcie. | *Ambassador User – Użytkownik, który testuje finalny produkt, zna on procedury operacyjne i ma pełną wiedzę o tworzonym produkcie. | ||
*Lead Designer – | *Lead Designer – Osoba odpowiedzialna za cały nadzór techniczny, aby projekt przebiegał zgodnie z planem. Jego funkcja sprowadza się zarówno do projektowania produktu (oprogramowania), jak i do samego programowania. Musi być to osoba wszechstronna i doświadczona, która poradzi sobie z najtrudniejszymi zadaniami programistycznymi. | ||
*Designer - Programmer – Współpracuje z Lead Designerem przy projektowaniu i programowaniu produktu. | *Designer - Programmer – Współpracuje z Lead Designerem przy projektowaniu i programowaniu produktu. | ||
*Coordinator - Odpowiada za zapewnienie sponsorom projektu wglądu w strukturę i status projektu. W zespole pełni rolę mediatora, ułatwia dyskusję i ogranicza konflikty. | *Coordinator - Odpowiada za zapewnienie sponsorom projektu wglądu w strukturę i status projektu. W zespole pełni rolę mediatora, ułatwia dyskusję i ogranicza konflikty. | ||
*Business Expert - | *Business Expert - Osoba posiadająca wiedzę w zakresie tego jak działa firma, jaką ma strategię. W zespole odpowiada na pytania deweloperów. Zdarza się, że w niektórych zespołach Ambassador User jest również Business Expertem. | ||
*Writer - | *Writer - Odpowiada za pisanie kodu zgodnie z planem projektu. | ||
*Tester – | *Tester – Odpowiada za testowanie oprogramowania, zgłaszanie istniejących błędów i podjęcie próby ich naprawienia (jeśli to możliwe). | ||
==Zalety metodyki Crystal== | ==Zalety metodyki Crystal== |
Wersja z 11:13, 16 kwi 2021
Metodyka Crystal, której twórcą jest Alistar Cockburn jest jedną z metodyk zaliczanych do zwinnego zarządzania projektami w obszarze tworzenia oprogramowania komputerowego. Metodyka Crystal, ma siedem poziomów złożoności, które opierają się o wspólną podstawę tzw. „kod genetyczny”, a głównym kryterium, które odróżnia kolejne typy metodyki Crystal jest liczba osób, które są zaangażowane w realizację projektu.
Rys Historyczny
W 1991 roku Alistair Cockburn pracował w IBM i otrzymał zadanie opracowania najbardziej efektywnej metodologii tworzenia oprogramowania. W związku z tym musiał przeprowadzić wywiady i przestudiować wiele zespołów projektowych. Cockburn podkreślił znaczenie komunikacji i rozmowy: „Skoncentrowanie się na umiejętnościach, komunikacji i społeczności pozwala projektowi być bardziej efektywnym i zwinnym niż skupianie się na procesach i planach” (Highsmith 2002, str. 261). Odkrył również, że należy wybrać i dostosować strategię do grupy uczestników projektu i zadań przez nich wykonywanych.
7 zasad metodyki Crystal
A. Cockburn wymienił również cechy udanych projektów realizowanych zgodnie z Crystal - pierwsze trzy są wymagane, a kolejne cztery przenoszą zespół w strefę bezpieczeństwa, w której członkowie czują się najwygodniej i pracują najlepiej:
Częste dostarczanie użytecznego kodu (oprogramowania) (ang. Frequent delivery) Najważniejszą właściwością każdego projektu jest częste dostarczanie działającego, przetestowanego kodu do rzeczywistych użytkowników. W przypadku nie stosowania się do tej zasady istnieje wysokie ryzyko, że produkt w postaci oprogramowania może być całkowicie bezużyteczny.
Refleksyjne podkreślanie jakości procesu (ang. Reflective improvement) Cykliczne spotkania zespołu i dyskusja członków nad poprawkami i zmianami oraz wyciąganie wniosków podnosi jakość opracowywanego produktu.
Komunikacja osmotyczna (ang. Osmotic communication) Dotyczy to podkreślenia znaczenia komunikacji miedzy wszystkimi członkami zespołu znajdującymi się w jednym pomieszczeniu. Istotą nie jest wyłącznie czynny udział w dyskusji, ale także słuchanie dyskusji odbywającej się w tle, które niekoniecznie stanowi pierwszy plan danego członka zespołu, ale pozostaje w pewnej części świadome.
Osobiste bezpieczeństwo (ang. Personal safety) Poczucie bezpieczeństwa osobistego jest kluczową cechą, którą należy osiągnąć w zespole. Jest to zasada związana ze swobodą wyrażania własnego zdania na temat realizowanego projektu, nie obawiając się jakichkolwiek negatywnych konsekwencji ze strony przełożonych. Mając swobodę mówienia, zespół może odkryć i naprawić swoje słabości. Otwarta komunikacja oznacza też zaufanie, ponieważ zgadzamy się na to, iż każdy może zaprezentować swoje zdanie na forum zespołu projektowego.
Skupienie (ang. Focus) Kierownictwo i liderzy muszą ustalić priorytety projektu, wymagania, cele i jasno przekazać je zespołowi. Oznacza, że każdy w zespole wie czym będzie się zajmować, ma przeznaczoną na to odpowiednią ilość czasu, jest w stanie się skupić na swoich zadaniach. Zespoły powinny określić dwie godziny każdego dnia roboczego w którym nie są dozwolone żadne przerwy, w tym spotkania, rozmowy telefoniczne i pokazy.
Ciągły dostęp zespołu do użytkowników ekspertów Ciągły dostęp do użytkowników z wiedzą ekspercką pozwala uzyskanie szybkiej odpowiedzi w postaci informacji zwrotnej dotyczącej jakości produktu i zauważonych błędów. Użytkownicy eksperci pełnią rolę testerów, którzy dostarczają wyniki z poszczególnych iteracji. Programiści powinni często udostępniać swoje oprogramowanie, aby wykorzystać otrzymane informacje zwrotne do ulepszania swoich produktów.
Środowisko techniczne (ang. Technical environment) Projekt powinien być realizowany w odpowiednim środowisku, z przeprowadzaniem automatycznych testów, częstą integracją i efektywnym zarządzaniem konfiguracją. Wiele zespołów programistycznych będzie integrować system kilka razy dziennie lub przynajmniej raz dziennie. Zespoły, które wykonują „ciągłą integrację z testami”, będą w stanie wykryć błędy na poziomie integracji w krótkim czasie
Wszystkie powyższe zasady są w mniejszym lub większym stopniu obecne w innych metodach typu zwinnego. Crystal Clear podkreśla siłę i autonomię zespołu i na te właśnie aspekty kładzie nacisk.
Typy metodyki Crystal
Wszystkie podejścia w ramach rodziny metodologii Crystal koncentrują się na ludziach i komunikacji, ale podejścia ze względu na wielkość zespołu (ilość członków przydzielonych do realizacji projektu) różnią się od siebie krytycznością i priorytetem projektu. Podstawowym założeniem jest to, że im więcej osób jest w zespole, tym bardziej złożony jest projekt i im bardziej uporządkowany jest typ tego projektu, tym bardziej ustrukturyzowane i sztywne musi być podejście do niego. Dlatego Cockburn nazwał swoje różne podejścia od kryształów geologicznych, z twardszymi kamieniami, takimi jak diamenty, reprezentującymi bardziej ustrukturyzowane podejścia. I odwrotnie, najbardziej płynne podejście zostało nazwane Crystal Clear.
W związku z powyższym wyróżnia się 7 poziomów, poniżej przedstawiono ich charakterystyki:
Crystal Clear:
- Małe zespoły, 1 – 6 uczestników projektu
- Najlepiej sprawdza się w małych projektach
- Jest zorientowany na ludzi i nie koncentruje się na procesach
- Wymaga pełnej dokumentacji
- Jest skoncentrowany na bezpieczeństwie projektu
Crystal Yellow:
- Małe i średnie zespoły o liczności od 7 do 20 uczestników,
- Obszary kodu oprogramowania mają określną własność, co wskazuje na pełną odpowiedzialność twórcy w razie wprowadzania modyfikacji,
- Informacja zwrotna pochodzi od realnych użytkowników oprogramowania
- Bezpośrednia komunikacja, która zmniejsza potrzebę dokumentacji i jednocześnie wpływa na lepsze zrozumienie zadań wykonywanych przez deweloperów,
- Przeprowadzane są testy automatyczne i ustalane są plany ulepszeń, składa się to na sporządzenie listy rzeczy do poprawienia w określonym czasie.
Crystal Orange:
- Średnie zespoły o liczności od 21 do 40 uczestników,
- Czas trwania projektu to około 1 do 2 lat,
- Przeznaczony do projektów średniej wielkości,
- Używany w projektach, które mają stale rozwijającą się bazę kodu,
- Wymagane jest, aby każda kolejna wersja była wydawana średnio co 3 – 4 miesiące.
Crystal Red:
- Średnie i duże zespoły składające się od 40 do 80 osób,
- Zespoły są dzielone zgodnie z wymaganiami pracy (według umiejętności)
- Występuje tradycyjny model tworzenia oprogramowania
Crystal Maroon:
- Duże zespoły składające się od 80 do 200 osób,
- Średni czas trwania projektu ponad 2 lata;
Crystal Diamond & Sapphire
Podział można przedstawić na wykresie prezentującym strukturę Crystal
Role w metodyce Crystal
A. Cocburn wyróżnił w metodyce Crystal następujące role w zespole (A. Cockburn, 2004, s. 155 - 157):
- Executive Sponsor - Odpowiada za finansowanie projektu i dysponuje zasobami, definiuje cały projekt oraz pomaga zespołowi w podejmowaniu kluczowych decyzji biznesowych.
- Ambassador User – Użytkownik, który testuje finalny produkt, zna on procedury operacyjne i ma pełną wiedzę o tworzonym produkcie.
- Lead Designer – Osoba odpowiedzialna za cały nadzór techniczny, aby projekt przebiegał zgodnie z planem. Jego funkcja sprowadza się zarówno do projektowania produktu (oprogramowania), jak i do samego programowania. Musi być to osoba wszechstronna i doświadczona, która poradzi sobie z najtrudniejszymi zadaniami programistycznymi.
- Designer - Programmer – Współpracuje z Lead Designerem przy projektowaniu i programowaniu produktu.
- Coordinator - Odpowiada za zapewnienie sponsorom projektu wglądu w strukturę i status projektu. W zespole pełni rolę mediatora, ułatwia dyskusję i ogranicza konflikty.
- Business Expert - Osoba posiadająca wiedzę w zakresie tego jak działa firma, jaką ma strategię. W zespole odpowiada na pytania deweloperów. Zdarza się, że w niektórych zespołach Ambassador User jest również Business Expertem.
- Writer - Odpowiada za pisanie kodu zgodnie z planem projektu.
- Tester – Odpowiada za testowanie oprogramowania, zgłaszanie istniejących błędów i podjęcie próby ich naprawienia (jeśli to możliwe).
Zalety metodyki Crystal
- Zapewnia częste dostawy, aby móc zidentyfikować ewentualne problemy na wszystkich etapach
- Zawsze jest miejsce na ulepszenie charakterystyk, poświęcenie czasu na opracowanie oprogramowania i umożliwienie dyskusji o tym, jak ulepszyć procesy
- Umożliwia bliską komunikację i promuje interakcję i dzielenie się wiedzą między członkami zespołu
- Wymaga środowiska technicznego z automatycznymi testami i częstą integracją
- Pozwala zespołom pracować w sposób, który ich zdaniem jest najbardziej efektywny
- Ułatwia bezpośrednią komunikację między członkami zespołu, promuje przejrzystość i odpowiedzialność
- Podejście adaptacyjne pozwala zespołom dobrze reagować na potrzeby zmian.
Wady metodyki Crystal
- Występowanie różnych typów Crystal w rodzinie metodyki, oznacza, że zasady mogą się również różnić w zależności od wielkości zespołu i projektu, co czyni je niejasnymi
- Może nie działać w przypadku zespołów rozproszonych w kilku lokalizacjach ze względu na ciągłą potrzebę komunikacji i uzgadniania
- Planowanie i rozwój nie są zależne od wymagań projektu
- Brak z góry określonych planów może prowadzić do nieporozumień
- Brak dokumentacji może również prowadzić do nieporozumień
Bibliografia
Cockburn, A. (2004). [Crystal clear: A human-powered methodology for small teams: A human-powered methodology for small teams. Pearson Education.