Administrator nieruchomości: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Administrator nieruchomości''' – osoba fizyczna wykonująca czynności pomocnicze, które są związane z zarządzaniem nieruchomością. Działa na zlecenie zarządcy nieruchomości lub właściciela nieruchomości. | '''Administrator nieruchomości''' – osoba fizyczna wykonująca czynności pomocnicze, które są związane z zarządzaniem nieruchomością. Działa na zlecenie zarządcy nieruchomości lub właściciela nieruchomości.<ref> ''Krajowy standard kompetencji zawodowych'' ''[ftp://kwalifikacje.praca.gov.pl/STANDARDY%20KOMPETENCJI%20ZAWODOWYCH/122_411001_administrator_nieruchomosci.pdf Administrator nieruchomości]'', (2013)., Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego, Warszawa. </ref>. | ||
==Kompetencje administratora nieruchomości== | ==Kompetencje administratora nieruchomości== |
Wersja z 23:22, 14 kwi 2021
Administrator nieruchomości – osoba fizyczna wykonująca czynności pomocnicze, które są związane z zarządzaniem nieruchomością. Działa na zlecenie zarządcy nieruchomości lub właściciela nieruchomości.[1].
Kompetencje administratora nieruchomości
Aby wykonywać obowiązki administratora nieruchomości nie są stawiane żadne wymogi w zakresie niezbędnych kwalifikacji czy uprawnień. Preferowane jest minimum średnie wykształcenie (np. ekonomiczne lub techniczne). Obecnie na rynku istnieją możliwości nabycia lub podniesienia kwalifikacji zawodowych administratora nieruchomości poprzez:
- ukończenie kursu administrowania nieruchomościami
- uzyskanie certyfikat administratora nieruchomości,
- ukończyć studia wyższe na kierunkach ekonomicznych lub studia podyplomowe z zakresu zarządzania nieruchomościami,
- udział w seminariach, szkoleniach lub kursach specjalistycznych dotyczących gospodarowania nieruchomościami i rynku nieruchomości, organizowanych przez stowarzyszenia i organizacje branżowe.
Obowiązki administratora nieruchomości
Do obowiązków administratora nieruchomości należą czynności, które zapewniają prawidłowe funkcjonowanie budynku. Do tych czynności zaliczmy m. in.:
- nadzór nad budynkami,
- dbanie o stan bezpieczeństwa w administrowanym budynku,
- kontrola stanu technicznego urządzeń i instalacji budynków,
- prace konserwatorskie i usuwanie awarii,
- pobieranie opłat,
- prowadzenie dokumentacji i korespondencji,
- dbanie o czystość w budynku (nadzór nad pracami porządkowymi, remontowymi, serwisowo-techniczne),
- dbanie o sprawy bieżące lokatorów,
- obsługa Wspólnot Mieszkaniowych.
Bibliografia
- Krajowy standard kompetencji zawodowych Administrator nieruchomości, (2013)., Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego, Warszawa
- Najbar K. (2010)., Procedura przejmowania nieruchomości do zarządzania w polskiej praktyce Zeszyty naukowe nr 822
- Polska Federacja Rynku Nieruchomości (2017)., Kodeks etyki zawodowej
- Śleszyńska, E. (2017)., Gospodarka, rachunkowość, podatki oraz rozrachunki wspólnoty mieszkaniowej, Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa
- Tomaszewska, E. (2015)., Administrator nieruchomości. Zagadnienia prawne i praktyczne, Wydawnictwo Difin, Warszawa
- Ustawa z dnia 21.08.1997r. o gospodarce nieruchomościami, Dz.U. 2020 poz. 1990
- Wieteska S. (2015)., Obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej zarządcy nieruchomości w Polsce Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 892
To jest zalążek artykułu. |
- ↑ Krajowy standard kompetencji zawodowych Administrator nieruchomości, (2013)., Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego, Warszawa.